Permalänk
Medlem

9800gtx+ Sli Vs 5870

jag är väldigt kluven just nu.. vet inte riktigt vad jag vill ha..

är ofantligt sugen på framtida 5870x2 eller vad det nu kan tänkas heta när det släpps.. problemet då är pengarna, det kommer kosta mig multum, då det SKA vattenkylas, och det blir ju tvunget en till loop för ett sånt kort, då det annars kommer höja vattentempen till min CPU. det blir med andra ord stor kostnad för vattenkylning + kort

alternativ två, är ju att nöja sig med ett tokklockat 5870. detta kan jag tänka mig att köra på samma loop som min CPU, och på så vis få ner konstnaden på själva kylningsbiten till knappt hälften. (kommer givetvis hänga på en skaplig radiator för att kompensera den ökade värmetillförseln!)

frågan är då om det ens är värt att uppgradera till ett 5870 jämfört med det jag har i dagsläget? alltså två 9800GTX+ i SLI. enligt tester jag sett så presterar två GTS250 (9800GTX+) en bit högre än GTX285, ungefär som jag sett 5870 prestera på vissa tester. men kan tänka mig att 5870 klarar av AA och tyngre grejer som crysis på ett bättre sätt kanske?

saken är den att ett 5870 kostar ju runt 3500kr, plus den kylning jag tänkt använda runt 1000kr. det blir 4500kr, sen minus det jag får för mina GTXar när jag säljer dom.. kanske 1500kr eller nåt sånt..

ÄR DET VÄRT BESVÄRET? eller ska jag bara vara nöjd ett tag till ??

(EDIT: jag kommer INTE fega på att överklocka mitt eventuella 5870, Asus Bios och voltagetweak kommer det vara som gäller, och självklart kommer det inte prutas på ström.. hehe.. )

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jag antar du pratar om 5870 för du är sugen, inte för det har börjat lagga i spel.

Iom att du kan spela alla spel utan lagg idag hade jag väntat.

Stor sannolikhet är väll att HD5890 hoppar fram vid nVIDIAs lansering av sitt GT300 kort.

Då kanske det är värt att uppgradera för just dig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

ja antar det också... jag kan ju lira alla spel på max med tillfredställande framerate, men man ill ju ändå ha bättre

DX11 suger lite också..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Skulle ha väntat om jag va du tills det kommer bättre versioner som inte är ren referensdesign dessutom så finns det ju inte så många spel för DX11.
När det kommer bra spel som stödjer fysik via DirectCompute så kan jag tänka mig att byta själv.Jag tycker man ska titta på vad man har för nytta av ett nytt kort idag. Prestandan på föregående generation är oftast tillräcklig för dagens spel

Permalänk
Medlem

hade lätt väntat till GT300 istället! med tanke på att DX 10 börjar bli vanligare i spel nu så kan man ju undra hur långtid de kommer ta innan DX 11 blir vanligt,, så därför ser jag ingen brådska att uppgradera just nu,, dina 9800GTG+ SLi klarar sig fin ett bra tag till.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

ja prestandan i sig är ju egentligen tillräcklig, och ett 5870 kommer ju inte ge någon jätteskjutts i prestanda..

vore ju en fördel att köpa Nvidia då jag senare kan uppgradera till SLI, men problemet är att jag vill ha DX11 på mitt nästa kort, och Nvidias DX11 kort kommer ju kosta anus i början..

hata beslutsångest! ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått är HD5850 närmare GTX285 och HD5870 presterar än högre.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
ja prestandan i sig är ju egentligen tillräcklig, och ett 5870 kommer ju inte ge någon jätteskjutts i prestanda..

vore ju en fördel att köpa Nvidia då jag senare kan uppgradera till SLI, men problemet är att jag vill ha DX11 på mitt nästa kort, och Nvidias DX11 kort kommer ju kosta anus i början..

hata beslutsångest! ^^

Jag med sugen på nya kort men iom att mitt 8800gt maxar allt på min upplösning så är det bara at vänta ett tag och sen brukar suget gå bort

(tills nästa update om hur grymma next gen korten är)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Hade jag haft stabilare ekonomi så hade jag kunnat köpa båda korten av dej.

Men nu har man ju unge på G om 7 månader så de e nog inte värt att ens tänka tanken.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

min ekonomi är inte så värst stabil heller för tillfället.. därför jag försöker hålla igen på leksaker, men suget tar överhanden ibland..

hade ekonomin inte vart något hinder hade jag garanterat suttit på i7 och 5870CF redan..

fratey: jo det är ungefär den bilden jag har fått av de båda nya ATI korten.

och enligt det testet jag sett på GTS250, så presterar nog ett 5870 snarlikt mina kort jag har nu. kanske lite bättre, och säkert en hel del bättre när upplösning och texturer blir för höga för mina 512mb..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

om 512 är för lite beror ju också på vilken upplösning du kör skärmen på. Sitter du 1280x1024 klarar du dig bra men 1920x1200 är det lite knapert. Alternativet jag själv funderat på är 5850 CF, dock behöver du ju två ggr gpublock vilket sticker iväg lite. Just nu är jag rätt nöjd med att jag bara köpte ett MCW60 universal GPUblock, gör saker och ting lättare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
om 512 är för lite beror ju också på vilken upplösning du kör skärmen på. Sitter du 1280x1024 klarar du dig bra men 1920x1200 är det lite knapert. Alternativet jag själv funderat på är 5850 CF, dock behöver du ju två ggr gpublock vilket sticker iväg lite. Just nu är jag rätt nöjd med att jag bara köpte ett MCW60 universal GPUblock, gör saker och ting lättare.

ja det, och en betydligt större heatdump iom dubbla gpuer.. och jag vill helst undvika att dra upp tempen på min CPU, som jag kämpat så hårt för att få ner sen innebär ju dubbla gpu mer restriktion..

En liten update då va.. Jag fyller 21 år idag, och fick en ganska stor summa pengar.. suget efter ett vattenkylt 5870 blev inte direkt MINDRE nu!!

kanske köpa sig ett exemplar av Win7 också på samma gång ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!