Hur skriva en "check for updates"-funktion utan egen server?

Permalänk
Medlem

Hur skriva en "check for updates"-funktion utan egen server?

Jag skulle vilja skriva en "check for updates"-funktion i ett program, och funderar hur man smidigt kunde fixa online-biten, alltså inte själva lokala funktionaliteten.
Enklast skulle det ju vara att ha en enkel textfil innehållandes ett versionsnummer på någon ftp-server, som jag kan uppdatera när jag lägger ut en uppdatering, som programmet kan läsa av och jämföra med sin egen version.

Finns det någon (hyfsat framtidssäker) tjänst som gratis skulle kunna hosta en sådan textfil? Eller finns det något enklare sätt att kunna notera ett versionsnummer någonstans på nätet, som programmet kan läsa av?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den enklaste och billigaste lösningen på ditt problem är planering (men kanske också den tråkigaste).
Man kan ofta uppskatta på ett ungefär när nästa verision kommer. Programet ber helt enkelt användaren att ladda hem en ny verision då tiden har passerats.

Den bästa lösningen vore precis som du är inne på, att fixa en ftp-server (eller liknande) som programet själv uppdaterar sig mot (självklart med hjälp av dns).

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Re: Hur skriva en "check for updates"-funktion utan egen server?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag skulle vilja skriva en "check for updates"-funktion i ett program, och funderar hur man smidigt kunde fixa online-biten, alltså inte själva lokala funktionaliteten.
Enklast skulle det ju vara att ha en enkel textfil innehållandes ett versionsnummer på någon ftp-server, som jag kan uppdatera när jag lägger ut en uppdatering, som programmet kan läsa av och jämföra med sin egen version.

Finns det någon (hyfsat framtidssäker) tjänst som gratis skulle kunna hosta en sådan textfil? Eller finns det något enklare sätt att kunna notera ett versionsnummer någonstans på nätet, som programmet kan läsa av?

Nu är jag inte med... I topicen skriver du "utan egen server", men sedan skriver du att du ska ha en FTP-server? Dessutom måste du väl ha något ställe som hostar ditt program om det ska kunna uppdatera sig självt? Då är det ju bara att lägga en fil med versionsnummer på samma site.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Man kan ofta uppskatta på ett ungefär när nästa verision kommer. Programet ber helt enkelt användaren att ladda hem en ny verision då tiden har passerats.

Detta är dock inte hållbart när det handlar om ett litet hobbyprojekt, när man jobbar när man har tid, och framförallt lust. Ibland kan det ju dröja flera månader mellan uppdateringarna, ibland kan det komma flera i veckan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Nu är jag inte med... I topicen skriver du "utan egen server", men sedan skriver du att du ska ha en FTP-server? Dessutom måste du väl ha något ställe som hostar ditt program om det ska kunna uppdatera sig självt? Då är det ju bara att lägga en fil med versionsnummer på samma site.

Ja, jag skrev "någon ftp-server", alltså inte egen.

Säg att programmets hemsida är en gratisblogg, t.ex. på wordpress. De hostar sidan, men inte programmet. Just nu har jag t.ex. ett litet ftp-utrymme tillgängligt via min ISP där programmet ligger, men detta kommer ju att ändras när jag byter ISP. Kanske kommer jag sedan att göra programmet nerladdningsbart via t.ex. fileforum, och de kan inte hosta en direktåtkomlig textfil.
Med andra ord, det är sannolikt att programmet i sig kommer att flyttas runt, men textfilen/versionsnumret bör ju alltid ligga på samma ställe.

Funderar på att registrera en gratisblogg med ett obskyrt namn på någon av sidorna, och bara ha ett inlägg som jag uppdaterar med versionsnummer. Gäller bara att kolla upp reglerna för bloggen, om den tas bort eller inte efter en viss tid av inaktivitet osv...

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Funderar på att registrera en gratisblogg med ett obskyrt namn på någon av sidorna, och bara ha ett inlägg som jag uppdaterar med versionsnummer. Gäller bara att kolla upp reglerna för bloggen, om den tas bort eller inte efter en viss tid av inaktivitet osv...

Twitter kanske kan vara något för nått så pass litet?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Twitter kanske kan vara något för nått så pass litet?

Testade det lite nu, och det verkar perfekt. Dessutom en riktigt enkel API (som också är utbredd, och lär inte ändras inom kort).

Tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk

Annars finns det ju massor av gratis cloud tjänster du kan använda dig av för lagring av både programmet och updatefil.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Glömsk

För ett par år sedan skrev jag ett litet projekt som jag kallade för "Anything over IRC". Det var ett litet bibliotek som anslöt till en kanal på en IRC-server och skickade/läste godtycklig data. Biblioteket hanterade komprimering, packning och parsning av data, samt uppsplittning över flera meddelanden för att inte bli kickad pga floodning.

Fördelen med detta är väl framförallt om man har ett klientprogram som måste kunna kommunicera små meddelanden med andra klienter. Så i ditt specifika fall kanske det inte är lika klockrent (Twitter-idéen var ju genial i jämförelse ).

Förresten: Om någon läser detta och funderar på att använda: se till att IRC-nätverket ni ansluter till tillåter detta! Många nät gör inte det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Bittorrent. Lägg in en enkel klientfunktionalitet i ditt program.
För att sen låta programmet kolla efter senaste versionen kan man använda DNS. En IP-adress (ipv4) är ju inget annat än ett 32-bitars nummer och det kan ju vara revisionsnuffran.
http://www.netrogenic.com/public/data_replication_with_dns/

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Bittorrent. Lägg in en enkel klientfunktionalitet i ditt program.
För att sen låta programmet kolla efter senaste versionen kan man använda DNS. En IP-adress (ipv4) är ju inget annat än ett 32-bitars nummer och det kan ju vara revisionsnuffran.
http://www.netrogenic.com/public/data_replication_with_dns/

DNS var ju ingen dum idé! Finns väl ett gäng gratis DNS-tjänster, typ DynDNS (den fungerade iaf för en massa år sedan).

Har man riktigt tur kan man hitta en gratis DNS-tjänst som tillåter TXT-records, som kan passa här.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

DNS var riktigt smart!

Har dock redan reggat mig på twitter (bara det, liksom) och skrivit en enkel parser, så kör på det. Riktigt enkelt och smidigt att uppdatera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
DNS var ju ingen dum idé! Finns väl ett gäng gratis DNS-tjänster, typ DynDNS (den fungerade iaf för en massa år sedan).

Har man riktigt tur kan man hitta en gratis DNS-tjänst som tillåter TXT-records, som kan passa här.

Pecis! Och man kan då baka in URLen till antingen torrent eller direkt nerladdning samtidigt med en md5-checksum för säkerhet.

Permalänk
Medlem

Skaffa en webbplats hos någon som erbjuder gratis webbhost. De har säkert ftp. Då får du ett litet utrymme med plats för uppdateringen men även plats för din fil med innehåll om versionsnummer.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

skaffa ett helt gäng såna därna gratis hostar och lägg upp filen på. Länka sedan till den i ett html-dokument med hjälp av ett unikt 64/128/..-bits id-nummmer:

<a href = "fil.zip">4A7BF70C0E867890A0B767A968E870876F</a>

sen kan du för all framtid hitta filen med hjälp en googlesökning på id-numret.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."