Ubuntu + raidkontrollerkortet "SiI3132", få operativet att hitta diskarna!

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu + raidkontrollerkortet "SiI3132", få operativet att hitta diskarna!

Hej!

Går rakt på sak,

Mitt Ubuntu (9.10) hittar inte de två hårddiskarna som jag har kopplat till mitt raid-kort, "SiI3132".
(Diskarna är inte raidade eller nått)

Har googlat runt rätt mycket men inte hittat något direkt konkret om hur jag ska göra.
Kan det hjälpa att uppgradera raid-kortets BIOS?

// Oscar

Permalänk
Medlem

Fungerar det i 9.04, som inte är betamärkt? (ej spydigt menat, bara för att utesluta saker)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Fungerar det i 9.04, som inte är betamärkt? (ej spydigt menat, bara för att utesluta saker)

Nej, uppgraderade till 9.10 i hopp om att det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sil3132 och det funkade utan att jag behövde göra någonting. Bara koppla in och Ubuntu 9.04 hittade det automatiskt.
Se nedan hur det ser ut i device managern:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Jag har ett Sil3132 och det funkade utan att jag behövde göra någonting. Bara koppla in och Ubuntu 9.04 hittade det automatiskt.
Se nedan hur det ser ut i device managern:
http://pici.se/thumbs/t_ijWMSyuyx.gif

Verkar som jag får testa att flasha kortets BIOS idag då. Hoppas det hjälper..

Permalänk
Medlem

Om du inte ska raida så försök med ett "icke-raid" bios.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, jag har nu flashat om kortet.

Båda diskarna hittas och kan användas i Windows.

I Ubuntu hittas nu en av diskarna, medan den andra ser ut såhär i diskhanteraren:

Testade att boota med en 9.04 CD och starta i "liveläget", där hittas båda diskarna och kan användas.