Intel förutspår virus för grafikprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Intel förutspår virus för grafikprocessorer

Dagens virus, trojaner och maskar använder CPU:n för att exekvera skadlig kod. Med allt mer avancerade grafikprocessorer kan smittsamma program hitta andra vägar in i datorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför har inte jag ens tänkt tanken att virus kan utnyttja grafikkraft

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk

Hehe - Intel är störtsköna

Förutspår...

Det första utkastet på virus (egentligen ett rootkit, men, men) för placering och exikvering i en GPU som jag känner till (och jag är inte speciellt uppdaterad på detta) skrev Greg Hoglund i februari 2004.

GH
Kalle

Permalänk

Detta är helt klart ett STORT problem.
Eftersom det är tydligt att det är processorn som är den stora boven så föreslår jag att vi arbetar bort processorn från datorn så blir datorerna mycket SÄKRARE!
Sedan så föreslår jag att vi förbjuder vanliga programmerare från att kompilera kod och distribuera exe-filer och att det är endast av Intel utvalda och (dyrt!) certifierade programmerare som för göra sådant.
Tänk så säkert det hade blivit då.

:):):):):)

Permalänk
Medlem

tenk om mitt 4870x2 far svin influensan x( *cry*

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intel förutspår problem hos konkurrent <3

Permalänk
Avstängd

Ah, ingen fara.. kommer aldrig ha nVIDIA igen ändå

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ah, ingen fara.. kommer aldrig ha nVIDIA igen ändå

Hur är det relevant ? =S

Edit: Ändrat =P

Permalänk
Medlem

Vad sägs om virus som använder den kombinerade kraften hos ett par miljoner grafikkort för att knäcka lösenord, göra beräkningar etc. Som ett f@h som man inte kan stänga av.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Vad sägs om virus som använder den kombinerade kraften hos ett par miljoner grafikkort för att knäcka lösenord, göra beräkningar etc. Som ett f@h som man inte kan stänga av.

Ooooh

Permalänk
Avstängd

Jo visst, och Saddam använde Playstaytion 2 till att styra atombomber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Hur är det relativt ? =S

varken relativt eller relevant

Ontopic.
Skulle höras ganska tydligt om mitt grafikkort fick virus, Varvtalet på fläkten skiljer ganska mycket mellan vanligt användning och spel/virus

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Hehe lite roligt ändå, för gamers lär ju bli jäkligt förbannade om det ligger ett virus och drar ner fps i deras favorit spel. Antivirus program skaparna lär ju bli glada dock, då de får ytterliggare en produkt att sälja.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hmmm hur ska man tolka detta? Att intel utvecklat ett virus redo att förstöra ATI/NVIDA-kort till releasen av Larrabee?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Hur är det relevant ? =S

vad inte säger är ju i princip, "virus till grafikkort är det nya hotet, men med oss är ni säkra. med nvidia å andra sidan.....

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är vilken fördel det skulle vara för virusmakaren att sikta på GPUer istället för CPUer? Annat än som "proof of concept". Det är mycket svårare och får sämre spridning och hamnar på en enhet som är halvt isolerad från resten av systemet.

Permalänk
Medlem

Smart av Intel att gå ut med en sånhär nyhet, om ingen tänkt på det innan så lär ju någon börja skriva lite nya virus, nu när dem läst denna nyheten (y)

Visa signatur

| Antec Three Hundred| Corsair CX 400W | Intel E5200 | Asus P5B P965 | Dimm DDR2 2GB 800MHZ| Sapphire Toxic Radeon HD4850 | Western Digital Caviar Blue 320GB | Samsung DVD 22X SATA | Scythe 120mm Slip , 2 st Zalman ZM-F3 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Jo visst, och Saddam använde Playstaytion 2 till att styra atombomber.

Haha, kommer ihåg den nyheten. USA ville förbjuda export av Playstation2 till Irak etc pga av att dom var kraftfulla nog för att fungera som superdatorer för atombomber...klassisk gammal nyhet

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Jo visst, och Saddam använde Playstaytion 2 till att styra atombomber.

Nä, snarare att han använde kraften hos en Adler 81 miniräknare för att beräkna hur torr o torftig din ironi är.

Nä, hur som haver. Ny teknologi = ny möjligheter på gott och ont.

Visa signatur

Foxconn QuantumForce Bloodrage | Core i7 920(D0) @ 3.8 | 3x2GB Corsair Dominator 1866 | Gainward GeForce GTX780 | Samsung 840 250GB | 2xWestern Digital Caviar GreenPower 1TB | Plextor PX-B940SA | Tagan BZ 900W | Corsair H70 | Zalman GT1000 | Samsung Syncmaster T260 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Den stora frågan är vilken fördel det skulle vara för virusmakaren att sikta på GPUer istället för CPUer? Annat än som "proof of concept". Det är mycket svårare och får sämre spridning och hamnar på en enhet som är halvt isolerad från resten av systemet.

Jag kan tänka mig en STOR anledning - inga Antivirusprogram/Antirootkit-program scannar minnet och exikveringen i GPU vad jag vet

GH
Kalle

Permalänk
Medlem

Om de gör virus för grafikenheterna ser jag det som ett fall framåt. Program kanske hoppa igång (vettiga då såklart). Då kanske det händer något så vi kanske kan gå från det uråldriga x86. Att köra virusinfekterade Windowsapps är kanske ingen höjdare dock, men det är det ju inte med x86 heller.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pete®gun
Nä, snarare att han använde kraften hos en Adler 81 miniräknare för att beräkna hur torr o torftig din ironi är.

Nä, hur som haver. Ny teknologi = ny möjligheter på gott och ont.

http://www.firingsquad.com/news/viewcomment.asp?searchid=1587...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle1024
Jag kan tänka mig en STOR anledning - inga Antivirusprogram/Antirootkit-program scannar minnet och exikveringen i GPU vad jag vet

GH
Kalle

Idag är det så ja, men det beror väl mest på att med dagens drivrutinsstruktur så tillåts inte grafikprocessorn göra alls lika mycket som en CPU. Om detta luckras upp så är nog inte anti-virusföretagen sena att börja scanna även grafikkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok...Nu jävlar får snart se nya data virus med 65 miljoner polygoner med 16hq kantutjämning...Bäst att vara alert.....

Permalänk

Äsch det är ju bara att de får jobba åt virus inte att typ virusen tar över grafikkorten och hej svejs så är det alltid infekterat

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktigt, gör man inte virus i applikationsnivå och därmed bara "ber" viruset att använda gpun istället för cpun?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pete®gun
Nä, snarare att han använde kraften hos en Adler 81 miniräknare för att beräkna hur torr o torftig din ironi är.

PS2 CPUn motsvarade 4st P2 CPUer (P2 var rätt ny då) så det var en rätt kraftig miniräknare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micawber
Smart av Intel att gå ut med en sånhär nyhet, om ingen tänkt på det innan så lär ju någon börja skriva lite nya virus, nu när dem läst denna nyheten (y)

så tänkte jag med :/

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

hur vet de att det inte redan körs de bästa virus o hackarna etc upptäcks ju inte förens det är för sent om inte ens det.

Dock e nyhet som är rätt lol. snackades ju mycket om virus i ramminnen men har ju inte blivit någon hit. mer troligt att de kommer över din mail istället.

Visa signatur

I am Extrazz.