Permalänk
Medlem

Letar moderkort för filserverbygge

tja

Jag är på jakt efter ett moderkort att basera min filserver på. Men det är fanimej en djungel därute... Hittar ingenstans där man kan lägga in olika sökkriterier för att sålla bland allting. Därför tänkte jag slänga ut en fråga här bland er alla.

Jag hade tänkt sätta ihop en filserver som sagt. Mina kriterier är inte så många.

- Vill kunna köra RAID 5 med upptill kanske 8-10 diskar. Tänkte inte slänga in alla på en gång men vill ha plats för utbyggnad efterhand.

- Gigabit nätverk

- Strömsnål

- Filservern ska bara vara filserver, inget annat. Jo möjligtvis printserver...

Är det ens lönt att titta på Mini-ATX korten med tanke på antalet diskar? Vill ju helst slippa köpa kontrollerkort för RAIDen.

Finns det något shysst moderkort med många Sata-anslutningar som inte har värsta Uber processorn och dyl? Känns som det lätt blir världens overkill när man ska välja moderkort för en så enkel server.

/BabaJaga

Permalänk
Medlem

Det är rätt svårt att hitta ATX-kort med 10st sata så att hitta mATX-kort med det intigrerat kan du NOG glömma. Varför vill du inte köra kontrollerkort?

Så enkel server är det inte, skall du ha en throughput i SAMBA på 1 Gb/s så kräver det ganska mycket (andra protokoll kräver inte lika mycket men det blir fortfarnade endel vid gigabit).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Det hade varit skönt att slippa kontrollerkort pga av att priset lätt skjuter iväg på servern. Men är man tvungen så är man ju, det är inte mer med det.

/Baba

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babajaga
Det hade varit skönt att slippa kontrollerkort pga av att priset lätt skjuter iväg på servern. Men är man tvungen så är man ju, det är inte mer med det.

/Baba

Det finns ju billiga kontrollerkort för PCI som tar 4 SATA-diskar. Totala hastigheten blir ju på sin höjd 133MB/s, för just dem diskarna som kontrollerkortet har. Om det ändå är en filserver så är det ganska bra även om man har 1000mbit-nätverk.

Vad kommer du köra för operativsystem?
Jag rekommenderar inte att du att du kör 10 diskar i en raid5-array. Online Raid Expansion finns inte för software raid än, vad jag vet. Att utöka en raid5-array går alltså inte så den enda utbyggnaden som finns är att skapa flera arrays.

Om du använder prisjakt.nu kan du filtrera på ett gäng olika sökkriterier.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Alla dessa har 10 sata eller fler:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=k=s4334149...

Gigabytekorten brukar ha många, du ka köpa billiga p35 med 8 sata.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gigli
Alla dessa har 10 sata eller fler:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=k=s4334149...

Gigabytekorten brukar ha många, du ka köpa billiga p35 med 8 sata.

fast man kan inte köra en raid med 10 diskar på alla dom, då en del av portarna sitter på separata kontrollerkort (dock integrerade)

Permalänk
Medlem

ZFS! Jag säger bara ZFS.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...