virus, worm och annat äcklig heter

Permalänk
Medlem

virus, worm och annat äcklig heter

Hej,

Jag misstänker jag har fått något slags virus/worm eller nåt någon som har några tips hur man får bort skiten?

Ubuntu 9.04 ^^,

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Troode en av poängerna med Linux va att man inte kunde få virus Där ser man

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt jävla bra om du skriver vad det är för skit du fått?
Har du nu Ubuntu så bör du vara påläst med vilka program man kan använda som subsitut till Windows-program.
Jag hade använt Spybot och gjort en virussökning med Eset, men har xp.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

10010.se

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är symptomen?
Har du nyligen laddat ner/tagit emot något och kört med root-rättigheter?
Vad för tjänster kör du på burken?
Har du någon brandvägg?
Vilken kärna kör du?

Har aldrig sett något virus/mask som tar sig in själv i ett Linux-system, den proof of concept-kod jag sett har krävt att användaren själv exekverat den med root-rättigheter.

ClamAV är ett antivirusprogram för Linux, du kan ju prova, men jag tror att ditt problem ligger någon annanstans.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

det är extremt osannolikt att du har lyckats installera något sorts virus

Permalänk
Medlem

Användaren är som sagt det enda egentliga säkerhetshålet i ett Linux system. Så kör inte random filer från nätet som root xD

Permalänk
Medlem

Med det torftiga inlägget är han inte värd hjälp öht.

Permalänk
Medlem

okej om jag säger så här jag laddar ner ca 7 Gb filer per dag så kan jag tyvär inte vara helt säker på vad det är exakt... grejjen är att hela datorn värkar seg det börja onsdag runt kl 14:00 (det va iaf då jag upptäckte det) då jag innan väntat på att min nerladdning som en arbets kamrat skicka för jag skulle hjälpa hem med en sak i ett projekt-.- processorn går högt hela tiden ca 80-90% även fall jag bara har firefox igång minnena värkar normala

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mejarn1989
processorn går högt hela tiden ca 80-90% även fall jag bara har firefox igång minnena värkar normala

I så fall är det väl bara att kolla upp vad det är som tar CPU-kraft. Det finns en systemövervakare någonstans i Program-menyn tror jag, eller så startar du bara en terminal och kör top så ser du vilket program det är som tar all CPU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
10010.se

Då din sida enbart ger rekommendationer för windows, förstår jag inte vad han ska dit och göra.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4