Grafikglitch i Ubuntu vid avstängning

Permalänk
Medlem

Grafikglitch i Ubuntu vid avstängning

Hej!
Jag har precis införskaffat en ASrock ION Nettop och installerat Ubuntu 9.04 på den. Har installerat de senaste grafikdrivrutinerna från Nvidia utan problem och det är en supermysig liten apparat (kör killasample i XBMC utan mer än initial frame-drops, med runt 10% CPU-användning).

Jag är supernöjd med allting förutom en liten detalj: när jag stänger av systemet täcks skärmen av en röd-orange gradient (samma färger som finns i den vanliga progress-baren för Ubuntu). Det ser fult ut helt enkelt, men för övrigt fungerar det som det skall.

Jag TROR att jag kan spåra detta problem till ett tillfälle då jag, linuxgröngöling som jag är, testade att köra sudo shutdown now i ett terminalfönster. Nu undrar jag alltså hur jag fixar detta kosmetiska problem (det kan vara fel på annat också, men det verkar då fungera som det ska!)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att din avstängning har med det att göra... kommadot shutdown (och även halt) är det inget fel på att använda Isåfall tror jag snarare att du fått nån uppdatering på tex GDM som inte var så snäll. Om du orkar så kan du ju ladda ner en livecd med Karmic, bara för att prova. Den släpps f.ö. om två veckor.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad tror du om att uppdatera till betan? Det ska gå att göra via synaptics/apt-get vad jag har förstått..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Hmm, vad tror du om att uppdatera till betan? Det ska gå att göra via synaptics/apt-get vad jag har förstått..

Slå in:
update-manager -d
i terminalen, så kan du uppgradera från 9.04 till 9.10 beta genom uppdateringshanteraren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Slå in:
update-manager -d
i terminalen, så kan du uppgradera från 9.04 till 9.10 beta genom uppdateringshanteraren.

Ja nu uppdaterar den och för liv av sig. Antar att jag blir tvungen att ominstallera grafikchipsdrivrutinerna sen, iom att det ingår (?) en kerneluppgradering?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Ja nu uppdaterar den och för liv av sig. Antar att jag blir tvungen att ominstallera grafikchipsdrivrutinerna sen, iom att det ingår (?) en kerneluppgradering?

Jag behövde inte installera om dem, så det ska nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jag behövde inte installera om dem, så det ska nog inte vara några problem.

Nä, grafiken fungerade finfint. Dock har jag nu tappat allt ljud ska se om jag kan lösa det själv, annars mottages tacksamt alla tips!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

hehe nvidia + Linux = Pratar fin fint med varandra!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Efter några om och men -- bland annat ett 9.10 som inte alls ville starta -- så har jag nu en fungerande skrivbordsmiljö igen. Med ljud, men fortfarande med glitchig grafik i avstängningsskedet..
Går det att återgå till 9.04 på något enkelt sätt? Utifall att det skulle behövas menar jag..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tyvärr, nej du kan inte nedgradera. Ominstallation är det enda.