Ingen märkbar skillnad i WoW med 5870 jämfört med mitt gamla 3870x2

Permalänk
Medlem

Ingen märkbar skillnad i WoW med 5870 jämfört med mitt gamla 3870x2

Som rubriken säger så märker jag minimal skillnad mellan mitt nya 5870 jämfört med mitt 3870x2. Konstigt eftersom alla andra spel jag hittils prövat är det grymt stor skillnad.

Är det något känt problem som kommer fixas lr går att fixa nu? Har letat men inte hittat ngt relevant :/

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Vilken processor har du? Såvitt jag vet så är WoW mer krävande från processorn än grafikkortet.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

En Q6600 i 3.5Ghz.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

borde du ens märka någon skillnad?

wow är ju gammalt som gatan, det spelar ingen roll vilket av de två grafikkorten du spelar med, du maxar väl wow ändå.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

vanilla WoW går i 70+ fps, Outland är åsså helt ok, däremot i Dalaran går det mellan 15-40 och i resten av Northrend varierar det men det går sällan över 40fps, mellan 25-35 i snitt. Kör windowed mode så man kan göra annat medans.

EDIT: enligt GPU-Z så går GPU load sällan över 50% :/

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
borde du ens märka någon skillnad?

wow är ju gammalt som gatan, det spelar ingen roll vilket av de två grafikkorten du spelar med, du maxar väl wow ändå.

+1

Ditt 3870x2 skall inte ha några som helst problem att maxa Wow och spelet kan inte bli snyggare än vad det är på max ju...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Rätt kännt att WoW inte fungerar med ny hårdvara. Skitgammal grafik motor, släpptes väl för 5år sen?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Dom har gjort en hel del uppdateringar på motorn sen det släpptes 2005.

Permalänk
Medlem

Hur som helst, WoW borde flyta bra mkt bättre än 15-40fps på min burk tycker jag

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

sedan wow fick Shadows blev det ungefär dubbelt så svårt att maxa...

på ställen som Dalaran är det processorn / connection som flaskhalsar.
wow är väl single threaded fortfarande så flera cores hjälper inte.

pröva stoppa på lägsta settings i dalaran. du kommer fortfarande ha låg FPS, just för att det beror på CPU och inte GPU.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

WoW kör iofs på 2 kärnor

Prövade lägsta nu, fick mellan 45-65 FPS i Dalaran, gick över till allt på max, melan 25-35.

EDIT: polarn kör på samma CPU som mig fast utan ngn överklockning, med slöare minne och ett 8800GTX och han får ungefär samma FPS som mig, några fps mindre men ingen större skillnad. Nåt är helt klart fel :/

EDIT2: fick just reda på att han hade "reduce input lag" avslaget, jag hade det på slaget. Slog av det och fick ca 45-55 i FPS, dvs markant skillnad. Ska se om det går att spela utan det, märker ingen skillnad än.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
vanilla WoW går i 70+ fps, Outland är åsså helt ok, däremot i Dalaran går det mellan 15-40 och i resten av Northrend varierar det men det går sällan över 40fps, mellan 25-35 i snitt. Kör windowed mode så man kan göra annat medans.

EDIT: enligt GPU-Z så går GPU load sällan över 50% :/

Låter ju helt klart som om det är CPU som flaskar.. tror inte WoW kan hantera såpass ny hårdvara på ett bra sätt eftersom dom knappast optimerar spelet till att graffekort som 5870 som sedan ska ge spelaren 100fps+.. det är väl snarare så att dom optimerar spelet till grafikkort i mellanklassen och lägre. Eller?