Permalänk
Medlem

Laptop för ~15000kr, Sony VGN-FW41ZJ

Hej hej!

Efter några veckors funderingar så har jag bestämt mig för att införskaffa en laptop, och då det är ganska så många tusenlappar så tänkte jag be om lite hjälp här!

Vill väl försöka hålla priset runt 15 000kr, mer börjar nästan kännas onödigt. Då jag inte köper datorer ofta, så ska den även vara ganska framtidssäker. Dvs, jag kan lägga lite extra pengar så att den håller längre.

Vad jag är ute efter
Jag tänker spela på den, så som Dragon Age och Diablo 3 när de väl kommer, så de vill jag kunna lira på relativt höga settings iaf, och så hög upplösning som möjligt, medan fpsen inte lider för mycket.

Vill även kunna se film i HDkvalitet, så BluRayspelare vill jag ha, och då även 1920 X 1080 i upplösning.
Batteritiden ska väl då helst vara så lång som möjligt. Något som jag kan göra för att påverka det? En kylplatta kanske, som även lär hjälpa mot överhettning?

Så efter att jag spanat runt på prisjakt, klämt lite i affärer osv, så är det denna Sony Vaio som jag fastnat för. Ganska stilig och inte allt för stor, då jag antaglien kommer flytta på den en del.

Då det här med grafikkort och processorer aldrig varit min kopp te, så det är er jag vänder mig till. Kommer jag kunna spela typ Dragon Age med höga settings? Och vilken upplösning hamnar jag på?

BluRaybrännare kanske är lite overkill, men BluRay iaf.

Sen är det det här med operativsystem. Vista får man med den, 64bitars, så som det ska vara. Tillsammans med alla snuskiga program de slänger med datorn. Men om man då får "fri"(kostar tydligen frakt och mediatillverkning) uppgradering till Windows 7, får man även då massa onödiga program, eller måste man skaffa en standalone kopia för att bli av med dem?

Oj då, blev rätt mycket det där! Hoppas någon tar sig tid för besvara några frågor, komma med tips osv. Om det är något annat jag borde veta innan jag skaffar min första laptop, så ut med det!

// Timmy

EDIT: Är en Guru Fire i7 det lutar åt nu, se längre ner.

Permalänk
Medlem

blås disken det första du gör, det va vad fan som helst dom lagt in där.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
blås disken det första du gör, det va vad fan som helst dom lagt in där.

Men de kommer inte tillbaka då jag återställer windows? Aldrig brytt mig om det där innan, alltid haft någon som installerat windows åt mig, om det nu då inte fanns på datorn från början.

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Nae inte om du stänger av systemåterställning. (och det måste man göra för en del virus)

det jag menar är att du ska installera en fräsh kopia av vad du nu vill köra direkt. Har precis beställt en liten asus själv och den ska jag inte ens starta upp innan jag lagt in nytt OS på, av det jag läst så verkar det alltid ligga massa skit i bakgrunden på laptops, även om du deletar allt så är det skit kvar.

men se till att du får installationsdiskar för det du behöver, kan vara datorspecifika grejer tex, eller så drar du hem all den skiten och sen bränner ut det så har du det du behöver när du behöver det igen.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Nae inte om du stänger av systemåterställning. (och det måste man göra för en del virus)

det jag menar är att du ska installera en fräsh kopia av vad du nu vill köra direkt. Har precis beställt en liten asus själv och den ska jag inte ens starta upp innan jag lagt in nytt OS på, av det jag läst så verkar det alltid ligga massa skit i bakgrunden på laptops, även om du deletar allt så är det skit kvar.

men se till att du får installationsdiskar för det du behöver, kan vara datorspecifika grejer tex, eller så drar du hem all den skiten och sen bränner ut det så har du det du behöver när du behöver det igen.

Det är väl det som är min fråga egentligen, om skivorna jag får med Windows7 bara har Windows7 på dem, eller om det är mer skit gömt. Kanske inte går att besvara än iofs. Vill inte använda Vista, och tänker inte meka runt med att tanka/bränna w7 och sen få krångel vid varje uppdatering som kommer. Jag vill ha en fräsch kopia av Windows7 helt enkelt :).

Fler tips och svar?

Permalänk
Medlem

Skivorna med w7 lär högst troligt bara ha w7 på dem. sen att det säkert är massa onödigt dravel inbyggt i operativet är ju en annan femma.

fler tips: gör en ny installation vart annat år, backuppa allt innan, kasta disken eller behåll som reserv, men lita inte på den. om man vill vara säker dvs.
skaffa registry cleaner av nån sort.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kommer en uppdatering av Vaion du ska köpa om typ 2-3 veckor. Kan vara värt att vänta 51 serien eller va man säger. Specsen finns på Vaios UK sida, kanske kommit upp på svenska också nu ifs. Tror det va bättre processor o typ mer internminne och nåt mer... Priset kommer va samma också typ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av motvikt
Tänk på att det kommer en uppdatering av Vaion du ska köpa om typ 2-3 veckor. Kan vara värt att vänta 51 serien eller va man säger. Specsen finns på Vaios UK sida, kanske kommit upp på svenska också nu ifs. Tror det va bättre processor o typ mer internminne och nåt mer... Priset kommer va samma också typ

Tack för tipset! Jämfört dessa två men kan inte se någon större skillnad. Förutom då att enligt prisjakt så kommer 51MF kosta några tusen mindre.

Tog även en titt på UKsidan, och hittade den laptop du snackade om, med bättre processor och mer internminne. Den lockar ju lite mer om man säger så, men kan inte hitta något ställe som skickar den till Sverige, eller någon återförsäljare i Sverige heller för den delen. Så blir det till att vänta och hoppas på att den dyker på den svenska marknaden eller? Kanske ringa och fråga?

Verkar iaf ha bestämt mig nu, gäller bara vilken modell då
Ett bra val, eller finns det något bättre där ute?

EDIT:
Tänkte även på det där med ddr2 och ddr3 minne, vad är exakt skillnaden, ddr3 arbetar snabbare kort och gott?

Permalänk
Medlem

Lappen du hittat är ju rätt trevlig, fast är ganska tveksamt på att du kan spela med några högre inställningar på den, skulle gissa på medel i bästa fall är ju också hög native upplösning på den som drar ner prestandad för spel, fast klart du kan ju sänka den men till priset av lite suddig bild, vilken 5-6000:- stationär som helst fullständigt utklassar ju den i spelprestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

DDR3 har högre minnesbandbredd d.v.s. kan hantera mer data/sekund. Å andra sidan har DDR3 lägre klockfrekvens internt så saker som kräver låg latency kan faktiskt vara långsammare, i praktiken kan DDR3 ge lite extra prestanda och lite bättre batteritid (då dom använder lägre spänning än DDR2).

Permalänk
Medlem

Guru STORM från www.notebookguru.de

Följande setup går på 1789 Euro vilket är 18 886,47 SEK enligt Forex. Det går att droppa nån tusenlapp eller två på att ta en billigare processor eller eventuellt gå ner till Guru FIRE som har GTX260 och som dessutom är några tusenlappar billigare

* Processor: Core2Duo P9700 2x2,80 GHz 6 MB Cache FSB 1066 MHz 25 Watt
* Memory: 4096 MB DDR3 1066 MHz
* Screen: 17 Inch WUXGA 1920x1200 Pix Glare
* Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX280M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
* Optical Drive: BlueRay Reader 2x + DVD Burner 8x BC-5500S
* Hard Drive: 320 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm
* Wireless LAN: 300 MBit 5100 Intel
* Bluetooth: Bluetooth 2.0 EDR
* Warranty: 24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Den datorn tar dig betydligt längre än VAIO:n du listat och har en avsevärt bättre pris/prestanda ratio

Detta är dock exklusive OS. Jag själv kör Win7 RC som fungerar felfritt, och det tänker jag köra med så länge jag kan tills de stänger ner RC:n helt och hållet och Win7 finns att köpa (eventuellt gå över till Ubuntu i ren prisprotest, men det är en annan saga)

Det finns många användare på SweC som beställt från NBG, sök i forumet så kommer du hitta massvis med omdömen om deras näthandel (tyskt företag)

EDIT:

Så här kan en Guru FIRE se ut. Dock har den bara 15,4" skärm och 1680x1050 i upplösning (vilket jag personligen tycker räcker gott och väl)

Denna setup går på 1439 Euro vilket motsvarar 15 191,52 SEK enligt Forex. Den spöar fortf VAIO:n utan någon större ansträngning

* Processor: Core2Duo P9700 2x2,80 GHz 6 MB Cache FSB 1066 MHz 25 Watt
* Memory: 4096 MB DDR3 1066 MHz
* Screen: 15,4 Inch WSXGA+ 1680x1050 Pix NonGlare
* Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX260M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
* Optical Drive: BlueRay Reader 2x + DVD Burner 8x BC-5500S
* Hard Drive: 320 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm
* Wireless LAN: 300 MBit 5100 Intel
* Bluetooth: Bluetooth 2.0 EDR
* Warranty: 24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Spanat lite på notebookguru fram och tillbaka, och tror nog att 17" blir lite för stor då jag antaglien kommer vilja färdas en del med datorn.

Och tänkte att eftersom jag vill ha 1920x1080 så slängde jag ihop den här.

Guru Fire i7

* Processor:
* Intel Core i7-720QM 1,6-2,8 GHz 6 MB Level3 Cache
* Memory:
* 4096 MB DDR3 1333 MHz
* Screen:
* 15,6 inch FullHD LED TFT 1920x1080 Pix Glare Type
* Graphics Card:
* NVIDIA GeForce GTX260M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
* Optical Drive:
* BlueRay Reader 2x + DVD Burner 8x BC-5500S
* Hard Drive:
* 320 GB Seagate Momentus 7200 rpm
* Wireless LAN:
* 300 MBit 5100 Intel
* Bluetooth:
* Bluetooth 2.0 EDR
* Keyboard:
* Schweden / SWE
* Operating System:
* Windows 7 Professional 64 Bit (with install DVD)
* Warranty:
* 24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Det hamnar på 1749 euro, och då med w7. Men hur förhåller sig den till de du listade, ska jag ta processorn som är snäppet bättre eller något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipppen

Det hamnar på 1749 euro, och då med w7. Men hur förhåller sig den till de du listade, ska jag ta processorn som är snäppet bättre eller något?

Ingen med något att komma med?

Permalänk
Medlem

Jag har liknande planer på att skaffa bärbar och det mest lovande jag sett hittills är G860 eller G870 från: http://www.kobaltcomputers.co.uk/notebooks.php

G860
* Processor:
* Intel Core i7-720QM 1,6-2,8 GHz 6 MB Level3 Cache
* Memory:
* 4096 MB DDR3 1333 MHz
* Screen:
* 15,6 inch FullHD LED TFT 1920x1080 Full HD+ X-Glass LED Backlit
* Graphics Card:
* NVIDIA GeForce GTX280M 1GB GDDR3
* Optical Drive:
* Blu-Ray ROM+ DVD Burner
* Hard Drive:
* 320 GB 7200 rpm
* Wireless LAN:
* 1 x Intel WiFi Link Mini PCI Wireless AGN (Intel WiFi Link 5300) adapter
* Bluetooth:
* Bluetooth V 2.0
* Keyboard:
* Swedish/Finnish
* Operating System:
* Windows 7 Professional 64 Bit
* 1 Year European Collect and Return

Total: £1449.64 Inc. VAT excl. Del.
Shipping (System Shipping - TNT 1-2 Day) £60.00

Med dagens valutakurs blir det ca 17200kr

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd

Tänk på att om du beställer från England så fastnar den garanterat i tullen.

Permalänk
Medlem

är väll ingen tull inom EU det är väl en av grundpelarna? (UK har väll inga spec regler där?)

Permalänk
Avstängd

Stämmer, jag fick för mig att det var USA det handlade om (ändå skrev jag england, snurrigt ), my bad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe109
Jag har liknande planer på att skaffa bärbar och det mest lovande jag sett hittills är G860 eller G870 från: http://www.kobaltcomputers.co.uk/notebooks.php

G860
* Processor:
* Intel Core i7-720QM 1,6-2,8 GHz 6 MB Level3 Cache
* Memory:
* 4096 MB DDR3 1333 MHz
* Screen:
* 15,6 inch FullHD LED TFT 1920x1080 Full HD+ X-Glass LED Backlit
* Graphics Card:
* NVIDIA GeForce GTX280M 1GB GDDR3
* Optical Drive:
* Blu-Ray ROM+ DVD Burner
* Hard Drive:
* 320 GB 7200 rpm
* Wireless LAN:
* 1 x Intel WiFi Link Mini PCI Wireless AGN (Intel WiFi Link 5300) adapter
* Bluetooth:
* Bluetooth V 2.0
* Keyboard:
* Swedish/Finnish
* Operating System:
* Windows 7 Professional 64 Bit
* 1 Year European Collect and Return

Total: £1449.64 Inc. VAT excl. Del.
Shipping (System Shipping - TNT 1-2 Day) £60.00

Med dagens valutakurs blir det ca 17200kr

Slängde ihop en där också, bättre processor bara typ.

Chassis - :: G860 Black/Silver
Screen - :: 15.6" 1920x1080 Full HD+ X-Glass
Processor - :: Intel® Core i7 820QM Quad Core 1.73GHz - 3.06GHz 8MB Cache 1
Video Card - :: NVIDIA® GeForce® GTX 280M 1GB GDD3
Memory 1 - :: 4GB DDR3 PC3-10600 1333Mhz CAS9 2x 2GB DIMMs
Hard Drive - :: 320GB 7,200rpm SATA-II with 16MB Cache
Operating system 1 - :: Windows 7 Professional 64-bit shipping from 22nd October (+30.00)
Optical Device 1 - :: Blu-Ray ROM / DVD±R/W
Bluetooth - :: Bluetooth V2.0 Module
7 in 1 card reader - :: 7 in 1 card reader
Keyboard - :: Swedish / Finnish
Soundcard - :: Integrated High Definition Audio
Power Cable - :: European

Hamnade på 1673,89 pund, ca 18596 svenska kronor. Det blir mer för pengarna än från notebookguru, eller hur? Bara 30pund för w7, billigt.

Ska jag slå till?