Hur stor skillnad gör PhysX?

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör PhysX?

Hej.

Tänkte bara fråga. Hur stor skillnad gör ett PhysX dedikerat kort i spel? Märker man skillnad och är det värt att tex ha ett 8800 GTS eller 9800 GT dedikerat till PhysX?

Kommer till exempel OpenCL göra PhysX onödigt tror ni andra?

Så kan t ex en HD 5870 ensamt klara både grafik och fysik jämfört med ett HD 4890 + 9800 GT?

MVH

/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att PhysX framtid ligger i huruvida Nvidia låter det portas över till OpenCL eller inte. Vill de inte göra det så, tja, hej då PhysX.

Gällande dedikerat kort så är det skillnad av vad jag har läst på andra forum (har för mig att det var en tråd på TechPowerUp som gick igenom hur PhysX segade ner 1st GTX260, men flöt på perfekt när ett till GTX260 slängdes in).

HD 5870 sitter med en hel del beräkningskraft, om det kommer vara mer effektivt än ett HD4890+9800GT i OpenCL vet jag inte, vi får se när det börjar användas.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

fysik är beroende på stöd från de som skriver programkod för spelen, om spelet stödjer fysik så kan den skrivas för flera olika, openCL (ati), cuda (Nvidia) etc..
Normalt körs fysik på CPU.

Normalt gör PhysX inget i spel.
de allra flesta spel saknar helt enkelt den formen av fysik.
Idag endast batman som har någons större form av inverkan med fysik.

Normalt så klarar ati´s tex 5870 fysik om spelet har kodning för det.
ati valde att stödja en öppen plattform.

ett kort räcker idag inte för alla fysik effekter, aegia som startade fysikvågen hade ett eget kort dedikerat för fysik.
Nvidia köpte upp dem och kör det under Cuda.
en stängd licens plattform.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
fysik är beroende på stöd från de som skriver programkod för spelen, om spelet stödjer fysik så kan den skrivas för flera olika, openCL (ati), cuda (Nvidia) etc..
Normalt körs fysik på CPU.

Normalt gör PhysX inget i spel.
de allra flesta spel saknar helt enkelt den formen av fysik.
Idag endast batman som har någons större form av inverkan med fysik.

Normalt så klarar ati´s tex 5870 fysik om spelet har kodning för det.
ati valde att stödja en öppen plattform.

ett kort räcker idag inte för alla fysik effekter, aegia som startade fysikvågen hade ett eget kort dedikerat för fysik.
Nvidia köpte upp dem och kör det under Cuda.
en stängd licens plattform.

ATI fanboy du får ta de med en nypa salt.. ungefär hälften stämmer

Permalänk
Medlem

Nja, tycker nog att PhysX gör ganska mkt i de spel där det utnyttjas på ett bra sätt, tex i Mirror's Edge och Ghost Recon 2.
I det förstnämnda så finns det videos på youtube som jämför spelet med och utan PhysX, ganska tunga grejer om än inte häpnadsväckande.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Physx certifierade spel kommer du märka stor skillnad. Så som batman mirrors edge cryostasis and so on. T.ex. i Batman kan knappt någon med ATi kort spela med high på physx. Men du kommer.

Sen om det är värt det är en annan sak, du avgör själv.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag tror att PhysX framtid ligger i huruvida Nvidia låter det portas över till OpenCL eller inte. Vill de inte göra det så, tja, hej då PhysX.

Gällande dedikerat kort så är det skillnad av vad jag har läst på andra forum (har för mig att det var en tråd på TechPowerUp som gick igenom hur PhysX segade ner 1st GTX260, men flöt på perfekt när ett till GTX260 slängdes in).

HD 5870 sitter med en hel del beräkningskraft, om det kommer vara mer effektivt än ett HD4890+9800GT i OpenCL vet jag inte, vi får se när det börjar användas.

Hm.. intressant. Skall man har SLI eller Crossfire och PhysX dedikerat kort blir det ju att köpa dyrt moderkort. Det skulle nog också låta en del.

Jag är mest ute efter att hitta en setup som kan köra de flesta spel med vilka fysikeffekter de nu har om de nu märks i spelet.

Blir ju lite väl fanboy att bara köra på ATI eller nVidia då. Man vill ju köpa de spel som verkar intressanta, inte spel som är gjorda för ett visst grafikkort.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jag är mest ute efter att hitta en setup som kan köra de flesta spel med vilka fysikeffekter de nu har om de nu märks i spelet.

Köp då en snabb processor, det går att köra PhysX på en sådan också:

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?p=1332461

Sen är det bara att vänta på OpenCL, PhysX är en återvändsgränd som det ser ut nu.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jag är mest ute efter att hitta en setup som kan köra de flesta spel med vilka fysikeffekter de nu har om de nu märks i spelet.

Med ett Nvidia kort kan du köra både dagens PhysX aktiverade spel och kommande spel oavsett om dom använder sig av OpenCL eller PhysX. Fysik i allmänhet kommer att göra spelen mycket trevligare i framtiden. Tittar man på Batman så är det stor skillnad att köra med med fysiken påslagen. PhysX ger spelet en helt ny dimension.

Jag tror personligen att DX11 kommer att göra mycket för dom spel som kommer pga att den stödjer multitrådad rendering.

Permalänk
Inaktiv

Personligen så är det inget jag märker av när jag spelar (polaren har Phsyx så har testat).

Alltså ärligt talat är jag mer upptagen med att spela, än att kolla på papper som flyger omkring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Personligen så är det inget jag märker av när jag spelar (polaren har Phsyx så har testat).

Alltså ärligt talat är jag mer upptagen med att spela, än att kolla på papper som flyger omkring

En del spel blir snyggare med Physx support.
http://www.youtube.com/watch?v=guOu-nXf46g

Ska dra ner rejält på prestandan med Physx på men det blir också snyggare, och sitter man på en fet burk ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Personligen så är det inget jag märker av när jag spelar (polaren har Phsyx så har testat).

Alltså ärligt talat är jag mer upptagen med att spela, än att kolla på papper som flyger omkring

På sätt och vis har du rätt, men pappren bidrar lite. Men det måste finnas några spel där PhysX ger lite fler alternativ i själva spelandet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
En del spel blir snyggare med Physx support.
http://www.youtube.com/watch?v=guOu-nXf46g

Ska dra ner rejält på prestandan med Physx på men det blir också snyggare, och sitter man på en fet burk ska det inte vara några problem.

Jo, precis, det låter rimligt att det inte blir riktigt lika många FPS utan snarare mer stabil FPS nivå.

Stora frågan är kanske då vilken datorbuild är på skärningsgränsen mellan dessa olika krav. så man får med fysik och lagom bra grafik oavsett speltitel och utan att behöva köpa 4 x GPU och lägga ut 30 K.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju på att fysik ska bli endel som påverkar spelet också och inte bara vara eyecandy. Jag tror starkt på DirectCompute och den multitrådade renderingen i DX11 men jag tycker inte man man ska avskriva PhysX ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Man hoppas ju på att fysik ska bli endel som påverkar spelet också och inte bara vara eyecandy. Jag tror starkt på DirectCompute och den multitrådade renderingen i DX11 men jag tycker inte man man ska avskriva PhysX ändå.

hur spelet ser ut är viktigt för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
fysik är beroende på stöd från de som skriver programkod för spelen, om spelet stödjer fysik så kan den skrivas för flera olika, openCL (ati), cuda (Nvidia) etc..
...
Normalt så klarar ati´s tex 5870 fysik om spelet har kodning för det.
ati valde att stödja en öppen plattform.
...

Du får det att låta som att det är ati som ligger bakom OpenCL. OpenCL initierades av Apple och har sedan vidareutvecklats av Khronos group där ATI förvisso är en av medlemmarna. Även Nvidia har deltagit i utvecklingen av OpenCL och det är nog mycket därför som de båda plattformarna är så lika varandra eftersom OpenCL är baserat på CUDA (och antagligen även därför Nvidia var först med att ha drivrutiner för OpenCL).

Enligt Nvidia så ska det vara ganska enkelt att kompilera om applikationer byggda för CUDA så att de istället fungerar på OpenCL, även PhysX. Min gissning är att PhysX kommer dyka upp för OpenCL ungefär samtidigt som något annat fysikbibliotek får hårdvarustöd via GPGPU hos konkurrenterna. (Bullet är väl det som ligger närmast till hands?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Du får det att låta som att det är ati som ligger bakom OpenCL. OpenCL initierades av Apple och har sedan vidareutvecklats av Khronos group där ATI förvisso är en av medlemmarna. Även Nvidia har deltagit i utvecklingen av OpenCL och det är nog mycket därför som de båda plattformarna är så lika varandra eftersom OpenCL är baserat på CUDA (och antagligen även därför Nvidia var först med att ha drivrutiner för OpenCL).

Enligt Nvidia så ska det vara ganska enkelt att kompilera om applikationer byggda för CUDA så att de istället fungerar på OpenCL, även PhysX. Min gissning är att PhysX kommer dyka upp för OpenCL ungefär samtidigt som något annat fysikbibliotek får hårdvarustöd via GPGPU hos konkurrenterna. (Bullet är väl det som ligger närmast till hands?)

Det var intressant att höra. Visste inte att Apple var med på ett hörn här. Visserligen kör ju OSX med Vectorrendering på något sätt om jag hört rätt, men man associerar inte OSX med spel direkt.

Har en tråd här om uppgraderingen av datorn http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.