Ändrad FRA Lag, någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Ändrad FRA Lag, någon skillnad?

Tjenare,

Läste denna artikeln på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5945444.ab

Citat:

Här är förändringarna som vände kritikerna
Striden om FRA-lagen är över.

I morgon röstar en riksdagsmajoritet ja till spaning mot internet-, telefon- och sms-trafik.

Massövervakning eller inte?

Här är ändringarna som lugnat de borgerliga upprorsmakarna.

Signalspaning är ingenting nytt. Sedan andra världskriget har FRA, Försvarets radioanstalt, kartlagt militära hot genom att fånga upp kommunikation i etern. Med tiden har både hoten och tekniken förändrats. FRA har inte hängt med och vill även kunna söka information via telefon, mobil, mejl och annan internettrafik. Alltså via kabel. Okej, sa politikerna och förra våren hamnade förslaget till en ny signalspaningslag på riksdagens bord.

Viktigaste förändringarna
Massövervakning av svenska folket, sa kritikerna. Även borgerliga politiker trotsade regeringen och protesterade. Regeringen lyssnade och föreslog ändringar för att skydda dig och mig från övervakning. I morgon ska riksdagen säga sitt. Här är de viktigaste förändringarna.

HOTEN
FRA får signalspana för att kartlägga ”yttre hot”, punkt. Inte bara ”yttre militära hot” som tidigare. Kritikerna undrade vad som egentligen menades med ”yttre hot”.

NU De ”yttre hoten” har preciserats. FRA får genom signalspaning kartlägga: yttre militära hot mot Sverige, hot kopplade till svenska utlandsstyrkor, hot från internationell terrorism och grov brottslighet, spridning av massförstörelsevapen, yttre hot mot landets infrastruktur, hot från utländskt spioneri, hot från konflikter i andra länder som får följder för säkerheten i världen samt hot kopplade till andra länders agerande som kan få betydelse för svensk, utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik.

UPPDRAGET
Signalspaning får ske på uppdrag av regering och ”berörda myndigheter”.

NU Signalspaning får bara ske på uppdrag av regering, regeringskansli och Försvarsmakt.

TILLSTÅNDET
Signalspaning får bara ske om signalspaningsnämnden sagt ja. Det gäller inte om det är regeringen eller regeringskansliet som beställt signalspaningen.

NU Signalspaning får bara ske om en nyinrättad domstol, Försvarsunderrättelsedomstolen, har sagt ja. I ansökan till domstolen måste bland annat framgå varför signalspaning behövs och vilka sökbegrepp som ska användas. Domstolen säger bara ja om syftet ”inte kan tillgodoses på ett mindre ingripande sätt”, om värdet av signalspaningen är större än skyddet av den personliga integriteten och om det inte handlar om en viss person, bland annat. Ett integritetsskyddsombud ska se till så att allt går rätt till. I särskilt brådskande fall kan signalspaningen påbörjas utan en domstolsprövning. Det ska genast anmälas till Försvarsunderrättelsedomstolen.

SÅLLNINGEN
Landets teleoperatörer ska från den 1 oktober 2009 föra all trafik till särskilda samverkanspunkter. Där sållas trafiken ut av FRA med hjälp av olika sökbegrepp. Signalspaningsnämnden ska ha gett sitt godkännande.

NU Landets teleoperatörer ska från den 1 december 2009 föra all trafik till särskilda samverkanspunkter. Där sållas trafiken ut av en särskild kontrollinstans, Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet, som för informationen vidare till FRA. Sållningen blir striktare än tidigare eftersom den särskilda domstolen först ska ha gett sitt tillstånd.

FÖRSTÖRING AV UPPGIFTER
Skulle uppgifter om en viss person av misstag råka fastna i FRA:s nät ska de omedelbart förstöras. Samma sak gäller uppgifter från samtal mellan advokat och brottsmisstänkt samt uppgifter som berörs av meddelarfriheten.

NU Som ovan. Men nu ska även uppgifter som har hämtats in under bikt eller i samtal med präst förstöras. En enskild person ska få veta om han eller hon av någon anledning har berörts av signalspaningen (om uppgifterna inte är sekretessbelagda). En enskild person ska också kunna vända sig till Försvarsunderrättelsenämnden och begära en utredning om han eller hon tror sig vara utsatt för signalspaning.

DESSUTOM
Skrivs det in i lagen att FRA inte får signalspana mot trafik där både avsändare och mottagare finns i Sverige.

Ingen trafikdata får sparas i mer än ett år.

2011 införs en kontrollstation. Har FRA bedrivit sin verksamhet på ett korrekt sätt?

Kritiken finns kvar
Men kritiken finns kvar. Den nya domstolen som ska ge tillstånd till signalspaning är inte rättssäker nog, menar bland annat Advokatsamfundet. Oppositionen vill att lagen rivs upp och att frågan utreds på nytt. Inte heller på FRA, Försvarets radioanstalt, är man helt nöjd.

– Vi är positiva till förstärkningar av integritetsskyddet, men visst går några av förslagen ut över signalunderrättelseverksamheten. Det kan vi inte sticka under stol med, säger generaldirektör Ingvar Åkesson i en kommentar på FRA:s hemsida.

– För Sverige innebär lagförslaget en ambitionssänkning på flera viktiga områden.

Tycker ni det är någon större skillnad på DÅ och NU?

Vad tror ni, är FRA "bättre" nu?

MVH
H!T3k

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

Känns helt klart vettigare... Hur vettigt är dock svårt att säga.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Skillnaden är minimal. Det handlar fortfarande om en totalitär övervakning av all internettrafik och är fullständigt förkastlig i ett modernt humanistiskt och demokratiskt samhälle. Uppenbarligen ser det ut som att politikerna är för dumma för att förstå vad det är de röstar om, men genom sådana här tramsmodifikationer lugnar man ner de få som har förstånd nog att inte rösta för.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

"För Sverige innebär lagförslaget en ambitionssänkning på flera viktiga områden."

Så in i stjärnorna att det gör. Lagen i sin helhet är fortfarande helt uppåt väggarna men det är helt klart, under inga omständigheter, någonting som bör vara vår "ambition" att uppnå vad den innebär. Jävla nötter

I övrigt håller jag med Random-person. Ser mest ut som ett spel för gallerierna och en ursäkt våra puckade politiker kan använda för att ignorera protester.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

förenklat: lagen har fått lite krydda med hjälp av finare ord, men egentligen är den fortfarande skit, att inte trafik inom landet ska avlyssnas ser bra ut på pappret, men hur mkt internettrafik stannar inom landet egentligen?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Är det nu de tar ut geten?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Vad vill vi ha? Säkerhet eller frihet?

Sure, hade jag bestämt hade jag sett till att FRA-lagen inte kommit till från första början och att man istället skickat FRA under jorden och tiga ihjäl det hela. På så sätt hade jag fått behålla byxorna, geten, FRA och en illusion av integritet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att kontroll av internettrafik kommer göra särskilt mycket för Rikets Säkerhet ärligt talat. Vad innebär förresten Rikets Säkerhet?

Nej tack, begrav skiten.

Det borde förresten ske en folkomröstning om den här lagen. Vi röstade ju om EU, den här lagen har potential att innebära en lika stor förändring för oss som EU gjort.

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika kul att läsa när "oppositionen" protesterar mot FRA. Det var ju deras jävla lag från början, tror dom folk är senila eller? Nötter...

Hursomhelst är det ett litet steg i rätt riktning, men man kan inte låta bli hur många miljarder lagen kostat oss skattebetalare hittils :/

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Det är alltid lika kul att läsa när "oppositionen" protesterar mot FRA. Det var ju deras jävla lag från början, tror dom folk är senila eller? Nötter...

Tyvärr är folk senila, har pratat med flera (vem-som-helst-på-stan-folk typ, alltså personer som inte är mer insatta i frågan än vad de läst i tidningen/på löpet) som trott att det var aliansen som hittat på skiten..

Jaha, så "signalspaningsnämnden" får nu heta "Försvarsunderrättelsedomstolen" så fint. Vad blev skillnaden?
Håller med Random-person.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så som jag fattade skiten så skulle all internet-data dras igenom FRA:s servrar. kommer inte det öka allas ping?

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att jag vill skaffa mig kärnvapen. De flesta här skulle nog bli förskräckta av tanken. Ni skulle åtminstone undra vad jag ska göra med kärnvapen och varför jag måste ha dem. Om jag nu inte kan tillfredsställande redogöra för användandet och behovet, spelar det ingen roll vilka fina garantier jag utfäster i samband med införskaffandet av vapnen. Ingen skulle ändå nöja sig med mina garantier.

Precis så är det med FRA-lagen. Vi får en massa fina garantier, men inga godtagbara svar på varför lagen överhuvudtaget behövs.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Tyvärr är folk senila, har pratat med flera (vem-som-helst-på-stan-folk typ, alltså personer som inte är mer insatta i frågan än vad de läst i tidningen/på löpet) som trott att det var aliansen som hittat på skiten..

Menar du att du har hittat en slumpmässigt vald person som bryr sig tillräckligt mycket om frågan för att ha åsikter om vem som står bakom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Menar du att du har hittat en slumpmässigt vald person som bryr sig tillräckligt mycket om frågan för att ha åsikter om vem som står bakom?

Ja, de har brytt sig tillräckligt mycket för att orka/vilja diskutera frågan med mig/andra och då har det framkommit lite för ofta att folk tror det vara alliansens påhitt. Dem har helt enkelt skumma igenom några artiklar i valfri nyhets/skvaller-tidning och bildat sig en uppfattning om ämnet men inte orkat ta reda på mer fakta. Ogillar dem då lagförslaget (alla jag pratat med) så händer det att dem gnäller på alliansen "varför hittade dem på en sådan här lag, jävla moderater och höger-översittar-fasoner".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

.. och nu är den införd.

Resultat: Ja 158 - Nej 153

Permalänk
Medlem

va fan är det för en jävla score. visar ju bara hur oenad regeringen egentligen är

Permalänk

Jag ser det som bortkastade skattepengar och eventuellt försegande av vårat bredband.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Så som jag fattade skiten så skulle all internet-data dras igenom FRA:s servrar. kommer inte det öka allas ping?

Något jag också funderar på, speciellt då vi har svårt att få bra ping mot alla.
Jordens diameter är ungefär 13 000km, ljusets hastighet ungefär 300 000km/s. Detta resulterat i, om jag inte räknade/tänkte fel, minst en ping på lite över 40ms. Vilket väl ej går att undvika, så redan under de mest optimala förhållanden så är det dåligt för många tillämpningar. Tex. spel

Att folk ej är insatta i just FRA och vem som beslutade vad, så finns det så många integritetskränkningar idag så folk bryr sig mest om de som mest drabbar de själva.
Se bara på drogtesterna. Där polisen helt slumpmässigt (i omklädningsrum) kan be att få drogtesta en, går man ej med på detta så blir man i vissa städer avstängd från alla gym i 2år. Polisen kommer alltså ringa upp varenda gym i stan och säga att man ej gick med på denna integritetskräkning och då är stans policy att man ej skall få gå på "friskvård", d.v.s. gym.
Så FRA är bara en i mängden av kränkningar, där den för många personer inte är så allvarlig jämfört mot de andra kränkningarna. Som i o.f.s. folk ofta inte heller vet vilken nisse som hittade på kränkningen, eller vilka partier som stöder den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
va fan är det för en jävla score. visar ju bara hur oenad regeringen egentligen är

Riksdagen menar du, och att den är delad är väl inget nytt? Hur skulle det se ut om man tyckte som motståndarna?

Permalänk
Medlem

Menar mest eftersom det är så pass lika så visar det ju fortfarande på att det är någon som är galet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Menar mest eftersom det är så pass lika så visar det ju fortfarande på att det är någon som är galet.

Från DN:
"Röstsifforna blev 158 mot 153. Bland de borgerliga ledamöterna var det bara folkpartisten Camilla Lindberg som inte röstade ja. Hon avstod. Oppositionen röstade nej."
Alliansen är för, de andra mot. Om det bara är vanlig blockpolitik eller ett tecken på något annat är svårt att säga (även om den tydliga skillnaden mellan blocken tyder på det förra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Från DN:
"Röstsifforna blev 158 mot 153. Bland de borgerliga ledamöterna var det bara folkpartisten Camilla Lindberg som inte röstade ja. Hon avstod. Oppositionen röstade nej."
Alliansen är för, de andra mot. Om det bara är vanlig blockpolitik eller ett tecken på något annat är svårt att säga (även om den tydliga skillnaden mellan blocken tyder på det förra).

Det är klart som korvspad att det är blockpolitik. Det finns ingen (extremt få, som i "räkna på ena handens fingrar få) politiker i detta land som övergett småbarns-inställningen att motståndet har fel bara för att de är motståndet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Så som jag fattade skiten så skulle all internet-data dras igenom FRA:s servrar. kommer inte det öka allas ping?

Paket undersöks på valda noder och destination och sändare registreras och skickas till FRA för analys. Ingen data kopieras förrän i absoluta slutsteget om ens det, beror på hur "terroristerna" kommunicerar.
Som att någon står vid en stor rondel och frågar var du kommer ifrån och var du ska, och rapporterar vidare till högkvarteret.
YAY, biljämförelse! :]

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Paket undersöks på valda noder och destination och sändare registreras och skickas till FRA för analys. Ingen data kopieras förrän i absoluta slutsteget om ens det, beror på hur "terroristerna" kommunicerar.
Som att någon står vid en stor rondel och frågar var du kommer ifrån och var du ska, och rapporterar vidare till högkvarteret.
YAY, biljämförelse! :]

Med andra ord så blir trafiken lite lite långsammare? Lite som att ha en brandvägg i routern och en i datorn. För varje gång någon måste kontrollera paketen så tar de lite lite längre tid att nå fram.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag är mest orolig över att Maffiaorganisationer som APB får tillgång till den information som FRA har tillgång till.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag är mest orolig över att Maffiaorganisationer som APB får tillgång till den information som FRA har tillgång till.

Är du inte orolig att de får tag i polisens spaningsregister då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Är du inte orolig att de får tag i polisens spaningsregister då?

polisen spanar väl inte efter fildelare särskillt aktivt?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
polisen spanar väl inte efter fildelare särskillt aktivt?

Nej men deras spaningsregister skulle väl kunna användas felaktikgt i orätta händer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Med andra ord så blir trafiken lite lite långsammare? Lite som att ha en brandvägg i routern och en i datorn. För varje gång någon måste kontrollera paketen så tar de lite lite längre tid att nå fram.

Riktigt, änev om det inte är så farligt angående just den detaljen som många befarar. Sen kommer trafik helt inom Sveriges gränser att förbli ostörd.
Vad man annars kan klaga på är den kostnad detta kommer att generera för slutkund. Det blir lite som att vi betalar en gång till för att få bli övervakade.
Kostnad åsido, förtryckta människor blir desperata. Skulle inte förvåna mig om inhemsk terroristverksamhet går upp mer än en procent efter dessa år.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

"Man kan inte polera en bajskorv"

//okänd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Riktigt, änev om det inte är så farligt angående just den detaljen som många befarar. Sen kommer trafik helt inom Sveriges gränser att förbli ostörd.
Vad man annars kan klaga på är den kostnad detta kommer att generera för slutkund. Det blir lite som att vi betalar en gång till för att få bli övervakade.
Kostnad åsido, förtryckta människor blir desperata. Skulle inte förvåna mig om inhemsk terroristverksamhet går upp mer än en procent efter dessa år.

Känns som att vi har en hel del såna saker nu som kontrollerar nätet.
Allt från spam-filter till brandväggar hela vägen nu till att söka igenom paketen efter specifika ip-nummer och innehåll.
Man får ju vara tacksam att trafiken inom Sverige är okej iallafall. Fast jag vet inte hur systemet ser vart paketen ska utan att faktiskt kolla på alla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
"Man kan inte polera en bajskorv"

//okänd

Jo... faktiskt.
http://hubpages.com/hub/hikaru-dorodango
Mythbusters använde den tekniken till att polera...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if