Intel Core i7 för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7 för bärbara datorer

Värstingprocessorn Core i7 är på väg till bärbara datorer. Nytt från Intel är tre modeller som bland annat erbjuder Hyperthreading och Turboboost.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice då kanske vi snart får se nya iMacs med qaud prolle

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Keeper of the Bamse

Trevligt att det börjar trilla in

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Dualcore, hallå?

Permalänk
Medlem
Citat:

LFM-frekvens 1,2 GHz 1,2 GHz 933 MHz
Bas-frekvens 2,0 GHz 1,73 GHz 1,6 GHz
4 aktiva kärnor 2,26 GHz 2,0 GHz 1,73 GHz
3 aktiva kärnor 2,2 GHz 2,0 GHz 1,73 GHz
2 aktiva kärnor 3,06 GHz 2,8 GHz 2,4 GHz
1 aktiv kärnor 3,2 GHz 3,06 GHz 2,8 GHz

Hehe... Bra svenska där kärna ska det nog vara.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hehe... Bra svenska där kärna ska det nog vara.

Du är allt en riktig stavningsexpert. Som tack för korrekturläsningen får du en egen titel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du är allt en riktig stavningsexpert. Som tack för korrekturläsningen får du en egen titel.

Ägd.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du är allt en riktig stavningsexpert. Som tack för korrekturläsningen får du en egen titel.

haha!
Tur han håller koll så vi inte stavar fel
SvensklärarN

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Ägd.....

Hahahaaa! va bara tvungen!
Tror att det är en bra lösning just för bärbara.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Hmm det kostar att ligga på topp, trodde inte att det skulle bli så dyrt, dessutom fasen vilken skillnad på 3 och 2 aktiva kärnor, verkar ju nästan bättre att köra 2+2 men går ju troligen inte!

Men funderar på en sak, många operativsystem har nu tillämpat en lågnivå coresamlings arkitektur, tex Snow Leopard med Grand Central vilket gör att fler kärnor är aktiva än vad som egentligen borde vara aktiva, visst bra för multitrådars apps men kasst för singeltråd med just denna prollen!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Det lustiga är väl att quadcores är tillverkade med 45nm processen medan kommande dualcores kommer att tillverkas i 32nm processen.

Eller som Anandtech skriver:
If there's anything Clarksfield shows us, it's that we really want Arrandale - sooner rather than later. Quad-core processors simply aren't a major need for the vast majority of laptop users, and the higher prices and higher maximum TDP make them less desirable. Arrandale should do a great job at addressing both of those shortcomings, and the same goes for Clarkdale on the desktop. Lower power dual-core processors with Hyper-Threading will still have the ability to run four simultaneous threads, and they should also be able to run at higher clock speeds most of the time.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du är allt en riktig stavningsexpert. Som tack för korrekturläsningen får du en egen titel.

Hahahaha, tack så mycket, jag känner mig hedrad. Det komiska i det hela är att jag inte ens fick MVG i svenska i skolan, men det var kanske för att min lärare var en extrem-feminist som inte bara ville att män och kvinnor ska vara lika, utan att män ska DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ.
BTW svensklärare stavas med e, men det kanske var avsiktligt och jag inte har nån humor

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Men funderar på en sak, många operativsystem har nu tillämpat en lågnivå coresamlings arkitektur, tex Snow Leopard med Grand Central vilket gör att fler kärnor är aktiva än vad som egentligen borde vara aktiva, visst bra för multitrådars apps men kasst för singeltråd med just denna prollen!

Så länge inte belastningen är högre än vad en kärna klarar (eller två) är det nog ingen fara; om man till exempel startar windows får man direkt ohemult många trådar att hålla reda på samtidigt, men det verkar ju fungera i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så länge inte belastningen är högre än vad en kärna klarar (eller två) är det nog ingen fara; om man till exempel startar windows får man direkt ohemult många trådar att hålla reda på samtidigt, men det verkar ju fungera i alla fall.

Grejen är ju att det kanske finns någon override funktion, vad skall prioriteras, mjukvaran eller ska prollen själv ha hand om detta?

Tex tänk om mjukvaran får för sig att köra många onödiga trådar samtidigt, kanske använda 4 kärnor samtidigt, helt plötsligt används bara 20% i varje kärna (överslaget lär ju inte vara 100% användning per kärna), är den då intelligent nog att flytta över till 2 kärnor för att få mer tryck i den applikationen som du just nu använder och inte bakgrundsprocesser, om nu den applikationen du använder inte använder en jäkla massa trådar alltså!

Jao vad vet jag, känns bara som att mjukvaran och hårdvaran kommer att tjaffsa med varandra om vilken konfig som bör köras vid varje enskilt tillfälle! Nu tror jag dock inte att Intel inte testat detta och gjort en bra lösning men ändå

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hahahaha, tack så mycket, jag känner mig hedrad. Det komiska i det hela är att jag inte ens fick MVG i svenska i skolan, men det var kanske för att min lärare var en extrem-feminist som inte bara ville att män och kvinnor ska vara lika, utan att män ska DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ.
BTW svensklärare stavas med e, men det kanske var avsiktligt och jag inte har nån humor

Jag tror nog Andreas menade det som ett skämt Fick mig ett garv här på kvällen iaf!

EDIT: Det var en väldans hög klock på både 1 och 2 kärnor. Ska bli intressant att se strömförbrukningen och lite prestandatester och kostnaderna.

Permalänk
Medlem

i7 820QM

med 1,73 MHZ den hade inte så hög klockfrekvens den haha

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Grejen är ju att det kanske finns någon override funktion, vad skall prioriteras, mjukvaran eller ska prollen själv ha hand om detta?

Just nu sitter jag med 100 processer på mina åtta stackars kärnor; skulle det vara svårare om det vore 1000? Ja, förvisso, men om det fungerar bra nu borde det ju finnas någon hyfsat bra algoritm och förmodligen kan den skalas upp till rätt många trådar utan att bli så mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Accronds
i7 820QM

med 1,73 MHZ den hade inte så hög klockfrekvens den haha

Tänkte detsamma

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

jag har en laptop med 2,66 MHz i7 processor ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hahahaha, tack så mycket, jag känner mig hedrad. Det komiska i det hela är att jag inte ens fick MVG i svenska i skolan, men det var kanske för att min lärare var en extrem-feminist som inte bara ville att män och kvinnor ska vara lika, utan att män ska DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ.
BTW svensklärare stavas med e, men det kanske var avsiktligt och jag inte har nån humor

Även jag fick mig ett litet garv så här på kvällskvisten haha

Du borde veta att man ska använda kontaktformuläret om man vill upplysa om fel i artikeln

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Även jag fick mig ett litet garv så här på kvällskvisten haha

Du borde veta att man ska använda kontaktformuläret om man vill upplysa om fel i artikeln

Ja, men jag har sett att andra också påpekar fel i forumet och ingen har blivit arg för det. Moderatorn som ändrar felet kan ta bort inlägget sedan.
Jag tycker att det är krångligt att använda kontaktformuläret så jag skriver hellre i forumet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag tycker att det är krångligt att använda kontaktformuläret så jag skriver hellre i forumet.

Då det kräver att en moderator läser alla trådar noggrant är ju dock den metoden så ineffektiv att det förmodligen är bättre att avstå.

Permalänk
Avstängd

satan vad fint, ja vill ha lappy me i7 samt ett hd5770

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Då det kräver att en moderator läser alla trådar noggrant är ju dock den metoden så ineffektiv att det förmodligen är bättre att avstå.

Andreas brukar ju hänga i nyhetstrådarna för att svara på ev. frågor och då lägger han märke till ett sådant inlägg, + att jag skrev det alldeles i början. Nyhetstrådarna är ju långt ifrån alla trådar och i de vanliga trådarna finns ju anmälningslänken som funkar mycket bättre än detta formuläret. Jag håller med att det inte är den mest korrekta metoden, men jag tycker fortfarande att det är krångligt med kontaktformuläret och det är ju inte hela världen om nån missar ett stavfel då och då.

Jag fattar inte varför det kommer så mycket negativa kommentarer ang. detta. Stör det er att jag uttrycker min åsikt eller vad är det frågan om? Om jag har gjort ett allvarligt fel, tillåt då att jag blir tillsagd av Andreas eller nån annan moderator och inte av vanliga medlemmar som leker privatpoliser.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Andreas brukar ju hänga i nyhetstrådarna för att svara på ev. frågor och då lägger han märke till ett sådant inlägg, + att jag skrev det alldeles i början. Nyhetstrådarna är ju långt ifrån alla trådar och i de vanliga trådarna finns ju anmälningslänken som funkar mycket bättre än detta formuläret. Jag håller med att det inte är den mest korrekta metoden, men jag tycker fortfarande att det är krångligt med kontaktformuläret och det är ju inte hela världen om nån missar ett stavfel då och då.

Jag fattar inte varför det kommer så mycket negativa kommentarer ang. detta. Stör det er att jag uttrycker min åsikt eller vad är det frågan om? Om jag har gjort ett allvarligt fel, tillåt då att jag blir tillsagd av Andreas eller nån annan moderator och inte av vanliga medlemmar som leker privatpoliser.

Nej nej nu tar du det för hårt, jag ville bara meddela det om du nu möjligtvis inte skulle veta det, sen ska ju vi medlemmar följa reglerna som admin har satt upp. Det skulle ju inte fungera så bra om alla gjorde sina egna regler.

Så vi hjälper bara moderatorerna att se till att medlemmarna följer reglerna, det är väl inget fel med det?
Kan heller inte förstå riktigt varför du tycker att kontaktformuläret är krångligt, du trycker bara på länken på första inlägget här i tråden och skriver in samma sak som du skulle gjort i inlägget. Angående varför jag anmärker detta är att jag inte tycker att stavningsrättelser tillför något till tråden. Möjligtvis om det hade varit rättelse om informationsfel.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Core i7 i bärbara... Vad mer kan man önska för den resande arbetaren.

Privatpoliser eller inte... du spammar nu i i tråden Piece of Cake, om helt orellevanta saker.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hahahaha, tack så mycket, jag känner mig hedrad. Det komiska i det hela är att jag inte ens fick MVG i svenska i skolan, men det var kanske för att min lärare var en extrem-feminist som inte bara ville att män och kvinnor ska vara lika, utan att män ska DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ.
BTW svensklärare stavas med e, men det kanske var avsiktligt och jag inte har nån humor

Du och Andreas fick till månadens skämt:P

Först Andreas med din titel och sedan du när du frågar om Andreas var allvarlig med svänsklärare, när det egentligen stavas svänsklerare:P

Permalänk
Medlem

45W är det inte högt för att vara bärbart? Fast det är ju 4 kärnor..