Intel trixar i 3DMark Vantage

Permalänk
Melding Plague

Intel trixar i 3DMark Vantage

3DMark Vantage-specifika optimeringar gör att Intels grafikkort ser ut att prestera bättre än i verkligheten. AMD anmäler nu konkurrenten till utvecklaren Futuremark.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

lite kul detta ju.

ska bli kul och se vad AMD gör åt detta:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Fult om det faktiskt är så att de har fipplat med inställningarna. Får väll se vad Futuremark säger som saken

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Med andra ord är det som att köra med physx igång om man har nvidia kort?

Smidigt av intel att köra in den funktionen utan att säga något om det...

Permalänk

för mycke fulspel nu förtiden, bland alla olika tillverkare,
känns ju lite tråkigt.

kan dom liksom inte bara optimera sina produkter så gott det går utan att behöva fiffla med mjukvara och optimera spel för en viss grafikkkorts sort till exempel ush och fy,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

fulspel fulspel o åter igen fulspel,

inte undra på att ja inte vet va ja ska köra intel eller amd, eller nvidia, ^^ jäkla jobbigt o stå still

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

besviken man blir, hoppas att dem får mycket skit för det så gör dem förhoppningsvis inte om det.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var något i stil med "Undrar vad mer för balla optimeringar de har hittat på"
De finns ju en chans att de faktiskt gått in för att göra prestandan bättre för just de tungre titlarna som kanske är värda att jobba lite på och testar hur pass det funkar...

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Dem säger att det är en optimering till spel etc.. så hur Fan(ursäkta språket) kan dem få lägre score om .exe filens namn ändras? låter ju lite konstigt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Snacka om losers. haha vilka fula knep dom kör med. Knappast första gången, eller sissta.

Permalänk
Medlem

Att dom vågar förbättra prestanda med nya drivrutiner... ALDRIG MERA INTEL!?

(Nej det var inte seriöst.)

Undrar varför denna optimering bara används till vissa titlar?

Permalänk
Medlem

Fan vad mycket AMD håller på att klaga på. Nu får dom nog hålla lågt snart innan Intel elr Nvida börja hitta fel hos dom istället.

Permalänk
Medlem

Fan va besviken man blir.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChaosClocker
Dem säger att det är en optimering till spel etc.. så hur Fan(ursäkta språket) kan dem få lägre score om .exe filens namn ändras? låter ju lite konstigt.

Testa ändra Crysis exe fil så lär du få samma resultat.

Detta är knappast fulspel, dom har valt några tunga spel och applikationer som dom ville optimera ytterligare. Så bara för att dom har gjort det för 4-5 spel så måste dom göra det för alla 1,000 tals PC spel?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Detta är inte första gången nVidia fuskar med drivrutinerna. Det hände någon gång i början
av 2000-talet också. Dock minns jag inte vilka grafikkort det gällde då, men det måst ha
varit GeForce 3 eller 4...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Detta är inte första gången nVidia fuskar med drivrutinerna. Det hände någon gång i början
av 2000-talet också. Dock minns jag inte vilka grafikkort det gällde då, men det måst ha
varit GeForce 3 eller 4...

men nu var de intel de gällde här...

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Testade byta namn på .exe filerna till ett antal spel och märkte ingen som helst skillnad i prestanda, Fruktansvärt mycket strunprat hos Intel numera. Jävla skitföretag, ärligt talat.

Edit: På min 6910p Laptop, Intel grafik.

Spelen var blandannat WiC, Assassins Creed och CoH samt CoD, crysis vill inte riktigt fungera.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Intell är i gått sällskap av ATI och Nvidia, alla har i något läge "optimerat" för bättre prestanda.

Frågan är ju om det är rent fusk, har för mig att det var ATI som körde med enkalre texturer i någont spel när man körde bench testet för många år sedan.
Handlar om fulkodade optimeringar just för vissa spel är det i ärlighetens namn helt ok. Kan ju vara så enkelt att inställningarna normalt ger sämre prestanda annat än just för vissa spel applikationer och då är det ju egentligen helt ok att kolla om program A körs ladda in optimering A.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det roliga är att intel själv tror att vi går på skiten. Om det nu finns en bra tekniker där coun kan ta hjälp av grafikkortet skulle den funktionen finnas redan och inte bara hos intel då.

Suck! Tricket är så gammalt så gammalt...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Om detta stämmer så innebär det väl i princip att alla 3d-mark rekord gjorda med en intel-grafikkort blir ogiltliga?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Testa ändra Crysis exe fil så lär du få samma resultat.

Detta är knappast fulspel, dom har valt några tunga spel och applikationer som dom ville optimera ytterligare. Så bara för att dom har gjort det för 4-5 spel så måste dom göra det för alla 1,000 tals PC spel?

Jag tycker det är fulspel, optimeringar för vissa spel är HELT ok, det ger användaren något. Optimeringar i ett testprogram som detta, det ger bara Intel mer pengar i kassan. 3Dmark skall, enligt mig, testa kortets "råprestanda" så att det klarar även spel utan speciella optimeringar lika bra som ett annat kort med samma poäng. När dom gör såhär, så får man bara ett 3k poäng kort i vissa titlar, i andra får man bara ett kort som klarar lsom ett AMD eller Nvidia med 2k poäng. Det är fult, anser jag iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Intel grafik ska vara dåligt, ge inte folk hopp intel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
men nu var de intel de gällde här...

Haha, det missade jag totalt! Jag är så van att det är nVidia som gör bort sig på
löpande band för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Jag är så van att det är nVidia som gör bort sig på
löpande band för tillfället.

haha!! made my day!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att det blir flammiga trådar (syftar inte på denna). När folk inte ens läser klart och redan fått en bild. The Beast är ju ett bra exempel på detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem med detta.
Kan någon upplysa mig om varför det är fel att optimera drivrutinerna så spel (och vantage) flyter bättre?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

i spel så är det okej att ta bort onödiga saker som drar kräm , om användaren inte påverkas negativt.

men i bench program är det meningen att man ska se hur olika komponenter klarar av samma last.

klart man kan optimera så att sina komponenter hanterar lasten bättre.

men man ska ju inte ändra så att ens komponent slipper undan massa arbete.

så tycker jag i alla fall

vet inte riktigt vad intel har gjort dock.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag ser inga problem med detta.
Kan någon upplysa mig om varför det är fel att optimera drivrutinerna så spel (och vantage) flyter bättre?

För att Intel för det första mörkar med detta och för att ett benchprogram inte skall vara optimerat om det inte gäller för alla spel rent generellt.

Vad skulle du själv tänka om dina polares system skulle prestera lika som ditt system i vantage men vara dubbelt så bra i de flesta spel som din dator? Skulel du tycka att det var ok? Vantage är ju ett program som skall bedömma hur bra system du har för gaming. Om då detta inte överrensstämmer med verkligheten gör man många besviken och testprogrammet Vantage har spelat ut sin roll.

Vad har en poäng i ett benchprogram för betydelse om man ändå praktiskt inte kan utnytja prestandan i en applikaiton eftersom någon har trixat med drivarna och kryddar prestandan = ljuger vad kortet egentligen presterar.

Tänk dig ett scenario där nVidia eller AMD skulle göra samma sak. Säg att nVidia kommer ut med sina nya grafikkort och kryddar resultaten med låt säga 40-50% i Vantage men där man inte kan se prestandavinsten i något spel över huvudtaget. Det skulle verkligen uppstå flamewars om något liknande skulle hända mellan dessa rivaler...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Intel ligger risigt till riskerar att böta ett enormt skadestånd mot AMD efter deras olagliga äffärsmetoder och nu detta. Ska bli kul och se hur Intel ska göra för att klara sig igenom allt det här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vet inte om jag köper stämningen.

Klart det ska optimeras för programmet ifråga precis som det optimeras för de olika spelen.

Vad det presterar i 3dmark och får för poäng är ju poängen med det eller?

Nvidia har ju egna inställningar för alla program såsom spel.

Visa signatur

HP