Permalänk
Medlem

TV-out i ubuntu

Tjenare,
Jag kör ubuntu 9.04 och vill få igång TV-out på ett smidigt sätt genom S-video!

Går jag in på "NVIDIA X server settings" och trixar lite med inställningarna så får jag igång det, fast som en "förlängning" av skärmen. drar man musen till höger så ser man den på tv:n.
Så vill jag inte ha det men gärna så att om man startar någon film så visar den på TV:n och i datorn, automatiskt.

Finns det något bra lättanvänt program som man kan använda för att slippa göra så varje gång som jag gör!

Windows har ju ett program som heter "tvtools" eller något liknande..!??

Är nybörjare med det här med linux..!!

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med. Får du till det som du vill ha det, men att inställningarna inte sparas? Om så är fallet så måste du köra sudo nvidia-settings från terminalen för att kunna få rättigheter att spara de inställningar som du gör. OBS! att köra klonad bild som du verkar vilja göra är ingen höjdare eftersom du då måste köra samma upplösning på båda skärmarna, d.v.s. din vanliga skärm måste du köra lika låg upplösning som på tvn isåfall. Bättre är om du kan köra VGA/DVI/HDMI till en LCD tv

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Laptop med 16:9-skärm och HDMI är en dröm Funkar så bra! Rekommenderas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Laptop med 16:9-skärm och HDMI är en dröm Funkar så bra! Rekommenderas!

Jojo om man har en platt tv kanske...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Jag använder en HP laptop med 12" skärm.

Varje gång jag drat ut S-video kabeln så får jag gå in på inställningarna och fixa o trixa för att få igång TV-out... jobbigt!

Finns det någon snabb tagent komando för det, typ Fn+F4 för HP/windows.. för att få igång det???

Permalänk
Medlem

Jag kan inte spara inställningarna, fast att jag skriver "sudo nvidia-settings" i terminalen..!??

"Unable to remove old X config backup file '/etc/X11/xorg.conf.backup"

Några förslag!??