Permalänk

PHP, inloggning. Sessionproblem.

Halli hallå. Sitter å försöker nöta lite php (är inte tokvan vid det), å ska fixa ett simpelt inloggningsscript. Hittade nån sida där dom beskrivit hur man fixar ett lätt. Jag har följt det och nu kommer jag fram till ett problem. Jag får det här felmeddelandet:

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at SÖKVÄG/blaha.php:2) in SÖKVÄG/blaha.php on line 3

Allt jag har i blaha.php är:

<?php
session_start();

if(!isset($_SESSION['logged_in']) || $_SESSION['logged_in']!=true)
{
// användaren har inte loggat in, skicka användaren till inloggningsssidan
header("Location: testy.php");
}
?>
HEY!

I testy.php ska man alltså logga in å skickas till blaha.php, och har man failat eller försöker gå direkt till blaha.php så ska man skickas tillbaks till testy.php.

Så, tips/idéer? Vad kan va fel?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort den tomma raden efter session_start();, tomma rader brukar ofta ge det där felmeddelandet.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Tack för tipset, men det verkar inte va problemet. Nå andra förslag?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk

De där felen kommer man ihåg, horribla grej. Till slut började jag för det mesta använda output buffer, obstart() eller ob_start() har jag för mig ena funktionen heter.

Det som Jobbbin skriver stämmer inte. Du får ha hur många tomma rader i PHP-delen du vill. Det som felet säger är att någon form av data i bodyn (inte html-taggen) har skickats innan du skickade headern (alla headers måste skickas innan bodyn skickas).

Visa signatur

Permalänk

Haha, och med er kombinerade kunskap är det löst Tog bort den tomma raden INNAN allt, och nu funkar det Tack!

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Det som Jobbbin skriver stämmer inte. Du får ha hur många tomma rader i PHP-delen du vill. Det som felet säger är att någon form av data i bodyn (inte html-taggen) har skickats innan du skickade headern (alla headers måste skickas innan bodyn skickas).

Jag vet av erfarenhet att man får det där felet när man har whitespaces INNAN session_start();, samt <?php, så jag tänkte om de var så efter session_start(); också. Dock glömde jag nämna att kolla om TS hade whitespaces innan.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm