Vilken dist passar n00b som mig +webbserver?

Permalänk
Medlem

Vilken dist passar n00b som mig +webbserver?

Hola!

Har beställt ett Zotac Ion kort med en Intel Atom 330 prolle och 4gb ram!

Tänkte i princip endast använda den som webbserver och behöver därför en ganska resurssnål
dist men inte så sparsmakad att den är utan GUI, måste ha ett GUI, dessutom lättkonfad med
PHP, MySQL osv (nej, skall inte köra LAMP).

Är Ubuntu tillräckligt snålt? Eller andra förslag?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Clarkconnect - grundinstallation styrs via ett webinterface. Väldigt simpelt.

http://www.clarkconnect.com/downloads/isos.php

Community versionen finns där.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

SME Server. Grundinstallation via ett väldigt enkelt interface och configuration görs via webinterface.

Hemsida: http://contribs.org

Permalänk
Medlem

Tack för svaren men dom verkar lite väl tunna kanske?

Vill helst ha ett "riktigt" OS, javisst vore det nice med så resurssnålt som möjligt pga webbservern men jao!

Om man väljer mellan Kubuntu och Open Solaris med Xfce, vilket tar man då?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Debian stable med LXDE kanske? Riktigt resurssnålt, och verkar vara ett riktigt bra DE i allmännhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ubuntu server edition eller debian kanske skulle kunna bara något.

Körde ubuntu server på min gamla server (nu kör jag dedikerad brandvägg, pfsense).

Den är rätt lätt att confa då det finns färdiga paket med ftp mjukvara och för hemsidor. Finns även "copy paste" guider för apache och olika tillägg

Du får vara beredd på att arbeta med consolen men det är inga överdrivet komplicerade saker. Server edtion installeras med utan skrivbordsmiljö.

Fjärrstyrning gör det lättast genom ssh.

edit: Visst kan du installera x11 med valfri skrivbordsmiljö men server mjukvaran kommer endå att konfas uteslutande i consolen/terminalen.

Att köra desktop releaserna funkar väl men drar onödigt mycket resurser.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tack för svaren men dom verkar lite väl tunna kanske?

Vill helst ha ett "riktigt" OS, javisst vore det nice med så resurssnålt som möjligt pga webbservern men jao!

Om man väljer mellan Kubuntu och Open Solaris med Xfce, vilket tar man då?

Det va du som sa resurssnål, inte jag :). Förresten, vad är det du saknar i distarna som återfinns i ett "riktigt" OS?

Citat:

[...] Tänkte i princip endast använda den som webbserver och behöver därför en ganska resurssnål
dist men inte så sparsmakad att den är utan GUI, måste ha ett GUI, dessutom lättkonfad med
PHP, MySQL osv (nej, skall inte köra LAMP)."

Personligen så tycker jag att det är bara dumt att köra en server med applikationer i överflöd. Du kommer ju "aldrig" att sitta och jobba med burken någon längre stund så tycker det är minst sagt onödigt att köra en desktop-dist. GUI hittar du både hos clarkconnect och SME-Server i form av ett web-gui. Vad ska du med fönsterhanterar till?