Geforce GT 240 – ny mellanklassare från Nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
ATI hade grafikkort med DDR4 förrut. HD3000 serien hade väl några, HD2000 serien hade några och den gamla X1000 serien hade några.

Dessa har GDDR4 och inte DDR4, är helt olika tekniker.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Nu ger den ju component genom "s-video" kontakten också, vilket iallafall jag har behov för då jag har en multizone setup här hemma (iallafall än så länge, blir väl HDMI över TP senare).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Varför envisas fortfarande grafikkortstillverkare att sätta på s-video kontakten? Har inte i stort sett alla dagens tvapparater en HDMI ingång? I alla fall de som tänker använda kortet till sin TV borde vid det här laget skaffat sin en platt-TV, och de som har tänkt sig att spela med kortet kommer förmodligen att ansluta sin skärm via DVI-kontakten.

Tack för mig!

Jag använder s-video och vart rätt så besviken faktiskt när jag såg att 5xxx serien inte hade det..

Permalänk
Moderator
Testpilot

Min första fråga är, behövs det här kortet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Jag använder s-video och vart rätt så besviken faktiskt när jag såg att 5xxx serien inte hade det..

Jag är också en so använder det...

Permalänk
Medlem

Nån fler som är lite konfunderad över nvidias nya kort, först släpper de GT220 med 48SP och prissätter det som 9600GT med 64SP och nu släpper de GT240 med 96SP till vad det verkar liknande pris som 9800GT med 112SP!?
Man skulle ju kunna tänka sig att det får plats fler SP på samma yta nu då de är i 40nm, men istället tar man bort några och behåller priset? Känns som en bättre strategi hade varit att slänga in 120/144SP för en viss prestandaförbättring vid samma pris!
Men visst prissätter de det här som en ersättare till 9600GT så är det ju en annan sak och då kan det bli rätt bra!

Men känns ändå som det saknas ett steg, typ en krymt G92b (fast med GT200 arkitekturen blir det väl snarare något i stil med 1/2 till 2/3 av en G200b). Kanske kommer, så nvidia blir konkurrenskraftiga i övre mellansegmentet (iof GTX260 klarar sig rätt bra, men är lite för stor för att säljas för det priset).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Min första fråga är, behövs det här kortet?

Tja, då kan väl Nvidia äntligen sluta tillverka G92.
Synd bara att de inte slopade GDDR3 versionen. Vill man ha billigare minnen/kort till priset av halverad spelprestanda så kan man ju använda GT230 istället. Hur många billiga kort med halvmedioker prestanda vill Nvidia prångla ut? Vore Nvidia lite schysta mot dåligt insatta konsumenter så skulle GDDR3 varianten heta GT241 och GDDR5 varianten heta GT245.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Tja, då kan väl Nvidia äntligen sluta tillverka G92.
Synd bara att de inte slopade GDDR3 versionen. Vill man ha billigare minnen/kort till priset av halverad spelprestanda så kan man ju använda GT230 istället. Hur många billiga kort med halvmedioker prestanda vill Nvidia prångla ut? Vore Nvidia lite schysta mot dåligt insatta konsumenter så skulle GDDR3 varianten heta GT241 och GDDR5 varianten heta GT245.

Jo så är det väl.

Men varför släppa nya kort med samma prestanda för samma pris som en äldre generation. Det är vad jag inte fattar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det ser exakt likadant ut som mitt 8800GT.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstiga lanseringar från Nvidias sida, för om de vill ha någon chans att konkurrera så måste de sänka priserna en hel del. HD4770 presterar med all sannolikhet mycket bättre än detta kommande GT240 kort och det går att få tag på för ungefär 900. Men detta verkar mer vettigt än GT220 lanseringen. Har en känsla av att Nvidia vill göra så kostnadseffektiva kort som möjligt men trots det tjäna en hel del på dem, deras varumärke lockar nog till sig en hel del kunder trots allt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Väldigt konstiga lanseringar från Nvidias sida, för om de vill ha någon chans att konkurrera så måste de sänka priserna en hel del. HD4770 presterar med all sannolikhet mycket bättre än detta kommande GT240 kort och det går att få tag på för ungefär 900. Men detta verkar mer vettigt än GT220 lanseringen. Har en känsla av att Nvidia vill göra så kostnadseffektiva kort som möjligt men trots det tjäna en hel del på dem, deras varumärke lockar nog till sig en hel del kunder trots allt.

hd4850 går att få tag på under tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Varför envisas fortfarande grafikkortstillverkare att sätta på s-video kontakten? Har inte i stort sett alla dagens tvapparater en HDMI ingång? I alla fall de som tänker använda kortet till sin TV borde vid det här laget skaffat sin en platt-TV, och de som har tänkt sig att spela med kortet kommer förmodligen att ansluta sin skärm via DVI-kontakten.

Har man en väl fungerande "tjock tv" och inte känner någon större anledning att köpa sig en LCD så är det mycket bra att fortfarande inkl. s-video. Finns ändå fler som kör s-video, än dom som kör hdmi till tvn skulle ja tro. Inkl. mig själv då.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Kan man hoppas på! Om man vill köpa det som PhysX-kort bara så är det väl rätt dyrt dock... 9600GT kostar mindre och lär nog funka lika bra.

Det kan bara fungera som physX i mina ögon, jag tror dock inte på att de släpper ett kort som presterar som ett 9600GT men prisätter det 100% dyrare.

jag skulle heller inte kalla det Övre mellansegmentet som man gör i artikeln, utan budget segmentet. Fasen mitt GTX 275 är ju mellansegmentet just nu.

Nä, Jag tror snarare att det landar kring 600kr och köpas endast av de som är intresserade av ett dedikerat physX kort. Vilket det borde vara utmärkt för.

För alla andra ändamål finns det bättre alternativ.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
Det ser exakt likadant ut som mitt 8800GT.

Word! Kylaren ser ut att vara snodd från 8800GT rakt av.

I mitt fall fick dock fläkten inte snurra ett enda varv, slängde av kylningsanordningen så fort jag fick kortet och satte på ett Accelero S1 med en Nexus 120mm istället.

Ang Nvidias nya 40nm-kort så är det logiskt att de vill introducera billigare tillverkningsteknik där så är möjligt, och därmed förbättra vinstmarginalen.

Permalänk

Känns som om GT240 och HD5700-korten bara är uppgraderingar till ny tillverkningsteknik och i övrigt inte speciellt upphetsande (HD5700-korten har iofs lite nytt också, men i stort sett är det inte särskilt upphetsande)

Ned med dem i pris, så kan de bli intressantare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svenne78
Det skulle va så kul o se hur olika generationers motsvarigheter står sig mot varandra i nån gammal 3dmark verre.

6600GT, 7600gt,8600gt,9600gt,240 gt. Och samma med Geforce x800GT serien me tex.

de hade varit riktigt fräckt! tycker swec kunde göra ett sådant test:D

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Känns som om GT240 och HD5700-korten bara är uppgraderingar till ny tillverkningsteknik och i övrigt inte speciellt upphetsande (HD5700-korten har iofs lite nytt också, men i stort sett är det inte särskilt upphetsande)

Ned med dem i pris, så kan de bli intressantare.

Instämmer. Priset bör justeras nedåt med ett par hundralappar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Kylaren som sitter på ser inte allt för bra ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svenne78
Det skulle va så kul o se hur olika generationers motsvarigheter står sig mot varandra i nån gammal 3dmark verre.

6600GT, 7600gt,8600gt,9600gt,240 gt. Och samma med Geforce x800GT serien me tex.

Bra ide

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkthunder
Har man en väl fungerande "tjock tv" och inte känner någon större anledning att köpa sig en LCD så är det mycket bra att fortfarande inkl. s-video. Finns ändå fler som kör s-video, än dom som kör hdmi till tvn skulle ja tro. Inkl. mig själv då.

Du har en bra poäng där tycker jag men jag måste nog ändå säga att vi närmar oss den tid där tjock-tv:n håller på att dö ut.

Ur min synpunkt så är S-Video fruktansvärt dåligt alternativ till bildöverföring till TV. Jag använde en S-Video till SCART kontakt till min gamla CRT-TV och det funkade under omständigheterna bra men när jag använda samma kabel till min nya LCD-TV så var bilden FRUKTANSVÄRT dålig. Detta kan ju iofs vara kabelns fel också.

Måste nog säga att man får leva med att S-Video dör ut, den är faktiskt i förhållande till andra alternativ extremt dålig bildöverföringsmetod. Komposit är t.ex. ljusår bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Du har en bra poäng där tycker jag men jag måste nog ändå säga att vi närmar oss den tid där tjock-tv:n håller på att dö ut.

Ur min synpunkt så är S-Video fruktansvärt dåligt alternativ till bildöverföring till TV. Jag använde en S-Video till SCART kontakt till min gamla CRT-TV och det funkade under omständigheterna bra men när jag använda samma kabel till min nya LCD-TV så var bilden FRUKTANSVÄRT dålig. Detta kan ju iofs vara kabelns fel också.

Måste nog säga att man får leva med att S-Video dör ut, den är faktiskt i förhållande till andra alternativ extremt dålig bildöverföringsmetod. Komposit är t.ex. ljusår bättre.

Komponent menar du, det är jag säker på.

Håller med om att komposit och S-video inte gör någon speciellt glad, scart-RGB är minimum.
En orsak till att vi får högre krav på bildöverföringen tror jag helt enkelt är att TV-skärmarna blir större och bättre, då blir också felen mycket tydligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Bra ide

Mja, jag får stundvis intrycket att fan, de händer inte så mycke imellan varven när dom lablar om dom här kretsarna.

Framförallt om man tittar på begagnat marknaden, folk slumpar ju iväg kort billigt på blocket, såg nått 8800 GTX kort för 850kr, om ja nu står i kvalet o köpa ett nytt kort, tex ett 9800 GTX kort, som kostar 2 tusen.

Sen har man ju alltid tanken bakom, om man verkligen vill ha ett jättebilligt kort, men som fortfarande ska duga lite, man kan få ett 7800 GT kort för 200kr på blocket, men sen undrar man ju lite va de duger till i dagens standard.

Sen e de ju naturligtvis kul o se hur mycke Nvidia & ATI luras, genom att bara skicka ut nya modellserier hela tiden.