Netbook-datorer beskylls för fallande intäkter

Permalänk
Melding Plague

Netbook-datorer beskylls för fallande intäkter

Trots att det säljs fler bärbara datorer än någonsin sjunker intäkterna på laptop-marknaden. Orsaken är att allt fler väljer att köpa billiga netbook-datorer istället för påkostade bärbara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

1

Kanske för att påkostade bärbara suger just nu. Dom blir alldeles för varma, Ej imponerande prestanda. Har själv en värsting hp men känner för att kasta den ut genom fönstret.

Att man har windows vista på en laptop är galenskap tycker jag.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt tycker jag.

Själv är jag påväg att sälja min Acer Aspire One D250 och ska köpa en Macbook.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Har nog inget med den världsomfattande finanskrisen att göra...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Har nog inget med den världsomfattande finanskrisen att göra...

Så du menar att man säljer fler netbooks enbart pga lågkonjunkturen? Det måste ju innebära att andelen netbooks som säljs går ner till 1% när vi är tillbaka i en högkonjunktur igen då?
Eller kanske inte...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Hedersmedlem

ja det är rätt. Beskyll billiga datorer för att konsumenterna får det de vill ha! Fy fanken för en fri marknad va!

Fortfarande "beskylls" netbooks. Begriper det helt enkelt inte. Borde det inte vara kunder som beskylls för att de väljer det de vill ha, eller de som tillverkar dessa netbooks?
Och vari ligger egentligen felet? Varför beskylla över huvud taget? Det går ju faktiskt att konstatera att intäkterna går ned på en marknad utan att man ska börja kasta tomater.

Felet ligger inte i denna nyhet specifikt. Finns en trend där ordet beskylla och netbookens framfart ofta kopplas ihop. Och utöver detta så vill samhället tydligen ha syndabockar att beskylla för allt möjligt. Blivit lite snett, eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Så du menar att man säljer fler netbooks enbart pga lågkonjunkturen? Det måste ju innebära att andelen netbooks som säljs går ner till 1% när vi är tillbaka i en högkonjunktur igen då?
Eller kanske inte...

Det jag menar är att det är klart att det inte säljs lika mycket dyra datorer för att folk har mindre pengar. Att netbooks kom och var så smidigt billiga just nu var väl bara bra...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre ha 12" för under 2kg, och under 4k (3990:-)

Permalänk
Skäggig legend

"medan netbooken passar bäst som en smidig kamrat på resan"

hehe passande, jag sitter nämligen på bussen med min eee 1000h oO

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Det tror jag inte på...har själv flera datorer för olika syften även en liten nätt ASUS 1101 som kompliment, vem fan orkar släppa på 3-4 kg stidsvagn till lap varje dag...den har jag hemma som jobb-burk plus lite gammalt avfall som man fan inte kan slänga eller ge bort*S*

Visa signatur

Cyberians

Permalänk
Medlem

Tycker formatet på en netbook är perfekt, 10" skärm och under 1kg vikt. Helt underbart för oss som släpar datorn fram och tillbaka till jobbet varje dag genom kollektivtrafiken.

Dock tycker jag det är synd att Microsoft med sina löjliga regler för vad som får installeras på en netbook totalt förstört datortypen. Kass processor, kass skärmupplösning, etc. och då hamnar man till slut i alla fall på datorer i 20K klassen för att få en liten dator med vettiga specar. Förstår dock inte hur en core2 processor och en något bättre skräm kan kosta 16-17K extra men, men.

Permalänk
Medlem

Hmm vad ska jag välja en liten smidig lätt bärbar som jag kan ta med överallt som fungerar till dom flesta applikationer jag gör på en dator eller väljer jag en dyr tung lår brännare hmmm

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Tycker formatet på en netbook är perfekt, 10" skärm och under 1kg vikt. Helt underbart för oss som släpar datorn fram och tillbaka till jobbet varje dag genom kollektivtrafiken.

Dock tycker jag det är synd att Microsoft med sina löjliga regler för vad som får installeras på en netbook totalt förstört datortypen. Kass processor, kass skärmupplösning, etc. och då hamnar man till slut i alla fall på datorer i 20K klassen för att få en liten dator med vettiga specar. Förstår dock inte hur en core2 processor och en något bättre skräm kan kosta 16-17K extra men, men.

Vad menar du med regler? Hur bestämmer Microsoft över vad du har på din netbook? Såvida du inte syftar på netbooks som levereras med Vista starter edition, men då gör en format c: susen.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Vad menar du med regler? Hur bestämmer Microsoft över vad du har på din netbook? Såvida du inte syftar på netbooks som levereras med Vista starter edition, men då gör en format c: susen.

Microsoft säljer operativsystemet till reducerat pris till netbooks, men då ställer de vissa krav, t.ex. att skärmupplösningen inte får överstiga en viss gräns etc.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Bärbara köpes just för att göra allt förutom att spela? Varför då köpa en laptop för 10-15 tusen för att sedan bli utpresterad av en stationnära för 7 tusen.

Jag själv tänker köpa en bärbar endast till surfing och skolarbete.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Som en handlare sa en gång till mig "Problemet är inte dom billiga varorna, utan dom dyra"

Alltså sänk priset på dom dyra så folk köper dom också.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Microsoft säljer operativsystemet till reducerat pris till netbooks, men då ställer de vissa krav, t.ex. att skärmupplösningen inte får överstiga en viss gräns etc.

Njae skärmupplösningen handlade det väl egentligen inte om? Utan att datorn inte fick ha en skärm större än 12" för att få kallas netbook.
Sen var det väl både Microsoft och Intel som satte den "standarden"?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Finns ju till och med bältes spännare, väskhandtag och väsk fästen som passa de flesta netbooks just nu.

Men tanke på sveriges underbara 3g internet så är det helt underbart.

Älskar min eee 904hd. Finns ingen anledning att köra på en dyrare laptop då man redan har ett monster stationärt.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om den negativa påverkan dessa netbooks har på vår miljö. Att netbooks skräpar ner sig i naturen med en ökning av över 20 000 ‱ per år och ständigt ökande åt ena eller andra hållet är galenskap.

Fängsla någon!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Flwe köper netbooks och fler blir missnöjda med sina nya bärbaras dåliga prestanda, kul att folk aldrig lär sig kolla under huven innan de handlar. Visst kan man rent teoretiskt skapa en netbook med quad-core processor, bra grafikkort etc. men kostnaden blir ju ekonomiskt. Sen tror svenssons att en netbook för 3k ska ha samma prestanda som en laptop för 10k, det är humor ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Tycker formatet på en netbook är perfekt, 10" skärm och under 1kg vikt. Helt underbart för oss som släpar datorn fram och tillbaka till jobbet varje dag genom kollektivtrafiken.

Dock tycker jag det är synd att Microsoft med sina löjliga regler för vad som får installeras på en netbook totalt förstört datortypen. Kass processor, kass skärmupplösning, etc. och då hamnar man till slut i alla fall på datorer i 20K klassen för att få en liten dator med vettiga specar. Förstår dock inte hur en core2 processor och en något bättre skräm kan kosta 16-17K extra men, men.

Det kan dom inte - dessa gris till företag flår kunderna på pengar, det är allt. Aldrig i livet att jag köper en fullstor bärbar när man kan få 10 tummare för 3000:- med 7 tim batter etc. Bärbar ska inte ha monsterprestanda tycker jag ...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

Mellan släpbar och bärbar väljer jag bärbar! Hade en fullstor laptop förut men den var för stor för att ta med sig och lite för dyr att riskera att tappa. Köpte en netbook och det är perfekt! lätt att ta med sig och inte för dyr. Slö men man kan ju inte förvänta sig hur mycket som helst.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
ja det är rätt. Beskyll billiga datorer för att konsumenterna får det de vill ha! Fy fanken för en fri marknad va!

Fortfarande "beskylls" netbooks. Begriper det helt enkelt inte. Borde det inte vara kunder som beskylls för att de väljer det de vill ha, eller de som tillverkar dessa netbooks?
Och vari ligger egentligen felet? Varför beskylla över huvud taget? Det går ju faktiskt att konstatera att intäkterna går ned på en marknad utan att man ska börja kasta tomater.

Felet ligger inte i denna nyhet specifikt. Finns en trend där ordet beskylla och netbookens framfart ofta kopplas ihop. Och utöver detta så vill samhället tydligen ha syndabockar att beskylla för allt möjligt. Blivit lite snett, eller?

Jag tror inte det handlar om att folk vill beskylla (även fast folk nog vill lägga skulden på någon/något), utan snarare att allt som minskar inkomsten inom något marknadssegment ses som något negativt. Detta troligtvis för att företag får det svårare att klara sig, och måste sparka folk. Bönder i mellaneuropa beskyller det låga mjölkpriset för att deras oeffektiva jordbruk inte går ihop sig, och att de kanske måste lägga ner. Elektroniktillverkare beskyller nya trender för att de inte kan tjäna lika mycket pengar. Samma sak? Ja det tror jag.

Permalänk
Medlem

Kraftfull stationär + Netbook är en grym kombo.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Till och med min syster och morsa som i princip är it-invalider förstår att man inte ska förvänta sig för mycket av en netbook. När syrran skall göra nåt annat än slösurfa eller kolla film så sätter hon sig vid desktopen. I hushållet finns 4x stationära, 1x netbook, 3x bärbara (TP 12,1") och 3x släpbara(varav 2x är firmamaskiner, 15,6").

Åt kusin köpte jag visserligen en netbook som 18 års present och hon är faktiskt nöjd. Men så är hon ännu mer it-invalid än syrran.
Men det är ju klart, gör man inte annat än surfar, kollar en och annan film och hör på musik så räcker en netbook hur bra som helst.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Fast oftast så är ju netbooks faktiskt inte så värst billiga i butik. Var på Mediamarkt i helgen och där kostade majoriteten runt 4000 kr, dvs som en budgetlaptop.

Och även utan just netbooks så kommer man undan billigare och billigare med en dator. För ett par år sedan så kostade en "vettig" laptop typ 10 000, nu kanske 6000 kr. Prispressen hade skett utan netbooks också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jag tror inte det handlar om att folk vill beskylla (även fast folk nog vill lägga skulden på någon/något), utan snarare att allt som minskar inkomsten inom något marknadssegment ses som något negativt. Detta troligtvis för att företag får det svårare att klara sig, och måste sparka folk. Bönder i mellaneuropa beskyller det låga mjölkpriset för att deras oeffektiva jordbruk inte går ihop sig, och att de kanske måste lägga ner. Elektroniktillverkare beskyller nya trender för att de inte kan tjäna lika mycket pengar. Samma sak? Ja det tror jag.

Absolut.
Och Bert Karlsson ritar ju upp Pirate Bay som Al-Qaida, precis som han säkert tyckte tomkassetbandatillverkare- och CD-brännaretillverkare jobbade för Al-Qaida för några år sedan då hans lilla verksamhet riskerade mindre intäckter.

Permalänk
Medlem

förslag till bättre rubrik: Intäkterna faller bara 5% tack vare netbook-datorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Så du menar att man säljer fler netbooks enbart pga lågkonjunkturen? Det måste ju innebära att andelen netbooks som säljs går ner till 1% när vi är tillbaka i en högkonjunktur igen då?
Eller kanske inte...

Allt fler köper billiga laptops och beg. Det var billigare för 1 år sen att köpa en beg laptop än att köpa en beg idag med exakt samma prestanda.

Tittar man på datorutvecklingen borde en beg dator för 1 år sen vara nästan gratis idag och inte dyrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Absolut.
Och Bert Karlsson ritar ju upp Pirate Bay som Al-Qaida, precis som han säkert tyckte tomkassetbandatillverkare- och CD-brännaretillverkare jobbade för Al-Qaida för några år sedan då hans lilla verksamhet riskerade mindre intäckter.

Det är ingen hemlighet att minskade intäkter beror på all musikpiratkopiering.
Det är källan till all ondska i världen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

jag säger både kraftig bärbar+netbook underbar kombo

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]