4870x2 Bilden hänger inte riktigt med

Permalänk
Medlem

4870x2 Bilden hänger inte riktigt med

Hej, jag har kört med ett Sapphire 4870x2 under en längre tid nu och jag har alltid haft det problemet att inte bilden vill hänga med riktigt när jag kollar på film.

Då menar jag att vid snabba rörelser med kameran gör att halva bilden rör sig först sedan rör sig andra halvan.

Jag trodde först att det var min skärm som inte riktigt ville hänga med men det funkar utmärkt att spela film ifrån ps3an. Kollade sedan om det inte var spelaren jag använde, men varken windows media player, vlc, divX gav någon förbättring.

Jag kör vista home basic just nu och jag har testat med ominstallation.

Är det någon fler som upplever detta eller har haft detta problem?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Jag kör också med 4870x2 och märker inte av något sånt problemt varken på vanlig dvdrip eller 1080p.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Är det alla filmer oavsett komprimeringssätt? Dvs får du tearing på både .wmv .avi .mkv etc.?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

.mkv och .avi är vad jag har testat skulle tro att det är det samma på alla.

Jag har upplevt detta problem när jag spelar vissa spel med tex fifa 09 har det varit väldigt störande ibland men så startar man det vid ett annat tillfälle så kan det vara problem fritt.

edit:

De är ganska svårt att se ibland men i vissa filmer så kastar de runt kameran som en ping pong boll och då syns det väldigt väl. Försöker komma på någon film med mycket kamera rörelse så man kanske kan skaffa ett print på det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Det har inget med grafikkortet att göra, tearing är ett väldigt vanligt problem vid uppspelning av film på en dator. Det finns tyvärr inget enkelt svar på hur man åtgärdar det. Det du kan börja med att är att byta spelare. Det finns även lite andra grejer man kan göra. I och med att du kör vista så kör du förmodligen EVR som renderare. Du bör sätta på Vista AERO, du bör även sätta på Vsync i CCC om du inte redan gjort det. I och med att bilden renderas som 3D eller en 2D textur lite beroende på vilken renderingsmetod man har valt så fungerar denna inställning även för film.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Här kommer en enkel lösning

Slå på backbuffering. I media player classic finns den under options där man väljer codecs eller liknande. Är inte hemma nu så kan inte kolla. Men om du letar igenom options så finns den där.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vsnc och Aero temat funkade inte men media player classic verkar funka prima!

tack för hjälpen Pimpim666

förresten tearing test finns det någonting som heter på media player classic hur får man fram resultatet på det ?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64