Permalänk

Varför är minnespriserna åt helvete?

Tja,
jag undrar, som rubriken skvallrar om, varför priserna är så galet höga helt plötsligt? Både DDR2 och DDR3 är svindyrt ju! DDR3 Corsair XMS3 kostar 1000 spänn för 2x2GB CL8. Även när det gäller DDR2 så blir det gärna typ 900 för 2x2GB CL5 1066Mhz från någon pålitlig butik. What's goin on?

edit:
Så att även dani-pojken blir nöjd så ändrade jag DDR2 till 3...

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju undra varför det är svindyrt med både ddr2 och ddr2 ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Ja man kan ju undra varför det är svindyrt med både ddr2 och ddr2 ^^

Hahaha )

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

ja, man blir sjukt sur, köpte 2*2GB för ett år sedan för 500 och nu kostar samma kitt 200:- mer...

Med tanke på att utcäcklingen normalt går framåt så borde de kosta 300:- nu och inte 700:-

Permalänk
Medlem

Bra där dani05. Tillföra något i diskussionen osv...

Varför det är så dyrt med ddr2 är väl troligen pga den svaga kronan.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ökad efterfrågan generellt på datorprodukter just nu. Så det kommer hålla uppe priserna på t ex minne, (inkl SSD'er), CPU'er & grafikort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
ja, man blir sjukt sur, köpte 2*2GB för ett år sedan för 500 och nu kostar samma kitt 200:- mer...

Med tanke på att utcäcklingen normalt går framåt så borde de kosta 300:- nu och inte 700:-

Fast eftersom utvecklingen går framåt så är DDR och DDR2 utgående tekniker, och DDR3 håller på att ta över. Om efterfrågan på gamla minnen sjunker så sjunker tillverkningen och försäljningen av dem, och de blir därmed dyrare. DDR har ju t.ex. varit dyrare än DDR2 i många år nu. Så det är inte särskilt konstigt om DDR2 blir dyrare med tiden nu medan DDR3 blir billigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Fast eftersom utvecklingen går framåt så är DDR och DDR2 utgående tekniker, och DDR3 håller på att ta över. Om efterfrågan på gamla minnen sjunker så sjunker tillverkningen och försäljningen av dem, och de blir därmed dyrare. DDR har ju t.ex. varit dyrare än DDR2 i många år nu. Så det är inte särskilt konstigt om DDR2 blir dyrare med tiden nu medan DDR3 blir billigare.

Jo det stämmer, men att DDR3 också blir dyrare beror alltså på dollarkursen eller? I så fall borde hårdvara ha varit stört dyrt när dollarn låg på 10 spänn..

Permalänk
Medlem

Det är bara för att jag vill köpa 2x2Gb, jag lovar haha

Permalänk
Hedersmedlem

Kronkursen är för tillfället inte speciellt svag, inte om man tittar på vad som alla olyckskorpar sade innan sommaren, då skulle dollarn bli rekorddyr, men så blev det icke, den ligger för tillfället något över 7:-.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Finns många anledningar som nämnts tidigare i tråden, men tillverkarna hade tidigare över produktion av DDR minnen och priserna var rekord låga förra året. (Var det inte så att till och med en minnes tillverkare gick i konkurs förra året på grund av de låga priserna?) De har nu anpassat produktionen för att få upp priserna.
DDR2 har också gå upp i pris på grund av att DDR3 börjar ta över allt mer.

Permalänk

Jepp, kombinationen överproduktion och hög kronkurs gjorde att DDR2-minne var snuskigt billigt ett tag, nu är priset mer normaliserat igen.
Synd, men så är läget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tycker priser på alla datorkomponenter har gått upp som bara den senaste månaden!

Permalänk

Tänkte precis starta en egen tråd där jag frågar samma sak. Jag som nu vill uppgradera (har bara 2Gb ram), så kommer det här..

Men hur tror ni att det blir, kommer priserna på minnen gå ner eller fortsätta höjas, det är främst ddr2 jag talar om då.

Permalänk

Köpte Corsair pc6400 2gb minnen för 3 månader sedan för 350kr på komplett, nu kostar de typ 600k :S wtf

Permalänk

Det är möjligt att DDR2 kommer stanna såhär eller eventuellt höjas, då väldigt många övergår till ddr3 numera så lär det väl bli samma sak som med ddr/ddr2

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE