Permalänk

ubuntu och grafik driver

Hejsan!

Funderar på att installera ubuntu på min mini pc. Men har inte hittat några grafik drivrutiner för linux då jag inte kan ladda ner dom från ati's sida då som ni alla vet att bärbara datorer har andra drivers. Någon som vet var jag kan få tag i drivers för bärbar?(har ati grafikkort)

edit såg på deras hemsida att dom hade en version för datorer med små skärmar. Är det den versionen man ska ha om man har 9tums skärm?

mvh

Permalänk
Medlem

Enklast är dom du installerar grafikkortsdrivrutinerna direkt via Ubuntu. När du brummar igång Ubuntu kommer det poppa upp en liten ruta som säger att det finns drivrutiner tillgängliga för ditt grafikkort.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

vad menar du med att gå in på atis hemsida när ditt kort är ett intel iallafall om det är en mini laptop (ulpc)

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
vad menar du med att gå in på atis hemsida när ditt kort är ett intel iallafall om det är en mini laptop (ulpc)

Jag säger som ovan, det lär nog inte vara ATI utan snarare intel. Du kommer inte behöva installera några grafikdrivrutiner eftersom ubuntu hittar all hårdvara i i princip alla netbooks.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Yup ta och ta hem Ubuntu eller snarare rekommenderat Linux Mint och testa om det fungerar helt enkelt.

Fast om det nu var en notebook så skulle jag snarare rekommendera Moblin 2.0 eller Ubuntu Netbook Remix.