Betala till IBAN-konto

Permalänk

Betala till IBAN-konto

Hej.

Jag vill börja med att säga att jag inte visste vart jag skulle lägga denna tråd, flytta den om den passar bättre nån annanstans.

Det är så att jag ska köpa en sak från en utländsk affär på internet, men de kräver att man betalar till ett IBAN-konto (jag kom, efter en snabb googling, fram till att det är ett internationellt bankkontonummer) och uppger namn och ordernr och sånt.

Problemet är att jag är <18 år och har ett konto på Nordea som jag enbart kan komma in på med förenklad inloggning, alltså kan jag bara föra över pengar mellan mina egna konton. Därför undrar jag om ni har några tips på hur man för över pengar till ett iban-konto, typ nån sida liknande PayPal som man kan köra in sina pengar på via sitt kort (jag har ett Visa Electron kopplat till mitt konto) och sedan, från det, föra över pengarna till ett iban-konto.

Förslag önskas!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Få en av dine foreldre til å overføre beløpet fra sine konto?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att handla från dom ifall dom inte tillåter VISA som betalsätt.

Direkt till bankkonto låter lite "fishy" och gör du det har du 0 chans att få pengar tillbaka om varan inte skickas

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Skulle inte rekommendera att handla från dom ifall dom inte tillåter VISA som betalsätt.

Direkt till bankkonto låter lite "fishy" och gör du det har du 0 chans att få pengar tillbaka om varan inte skickas

Jag vet att butiken i fråga är grön, så det är ingen fara med det. Men hur funkar PayPal? Går det att stoppa in pengar på sitt PayPal-konto och sen föra över det till IBAN-konto?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Skulle inte rekommendera att handla från dom ifall dom inte tillåter VISA som betalsätt.

Direkt till bankkonto låter lite "fishy" och gör du det har du 0 chans att få pengar tillbaka om varan inte skickas

Beror på lite varifrån du handlar. En del tyska företag håller kvar vid det "gamla" och vill ha via banköverföring till utlandsförsäljningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Jag vet att butiken i fråga är grön, så det är ingen fara med det. Men hur funkar PayPal? Går det att stoppa in pengar på sitt PayPal-konto och sen föra över det till IBAN-konto?

Hittar du inget bättre sätt kan du gå till banken och göra inbetalningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Beror på lite varifrån du handlar. En del tyska företag håller kvar vid det "gamla" och vill ha via banköverföring till utlandsförsäljningar.

Hittar du inget bättre sätt kan du gå till banken och göra inbetalningen.

Ah, okej, kanske får göra det då. Behöver man målsman med sig för sådan överföring eller räcker det med legitimation?

Ingen som vet om det funkar med PayPal/liknande?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Du kan definitivt inte använda Paypal för att betala ut till utländska bankkonton på grund av säkerhetsrisken. Du kan inte ens betala till utländska bankkonton med "riktigt" Nordeakonto och inloggningsdosa utan att ringa till kundtjänst och få ditt konto flaggat för utlandsöverföringar. Annars vore det för lätt för illasinnade "hackers" (oftast så handlar det ju folk som glatt ger ut sina lösenord) att länsa folks konton.

Det finns för övrigt inte särskilda IBAN-konton, utan IBAN är en standard för hur man adresserar konton inom EU. Även ditt personkonto på Nordea har ett IBAN-nummer om någon skulle vilja göra en utlandsöverföring till dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblindojo
Du kan definitivt inte använda Paypal för att betala ut till utländska bankkonton på grund av säkerhetsrisken. Du kan inte ens betala till utländska bankkonton med "riktigt" Nordeakonto och inloggningsdosa utan att ringa till kundtjänst och få ditt konto flaggat för utlandsöverföringar. Annars vore det för lätt för illasinnade "hackers" (oftast så handlar det ju folk som glatt ger ut sina lösenord) att länsa folks konton.

Det finns för övrigt inte särskilda IBAN-konton, utan IBAN är en standard för hur man adresserar konton inom EU. Även ditt personkonto på Nordea har ett IBAN-nummer om någon skulle vilja göra en utlandsöverföring till dig.

Happ, tack för infon.

Jag får ta och leta upp nåt annat ställe att handla ifrån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Ni får det Nästan att låta som att man inte kan föra över pengar till utlandet genom en bank.. Madness I say!

http://www.nordea.se/Om%2bNordea/Kontakt/Kontakt%2bPrivat/Tel...

Citat:

Kundcenter 0771-22 44 88

Öppet vardagar 8-20

* Bankärenden (koder behövs)[...]

Om utlandsbetalningar

Att du är under 18 kan vara lite problematiskt, hur ser lagarna ut i det land du köper från? Tänker mest på butikens regler osv. I utlandet verkar dem vara lite kinkiga med pengar och risken är ju att du inte får tillbaka pengarna om du inte får handla därifrån när du är 16.

Om du kan föra över pengar från ett konto till ett annat inom Sverige borde du även kunna göra det till utlandet. Glöm inte att banker kan ha en bankavgift för att sköta utlandsbetalningar.

Mitt förslag:
Kolla så du får köpa från butiken när du är 16, annars be någon över 18 köpa åt dig.
Ring banken, be att få göra en utlandsbetalning med den information du har. Glöm inte att kolla ev. bankavgift.
Invänta varor..

Det blir inte värre än fel!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Ni får det Nästan att låta som att man inte kan föra över pengar till utlandet genom en bank.. Madness I say!

http://www.nordea.se/Om%2bNordea/Kontakt/Kontakt%2bPrivat/Tel...

Om utlandsbetalningar

Att du är under 18 kan vara lite problematiskt, hur ser lagarna ut i det land du köper från? Tänker mest på butikens regler osv. I utlandet verkar dem vara lite kinkiga med pengar och risken är ju att du inte får tillbaka pengarna om du inte får handla därifrån när du är 16.

Om du kan föra över pengar från ett konto till ett annat inom Sverige borde du även kunna göra det till utlandet. Glöm inte att banker kan ha en bankavgift för att sköta utlandsbetalningar.

Mitt förslag:
Kolla så du får köpa från butiken när du är 16, annars be någon över 18 köpa åt dig.
Ring banken, be att få göra en utlandsbetalning med den information du har. Glöm inte att kolla ev. bankavgift.
Invänta varor..

Det blir inte värre än fel!

Jag är faktiskt inte ens 16, ta bort ett från det :/

Men i alla fall så gick jag till banken tidigare idag och efter lite krånglande med hur man skulle göra överföringar till utlandet (jag fick skriva på fysiska papper, 1900-tal ftw) så tror jag att jag lyckades. Jag hade ingen adress till mottagaren, endast IBAN, swift, bank och namn på personen. Men bankarbetaren sa att det förmodligen skulle gå bra, hon skickade det till utlandsavdelningen, så vi får se hur det går (jag antar att eftersom hon skulle skicka iväg de fysiska papprena och det är fredag eftermiddag så kommer jag inte få reda på resultatet förrän måndag).

Jag vet inte om banken ens får göra så, det är ju inte förrän man är 16 som man har laglig rätt att ha hand om sina egna pengar. Men det är inte mig emot

Butiken tror dock inte jag kommer få några problem med, jag har inte angett personnummer och jag har haft en del mailkontakt med ägaren av företaget de senaste dagarna (jag tror förresten att han är den enda som jobbar där ) och han verkar schysst. Det är från Storbrittanien, förresten.

Avgiften hos Nordea blev 140kr och jag valde även att betala mottagande banks kostnader (jag antar att säljaren ej vill betala det), så det blir ju lite dyrare än om det hade varit i Sverige.

Tack så mycket för svaret pscs3!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.