Permalänk

Datorn plötsligt långsam

Datorn har de senaste dagarna blivit väldigt långsam. Speciellt internet har blivit slöare jämfört med vad det var förut. Även musen har mittiallt blivit konstig, ett vänsterklick resulterar i dubbelklick och ibland måste jag dessutom klicka flera gånger innan musen "greppar". Då man högerklickar på någonting tar det flera sekunder innan den lilla menyn kommer upp. Det kan ju vara problem med musen, men detta problem har också uppkommit de senaste dagarna..
Med Intel Core Centrino 2,4 GHz samt 4GB DDR3 1066 MHz RAM borde den vara avsevärt snabbare.
Misstänker någon form av virus och har scannat hela datorn med Norman som fanns på datorn då jag köpte den. Laddade även ner AVG 8.5 och scannade, men utan resultat. Ingendera av antivirusprogrammen hittade en enda infektion, vilket också är lite konstigt, eftersom det är flera månader sedan jag scannade datorn sist.
Någon som har en aning om varför den är långsam? Det lär vara en kraftfull laptop, men det verkar inte stämma..? Kör Vista 32 bit ifall det kan vara till någon hjälp.

Tacksam för förslag och idéer.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kan vara men jag har ett liknande problem. Du har inte sett några varningar om lågt virtuellt minne eller haft extremt långa starttider på datorn?

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Medlem

Ni kan ju testa Malwarebytes' Anti-Malware
http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Permalänk
Medlem

Kvarstår problemet om du kopplar ur alla usbenheter och andra saker så du bara kör laptopen som den är? Har du kikat i enhetshanteraren så det inte är nån process som ligger och drar en massa resurser?

Edit: Aktivitetshanteraren, inte enhetshanteraren såklart

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Öppna aktivitetshanteraren och kolla om nått tar upp allt minne eller använder CPU för fullt.

Hmmm inte så att du använder Comodo AV, som verkar ha fått fnatt sista dagarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uhmm, jag har Comodo Internet Security och nu verkar det vara orsaken till mina problem, så jag ska snart kila iväg och göra en ominstallation av det programmet. Jag fick en del hjälp från denna länk som en vänlig själ gav mig i min tråd på Comodos support forum. Vilket säkerhetsprogram använder trådskaparen tro?

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Medlem

Jag hoppas all Norton avinstallerades ordentligt innan du testade med AVG.. Två antivirusprogram i datorn samtidigt är ett säkert recept på allehanda problematik.. Jag antar att programmen har funktioner för att kontrollera detta innan installation men om inte rekommenderas starkt att du avinstallerar allt vad antivirus heter i datorn och sedan kör in ETT av dem...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Har varken Comodo eller Norton installerat. Endast AVG Free 8.5 samt Norman Security Suite.
I aktivitetshandlaren hittade jag ingen process som såg ut att vara överdrivet stor. iexplore.exe var störst med 126 544 kB.
Har inte fått några varningsmeddelanden om lågt virtuell och datorn är inte speciellt långsam då jag startar den.
Skall testa det där med att dra ut alla USB-enheter och se om det har någon effekt.
Det är alltså frågan om en laptop och jag har både en utomstående skärm, tangentbord och mus åt den.