n00b-fråga: Var ställa in VMR9?

Permalänk
Medlem

n00b-fråga: Var ställa in VMR9?

Har rotat runt i forumet och finner att alla pratar om VMR9, men ingen talar om VAR f..n man ställer in det?!

Har ett AMD 4850 som renderar på CPUerna, har oxå en ION (9400) som renderar på GPU'n. Kör MPC Home med DX 9.0c.

Så, hur få hw-acceleration på 4850?

Permalänk
Hedersmedlem

Följ den här fina guiden så ska det funka bra.

Permalänk
Medlem

Tack , bra guide...

Aha, högerklicka i speluppfönstret i MPC, Valmöjligheter->Uppspelning->Utmatning

Win XP och MPC 1.3.1249 med en 1080p.x264.DTS video på DVI:

Klicka i "VMR9 (renderlös) Yta 3D..., Bicubic..=1

H264 (DXVA) och VC1 (DXVA)

MEN CPUerna ligger på 50%

och högerklickar jag på filmen, Filters -> MPC Video Decoder så får jag att DXVA inte är igång.

"Så rätt jag gjort, så fel det blev"

På ION gjorda jag inga inställningar, funkade direkt, så det kanske är ATI-syndromet?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, jag har inte orkat bry mig om DXVA så mycket. Jag testade MPC-HC härom veckan och det var nog den sämsta mediaspelaren jag nånsin använt. Min CPU pallar vilken film som helst utan problem så jag har inte grävt mer i det.

Jag föreslår att du läser vidare/skriver i tråden jag länkade och kollar efter hjälp.

Permalänk
Medlem

OK - det olustiga är nu att ljudet i VLC-spelaren är borta.

Tycks vara en mycket omogen branch det här med alla möjliga/omöjliga spelare och deras förmåga/brist på förmåga att göra sitt jobb med en ena eller andra kodeken.

Klick-klick-klart borde vara målet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
OK - det olustiga är nu att ljudet i VLC-spelaren är borta.

Tycks vara en mycket omogen branch det här med alla möjliga/omöjliga spelare och deras förmåga/brist på förmåga att göra sitt jobb med en ena eller andra kodeken.

Klick-klick-klart borde vara målet.

Ditt ljud i VLC försvann alltså efter du hade följt guiden?! Det låter väldigt konstigt eftersom VLC har egna filter, fast det kanske bara är för videon?

Jag har fått intrycket att DXVA (hårdvaruaccelerering via GPU) är relativt mogen, men man kan inte ställa samma krav som på "vanlig" avkodning på en CPU.

Om du vill ha en riktigt bra spelare för HD-film så rekommenderar jag KMPlayer. Den har tyvärr inte stöd för DXVA än, men den är ruskigt bra för film i övrigt.

Permalänk
Medlem

när jag använder DXVA så ligger min cpu bara på 1-2%, se till så att du har en film med H264 eller X264, annars går de inte igång.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

kan det vara så att olika codecks krockar med varandra? de gånger jag fixat MPC (dock har det varit med nyinstallerat windows) har det alltid fungerat direkt, så det kan vara något gammalt som spökar. själv rekommenderar jag MPC om du har en svagare cpu, den har fungerat ypperligt för mig!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Troligen ligger det en mjuk avkodare i vägen?

Så frågan är hur man tar reda på det?

1080p.x264.DTS filmen funkade ju direkt med MPC HC på ION datorn, så spelaren klarar filmen med GPU-avkodning.

Lurigt va?

Permalänk
Medlem

har du något codecks pack installerat? typ cccp, k-lite eller något liknande?

väl det som är meningen också!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
har du något codecks pack installerat? typ cccp, k-lite eller något liknande?

väl det som är meningen också!

Nej, inte vad jag vet, troligen inte eftersom jag tidigare kört VLC som har egna kodekar. Som sagt, ljudet i VLC har magiskt försvunnit sedan jag meckat med MPC HC. Troligen har MPC HC lagt beslag på ljudet och gjort VLC och WMP stumma?