Nya USB-minnen från Corsair

Permalänk
Melding Plague

Nya USB-minnen från Corsair

Minnesjätten Corsair utökar den populära Voyager GT-serien med tre nya modeller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kostar verkligen 64gb 1800kr? lät lite billigt, men kanske jag som inte hänger med i flash minnes branschen ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Still waiting for USB 3

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Otroligt fula, haha

Permalänk
Hedersmedlem

Vill varna för att dessa inte är så oömma som Corsair hävdar, de kan lätt brytas av vilket jag har varit med om. Själva USB-porten sitter bara fast i lödpunkterna, vilket inte är tillräckligt när det bara är ett mjukt gummihölje som stadgar upp konstruktionen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nytt med de här? Jag har haft min flash voyager GT 16 GB sen januari/februari.

För övrigt kan jag säga att de inte alls håller sin spec om hastigheten, läs är väl ok på drygt 25 MB/s men skriv är skitslött, köp sandisk cruzer contour istället, den håller sin spec på 25/18 MB/s läs/skriv.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

jag håller med Michaelo här. Jag har också en 16gb, men inte fan skriver den i 28mb/s.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

Jag har Verbatim som enligt spec ska läsa 32m/s och skriva 13m/s
Läsning har jag kommit upp i max ca:28m/s och skrivning runt 7m/s

Och då är den körd i flera olika OS...Spec'sen är alltid överdrivna

Man kanske skulle komma upp med de riktiga värderna om man kör dem i speciella maskiner för test av läs o skriv....men vem fan har nytta av det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag har Verbatim som enligt spec ska läsa 32m/s och skriva 13m/s
Läsning har jag kommit upp i max ca:28m/s och skrivning runt 7m/s

Och då är den körd i flera olika OS...Spec'sen är alltid överdrivna

Man kanske skulle komma upp med de riktiga värderna om man kör dem i speciella maskiner för test av läs o skriv....men vem fan har nytta av det...

Inte alltid, min sandisk cruzer contour kommer som sagt upp i sin spec.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Köpte en 8gb i fiol för 99Kr, så varför pröjsa det femdubbla för 16?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helikoptermamma
Köpte en 8gb i fiol för 99Kr, så varför pröjsa det femdubbla för 16?

Inte Voyager GT då eller?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

har en corsair flash survivor 16GB. Den får jag max 10MB/sec skriv med.
om jag jämför med min tidigare corsair flash voyager 8GB så har denne 20MB/sec skriv.

Dock så har den första MLC och den sistnämnda SLC minne.

Undrar vad denna nya produkten har för minne:O

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Själva USB-porten sitter bara fast i lödpunkterna, vilket inte är tillräckligt när det bara är ett mjukt gummihölje som stadgar upp konstruktionen.

Kan ju tilläggas att flashpinnen sticker ut rejält långt från datorn också, vilket ökar risken att man hakar i den av misstag, samt givetvis då även hävstångseffekten på USB-pluggen om man skulle råka fastna i den på något sätt. Mjukt klistrigt syntetgummi har ju dessutom egenskapen att lätt fastna framför allt i textilier osv...

En flashpinne av vanlig hårdplast med indragbar USB-plugg istället för den där fåniga lösa hatten som bara kommer att komma bort, typ Sonys Storage Vault-serie eller liknande produkter är bra mycket smartare och hållbarare överlag så länge man inte utsätter pinnen för medvetet övervåld (typ drar i den rätt i backen så hårt man kan).

Permalänk

kan rekomendera programmet: h2testw_1.4 för hastighetstester på minnen!

Visa signatur

Nunca Est Bibendum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helikoptermamma
Köpte en 8gb i fiol för 99Kr, så varför pröjsa det femdubbla för 16?

Så tänkte jag med i början, sedan köpte jag ett vanligt Corsair Voyager 4GB, OJ! Det här medöverföringshastigheterna har jag inte tänkt på alls tidigare. De billiga minnena är sorgligt tröga i jämförelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Spec'sen är alltid överdrivna
[/B]

Jag har mätt upp överföringstider på flytta en film till mitt Corsair Voyager 4GB och Corsair Voyager 16 GB. Sedan skickade jag tillbaka den till datorn och mätte tiden på det med. Helt verkliga scenarion med andra ord. Både överföringshastighet och skrivhastighet på båda minnena klarade sig inom 0,5 MB/s av vad som lovades.

Jag kan inte begära mer.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helikoptermamma
Köpte en 8gb i fiol för 99Kr, så varför pröjsa det femdubbla för 16?

Det finns minnen med mycket varierande prestanda. Ett tips är att söka efter usb-minnen på www.prisjakt.nu, där kan du se väldigt många usb-minnen som säljs idag och oxå visa läs- och skrivhastigheten för väldigt många. Högsta skrivhastigheten där är 30MB/s men det finns oxå väldigt många minnen i botten av skalan som bara klarar av 3MB/s. Samma med läshastigheten, den högsta läshastigheten är 35MB/s men det finns oxå en del minnen med bara 5-6MB/s.

Säger inte att det här minnet nödvändigtvis är prisvärd, bara att det är skillnad på olika usb-minnen.

Permalänk
Medlem

Corsair Voyager GT 16GB - HDTach 3.0.4.0: 29.7/?
Corsair Voyager GT 16GB - h2tesw 1.4: 26.7/?

Tyvärr inte ens hälften vad bussen klarar av men jag tycker <1%, respektive ~10% av spec., är helt ok.

hittar inte var jag testar skrivhastigheten i något av programmen...strange

dock är det lite konstigt att det skiljer så mycket mellan resultaten... Jag gjorde flera tester, olika mycket data - flera gånger om (förstås). Om detta var ett seriöst projekt skulle jag inte lite på mina mätvärden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Vill varna för att dessa inte är så oömma som Corsair hävdar, de kan lätt brytas av vilket jag har varit med om. Själva USB-porten sitter bara fast i lödpunkterna, vilket inte är tillräckligt när det bara är ett mjukt gummihölje som stadgar upp konstruktionen.

Exakt detta hände mig igår med mitt Voyager GT, sparkade antagligen till det när jag skulle sätta mig vid datorn och kontakten bröts av. Funkade visserligen om man tryckte på kontakten igen, men naturligtvis klantade jag mig igen och tryckte på den åt fel håll, sen var det helt dött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag har Verbatim som enligt spec ska läsa 32m/s och skriva 13m/s
Läsning har jag kommit upp i max ca:28m/s och skrivning runt 7m/s

Och då är den körd i flera olika OS...Spec'sen är alltid överdrivna

Man kanske skulle komma upp med de riktiga värderna om man kör dem i speciella maskiner för test av läs o skriv....men vem fan har nytta av det...

meter per sekund?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8