Windows 7 kan gynna Apple

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 kan gynna Apple

Nästa torsdag är det dags för lanseringen av Microsofts nya operativsystem Windows 7. Enligt en analytiker är det inte omöjligt att detta leder till klirr i kassan – för Apple.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

efter att ha kört både betan och RTM versionerna så tror jag att M$ kommer att ta igen mycket av de dom förlorade med vista.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

Väl första gången dom släpper ett nytt OS som kräver mindre resurser än den dom hade innan..

Så jag tror nog inte det kommer bli så mycket + för apple denna gång

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Oavsett så stimulerar det marknaden.

Konkurrenterna upplever samma effekt när Apple släpper en ny ipod enligt marknadsanalytiker.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk

Kan det ha att göra med att windows-använadare väljer att uppgrade till ett nytt system och väljer en Mac istället för en ny version av windows?

I vilket fall som helst tror jag win7 blir en riktigt kassako for MS, verkar som dom gjort många rätt denna gången, och framförallt lärt sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem

Tror detta blir Microsofts stora revansch på dom som misstyckte Vista. Tror detta tvärtom kommer stjäla lite andelar från Apple. Det är väldigt sällan man ser nån som inte tycker om det nya Windows, om man kikar runt i diverse forum.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Håller med, jag tror inte Apple drar nytta av denna lansering av ett nytt OS från MS. Win7 känns bra, att dom tagit dom bra delarna av både win xp och vista.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kanske ungefär som att AMD ökar sin försäljning när intel kör stora raklamkanpanjer, eller vad AMD sa för något år sedan.

edit
Någon som har ett hum om vad man kan tänkas få betala för windows 7 med engelska om man är hyggligt tålmoding? Skiter lull lull som jag antagligen stänger av så fort jag kommer på hur man gör i vilket fall men tror inte jag fixar att köra med svenska(har aldrig kört windows på svenska på mina datorer och är inte sugen på att lära om efter så många år) så engelska är i princip enda kravet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in a bodybag
Oavsett så stimulerar det marknaden.

Konkurrenterna upplever samma effekt när Apple släpper en ny ipod enligt marknadsanalytiker.

Tror samma sak, nytt os från M$ ökar datorförsäljningen rakt av. Och en del som ska uppgradera byter helt enkelt till en Mac, oavsett vilket operativsystem som kommit med en ny Windows burk. Fler uppgraderare fler sålda Mac.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Appels försäljning av datorer har väl ökat för varje år som gått oavsett om MS släppt ett nytt OS eller ej. Endast vid ett specifikt fall har försäljningen öknat märkbart då MS lanserat ett nytt OS och det var, föga förvånande, då vista släpptes. Senast MS släppte ett riktigt bra OS var windows 2000 och då medförde detta lägre försäljning för Apple. Med tanke på vilket bemötande windows 7 redan fått och sett till det stora antalet förhandsbokade kopior är det ingen jättevild gissning att MS har en riktigt bra produkt på gång. Förstår inte riktigt hur en analytiker kan dra slutsatsen att detta kommer att innebära extra "klirr i kassan" för Apple.

Permalänk

Vadå gynna? Det kommer ju inte gå bättre för Apple pga av Windows 7 heller

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Vadå gynna? Det kommer ju inte gå bättre för Apple pga av Windows 7 heller

Nää, inte fan leder missnöjet med Vista till samma saker som W7 gjorde, W7 blir väl bra xD

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk och vilja göra allting till vs?
För få som spelat spel med allianser eller coop?

Vad detta handlar om är som vanligt när någon pumpar in pengar i en marknad så mår den biten av marknaden bra.
Microsoft kommer pumpa in pengar i Operativsystemsmarknaden, och många som hör ordet nytt operativsystem kommer också tänka "ny dator".
Vilket gör att folk kommer ge sig ut på jakt efter nytt operativsystem/ny dator, och liksom vanligt kommer folk även få för sig att ibland välja bland konkurrenternas varor istället för varor från den som pumpar in pengarna.

Så vad det handlar om är inte att Apple tjänar pengar på Microsoft, eller att Microsoft kommer ta revanch.
Vad det handlar om är att Microsoft kommer försöka påminna folk om att man behöver köpa nytt operativsystem ibland. Och folk kommer göra detta oavsätt vilket operativsystem de numera vill ha.

Och ibland går det fel (som vista), vilket får vissa som som ska köpa ny dator/nytt operativsystem att hellre välja en vara de inte hört så mycket skit om.

Permalänk

Vista och 7 är väl samma sak, typ.

Ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Vista och 7 är väl samma sak, typ.

Ingen större skillnad.

Säger du det? Jag antar att alla får ha en åsikt ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Vista och 7 är väl samma sak, typ.

Ingen större skillnad.

Ja och Redhat och Xandros är samma sak.

Permalänk
Medlem

Tror inte den här analytikern vet vad han pratar om... kollar man på hans grafer så ser det ju inte alls ut som varken XP eller 98:an hade någon större effekt på Apples försäljning. Windows 2000 var ett tillfälligt hopp i försäljningen som gick ner igen, lär ju varit något annat som påverkade.

Vista å andra sidan... ganska självklart att det hjälpt Apple en del.

Permalänk
Medlem

Stämmer väl att Windows 7 och Vista är ungefär samma i dagsläget, även prestandamässigt.

Men det skick som Windows Vista var utan servicepackarna, vid lansering, förklarar en hel del varför Apple käkat marknadsandelar.
Analytikern verkar helt missförstått skillnaden mellan dessa två lanseringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Stämmer väl att Windows 7 och Vista är ungefär samma i dagsläget, även prestandamässigt.

Men det skick som Windows Vista var utan servicepackarna, vid lansering, förklarar en hel del varför Apple käkat marknadsandelar.
Analytikern verkar helt missförstått skillnaden mellan dessa två lanseringar.

Går inte att jämföra dom prestanda mässigt i snabbhet . Jag körde på betan ett par veckor och körde in vista igen förra veckan en dag innan jag fick den riktiga win7 ultimat och det går inte att jämföra.Det finns inget så segt som vista.Win7 känns mer som xp uppsnyggat rejält=)

Permalänk

Det stämmer väl inte riktigt att införandet av ett Windows alltid betytt klirr i kassan för Apple. I begynnelsen var ju Apple bra mycket större än Microsoft men efter att Windows började rullas ut i datorerna vet ju de flesta hur det gick sen. ;P

Permalänk
Inaktiv

Men seriöst. Mac är lika lite dator och operativsystem som chiuaua är en hundras.

Chiuaua är knappt en hundras, Mac är knappt dator eller operativsystem.

[color="blue"]Det är modeobjekt.

[/color]

Permalänk
Medlem

Grafen (http://images.appleinsider.com/broadpoint-091013.png) var minst sagt underlig. ELler inte grafen i sig, men tolkningen av den. Man ser ju rätt tydligt att försäljningen ökat från mitten och framåt. Redan innan vista lanserats har ju försäljningen fördubblats. Man kan ju lika väl tolka det som att marknaden blivit större...

Men visst, många har säkert flytt till Mac. Bryr mig inte det minsta. Kan vara kul att Apple får fler andelar och sätter press på MS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Kanske ungefär som att AMD ökar sin försäljning när intel kör stora raklamkanpanjer, eller vad AMD sa för något år sedan.

edit
Någon som har ett hum om vad man kan tänkas få betala för windows 7 med engelska om man är hyggligt tålmoding? Skiter lull lull som jag antagligen stänger av så fort jag kommer på hur man gör i vilket fall men tror inte jag fixar att köra med svenska(har aldrig kört windows på svenska på mina datorer och är inte sugen på att lära om efter så många år) så engelska är i princip enda kravet.

o.o Du kan alltid byta språk och priset ligger mellan 1200-3000 beroende vilken du väljer,.Kanske är dum men jag skulle aldrig lägga pengar på ett os när dom finns gratis-.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Men seriöst. Mac är lika lite dator och operativsystem som chiuaua är en hundras.

Chiuaua är knappt en hundras, Mac är knappt dator eller operativsystem.

[color="blue"]Det är modeobjekt.

[/color]

Håller med! De som väljer mac gör det (enligt mig) oftast på tvivelaktiga resonemang som antigen de har svårt att förklara. Tex vad som verkligen är bättre eller att betala 2x priset för designen endast. Tror dessa "fanatiker" köper mac oavsett nytt MS OS ;).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Mac är lika lite dator och operativsystem som chiuaua är en hundras.

OS X är unix; mera operativsystem än så blir det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Går inte att jämföra dom prestanda mässigt i snabbhet . Jag körde på betan ett par veckor och körde in vista igen förra veckan en dag innan jag fick den riktiga win7 ultimat och det går inte att jämföra.Det finns inget så segt som vista.Win7 känns mer som xp uppsnyggat rejält=)

http://www.pcworld.com/article/164485/speed_test_windows_7_ma...
http://www.tuxradar.com/content/benchmarked-ubuntu-vs-vista-v...
http://www.tweaktown.com/articles/2886/windows_7_vs_vista_cpu...
...finns ett otal tester som visar samma sak.

Windows 7 har en underbar placebo-effekt. Det finns också flera kringfaktorer som slöar ned ett OS om man inte håller koll, men någon gigantisk skillnad är det absolut inte rent prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
http://www.pcworld.com/article/164485/speed_test_windows_7_ma...
http://www.tuxradar.com/content/benchmarked-ubuntu-vs-vista-v...
http://www.tweaktown.com/articles/2886/windows_7_vs_vista_cpu...
...finns ett otal tester som visar samma sak.

Windows 7 har en underbar placebo-effekt. Det finns också flera kringfaktorer som slöar ned ett OS om man inte håller koll, men någon gigantisk skillnad är det absolut inte rent prestandamässigt.

Då är det mitt system det är fel på samt min brors för vi gjorde precis samma test förra veckan på 2 olika system och skillnaden var mer en märkbar. I mina öron är det som att säga att vista och xp är lika snabba och krävande men som sagt dina uppgifter säger annat.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt rätt sugen på kommande iMac. Börjar tröttna på Windows.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är underbart, skulle ALDRIG gå tillbaks till XP efter att ha kört Win 7 i bara en vecka. DOCK har jag lagt en order på min första Mac någonsin, tidigare idag.

Men det är för smidigheten med en bärbar dator och att jag beundrar Mac OS X.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Håller med! De som väljer mac gör det (enligt mig) oftast på tvivelaktiga resonemang som antigen de har svårt att förklara. Tex vad som verkligen är bättre eller att betala 2x priset för designen endast. Tror dessa "fanatiker" köper mac oavsett nytt MS OS ;).

Betalar för att använda ett OS som jag gillar och som är skräddarsytt till hårdvaran det körs på, något jag utan problem betalar för. TCO är viktigt för enskilda företagare som inte har tid&ork att pilla...