Microsoft visar mus med multi-touch

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar mus med multi-touch

Mobiltelefoner, skärmar och bärbara datorer är några prylar som begåvats med så kallad multi-touch. Nu visar Microsoft upp möss med den populära tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gillar den första musen. Sen är bara ett liknade tangentbord som saknas.

Permalänk
Medlem

Lol @ slutet, vad fasen är det han går runt med? Laptop + 4 mobiler i en ställning ihopkopplade + en vakt. Mest intressanta med hela klippet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Jag gillar inte någon utav mössen(skulle ej vilja sitta med dem dagligen), dock är det prototyper varav tekniken kan implementeras på något annorlunda sätt. Och såklart tycker jag det är bra att det experimenteras, dagens möss är ju knappast utvecklade så långt som det går.
Mekaniska knappar har dock en återkoppling, vilket man ej skall underskatta. Tänk er en tangentbord där knapparna ej åker ej utan det finns en touchknapp, tror ni denna är lika bra? Nu kör jag i o.f.s. nu utan återkoppling på min touchpad till laptopen, vilket fungerar hyfsat.

Nå angående sista så kan jag komma på två hypoteser:
1: De testar olika mobiltelefonabonnemang & mobiler, för att se så att de alla störs ut i byggnaden.
2: Bara ett spratt för att göra filmen mer intressant, men jag tror allt på nr 1.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Eller så har de helt enkelt sett den här filmen och testar själva, http://www.youtube.com/watch?v=LY8Wi7XRXCA

Permalänk
Medlem

haha så galet. jag hoppas att det fortsätter att utvecklas. kommer dock inte anvnda en sån till att spela, men till htpc:n hade det vatt en häftig grej.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Lol @ slutet, vad fasen är det han går runt med? Laptop + 4 mobiler i en ställning ihopkopplade + en vakt. Mest intressanta med hela klippet

haha han kanske kollar teckningen med mobilerna eller nått

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Vilken teckning?

OnTopic: Kul som multi-touch är ser jag inte helt poänget med multi-touch möss, det verkar vara en mellanstegsteknik ifrån möss till freehand ala Wii där man helt enkelt flyttar [båda] händerna framför skärmen. Det är det som saknas, IMO, möjligheten att använda båda händerna samtidigt då det gör f.ex. organisation av bilder/dokument mycket enklare.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Lol @ slutet, vad fasen är det han går runt med? Laptop + 4 mobiler i en ställning ihopkopplade + en vakt. Mest intressanta med hela klippet

Sett nästan identiska riggar i Japan, där IT-muppar väntandes på tåg parallellkopplar flera mobiler för att få snabbare brandbedd.
Bara se dem balansera alla mobiler+laptop och sedan surfa ståendes är underhållning i sig självt (som om inte övriga landet vore nog) :S

Permalänk
Medlem

Tror att dessa kan göra sig bra i ubika tillämpningar.

Tycker den sista kan vara intressant om det kombineras med tangible/tactile interfaces med haptisk feedback.

Tycker att Morten Fjeld leder en hel del bra forskning inom HCI/ID

http://www.youtube.com/watch?v=ltNSCOzxbvY
http://t2i.se/pub/papers/57270232.pdf

kolla t2i.se för andra tuffa grejer

Permalänk
Medlem

Jäkligt intressanta möss! Som sagt bara prototyper, men första musen känns som någonting man kan använda redan nu. "The Dome" var väl mest futuristisk och någonting jag uppfattade som svåranvänt. Den sista såg ju jäkligt cool ut också, men totalt oergonomisk om man inte kan vila alla fingrar på en varsin platta.

Permalänk
Medlem

Coolt men det tar nog ett tag innan man har vant sig vid att ha en sådan.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

den ända jag kan tänka mig skulle kunna bli något användbart var "klotet"
men än så länge gör sig multi touch bäst på skärm

Permalänk

Kul att det händer lite på musfronten oxå... Men jag tycker det vore bättre om man använde båda händerna. Typ en multi-touch till vänsterhanden så man kan växla mellan höger å vänster. Mer ergonomiskt så.

Men det lär väll dröja ett tag innan dom finns på marknaden kan jag tänka mig...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

heltklart intressanta lösningar. kan tänka mig att vi får se mer av detta i en snar framtid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
OnTopic: Kul som multi-touch är ser jag inte helt poänget med multi-touch möss, det verkar vara en mellanstegsteknik ifrån möss till freehand ala Wii där man helt enkelt flyttar [båda] händerna framför skärmen. Det är det som saknas, IMO, möjligheten att använda båda händerna samtidigt då det gör f.ex. organisation av bilder/dokument mycket enklare.

Snacka om ergonomisk katastrof...

Permalänk
Medlem

jag hade nog fått damp, man råkar röra fingret så stänger hela program ner, gillar inte touch,

det fungerar ju på iphone men då tittar man hela tiden, en mus glor man inte på, men ja en sån mus skulle ju inte slitas ut dock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
jag hade nog fått damp, man råkar röra fingret så stänger hela program ner, gillar inte touch,

det fungerar ju på iphone men då tittar man hela tiden, en mus glor man inte på, men ja en sån mus skulle ju inte slitas ut dock

Behöver du titta på dina fingrar för att ha kontroll över dem?

Permalänk
Avstängd

undrar om dom funkar bra i spel, ska man gnida fingrarna på musen som på min j*vla samsung skit telefon?

måste nästan ha nån märkning på musen då annars vet man ju inte var man är med fingrarna

vad kul att dom visar mus men dom ser lite hårda ut