Windows 7 kan gynna Apple

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa en Macbook. Jag kommer köpa Windows 7.

Det bästa av allt enligt mig, är att jag kommer att lära mig OS X ännu mer. Fastnade för OS X rätt mycket under gymnasiet. Jag fastnade för Vista efter en vecka då jag impulsköpte en Vista Retail licens. Ville aldrig gå tillbaka till XP igen då.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Vista är och förblir ett bra os om man har en bra dator, har man för dålig dator kan man knappast skylla på sitt OS, lols. Ser dock fram emor Win 7, det verkar grymt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Kanske ungefär som att AMD ökar sin försäljning när intel kör stora raklamkanpanjer, eller vad AMD sa för något år sedan.

edit
Någon som har ett hum om vad man kan tänkas få betala för windows 7 med engelska om man är hyggligt tålmoding? Skiter lull lull som jag antagligen stänger av så fort jag kommer på hur man gör i vilket fall men tror inte jag fixar att köra med svenska(har aldrig kört windows på svenska på mina datorer och är inte sugen på att lära om efter så många år) så engelska är i princip enda kravet.

Gav 77£ hos Amazon UK (ca900kr inkl frakt & moms) för det exemplar jag ser fram emot leverans av i slutet av månaden. Finns en SWEC tråd om detta.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Vista är och förblir ett bra os om man har en bra dator, har man för dålig dator kan man knappast skylla på sitt OS, lols. Ser dock fram emor Win 7, det verkar grymt

Jag har en bra data men tycker fortfarande vista suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Vista är och förblir ett bra os om man har en bra dator, har man för dålig dator kan man knappast skylla på sitt OS, lols. Ser dock fram emor Win 7, det verkar grymt

ja, ovanligt många som försöker lägga in vista på dåliga datorer och sedan gråter om det i forum!!

den riktiga boven i dramat är sbt dock, vilket mac tycks vara immunt mot

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Win7 ultimate vinner på alla fronter jämfört mot vista ultimate , tycker ja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mmomento
Win7 ultimate vinner på alla fronter jämfört mot vista ultimate , tycker ja

Att det är bättre är nog de flesta överens om, men hur stor skillnaden egentligen är kan diskuteras (om man inte vill titta på de tester som har gjorts).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att det är bättre är nog de flesta överens om, men hur stor skillnaden egentligen är kan diskuteras (om man inte vill titta på de tester som har gjorts).

Det är sant det du säger,.Tycker ett citat från ett av testerna var bra "There's no reason to not be excited about Windows 7; it's the upgrade that Vista probably should have been"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Jag har en bra data men tycker fortfarande vista suger

Det verkar vara den almänna uppfattningen. Folk testade Vista i början och dissade det. Sanningen är att Vista med SP2 och uppdateringar inte går att jämföra med det som Microsoft släppte i början.

Windows7 må vara bättre än Vista, men det är inte DAG mot NATT som många vill få det till.
Min farsa har kopplat in sin laptop med söndrig skärm till en extern skärm i 3 månader för att han vägrar köpa en laptop med Vista, även fast de senaste tiden även innehållit uppgradering till Win7 vid release (och förmodligen är det av just denna anledning som butikerna valt att göra detta, då "alla" väntar på win7 som ska vara 100x bättre än Vista).

Jag kör Win7-betan själv, men det var mest för att jag ville testa hype'n. Som tidigare nämnts finns det massor av test som visar att Vista och Win7 är relativt lika prestandamässigt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Verkar vara lite knepig undersökning. Har han tagit hänsyn till vad Apple gör? Mac OS X 10.0 släpptes samma år som XP, Leopard kom ett halvår eller så efter Vista och Snow Leopard kom några månader innan 7. Apples hårdvarulanseringar lär ju påverka försäljningen också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker windows 7 är störtskönt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Det verkar vara den almänna uppfattningen. Folk testade Vista i början och dissade det. Sanningen är att Vista med SP2 och uppdateringar inte går att jämföra med det som Microsoft släppte i början.

Windows7 må vara bättre än Vista, men det är inte DAG mot NATT som många vill få det till.
Min farsa har kopplat in sin laptop med söndrig skärm till en extern skärm i 3 månader för att han vägrar köpa en laptop med Vista, även fast de senaste tiden även innehållit uppgradering till Win7 vid release (och förmodligen är det av just denna anledning som butikerna valt att göra detta, då "alla" väntar på win7 som ska vara 100x bättre än Vista).

Jag kör Win7-betan själv, men det var mest för att jag ville testa hype'n. Som tidigare nämnts finns det massor av test som visar att Vista och Win7 är relativt lika prestandamässigt.

Både jag och min bror fick klar förbättrad start tid av windows,program etc.Tyckte det kändes mycket snabbare och lättare, ungefär som xp i ny skepnad men det är kanske som någon säger tidigare" placebo effekt"=).
Om du vill testa så kan jag ge dig ett exemplar ultimat att jämföra med istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Både jag och min bror fick klar förbättrad start tid av windows,program etc.Tyckte det kändes mycket snabbare och lättare, ungefär som xp i ny skepnad men det är kanske som någon säger tidigare" placebo effekt"=).
Om du vill testa så kan jag ge dig ett exemplar ultimat att jämföra med istället.

Kör även jag 7an och tycker att det är som natt och dag mot vista. 7an känns mycket smidigare och snabbare än det stora klumpiga vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
Kör även jag 7an och tycker att det är som natt och dag mot vista. 7an känns mycket smidigare och snabbare än det stora klumpiga vista.

Permalänk
Medlem

Intressant att ni säger startup-tiden, då just startup-tiden är en av sakerna som rapporterats slöare än Vista :S

Antar att det till större delen beror på att Vista har högre minimumkrav för att börja fungera vettigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Intressant att ni säger startup-tiden, då just startup-tiden är en av sakerna som rapporterats slöare än Vista :S

Antar att det till större delen beror på att Vista har högre minimumkrav för att börja fungera vettigt.

Läste oxå att den skulle vara slöare i startup tiden men nu har jag lagt det på en tredje data med samma resultat, klart bättre start tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Verkar vara lite knepig undersökning. Har han tagit hänsyn till vad Apple gör? Mac OS X 10.0 släpptes samma år som XP, Leopard kom ett halvår eller så efter Vista och Snow Leopard kom några månader innan 7. Apples hårdvarulanseringar lär ju påverka försäljningen också.

Undersökningen verkar ju totalt kasst. Han har jämfört något vid ett fåtal tillfällen (typ 5 tillfällen) och kommit fram till att vid hälften så ändras ingenting och vid hälften så blir det en liten skillnad. Är denna skillnad signifikant ens? Ploj på hög nivå känns det som, går säkert att hitta bra många saker som hänt ett fåtal gånger under ett decennium där Apples försäljning varken ökat eller ökat med lite.

Permalänk
Avstängd

såfort det kommer en ny macbook-pro blir det lätt en sådan. bara för utseendets skull.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Läste oxå att den skulle vara slöare i startup tiden men nu har jag lagt det på en tredje data med samma resultat, klart bättre start tid.

jämför helst 2 nyformaterade system istället för ett gamalt och ett nytt, gör stor skillnad.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
jämför helst 2 nyformaterade system istället för ett gamalt och ett nytt, gör stor skillnad.

Haha ja självklart jag är inte helt dum;). Installerade vista först sen direkt efter Win7 på det senaste systemet .Gjorde precis samma sak förra veckan på mitt privata system med 1 dagars mellanrum, hade då bara gått ut på nätet med den innan win7 formateringen.
Lägg till ett par program på windows startup och jämför hur länge det tar mellan vista o win7 så vart det jobbigt märkbar skillnad med vista os.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Vista och 7 är väl samma sak, typ.

Ingen större skillnad.

Sant, men folk tenderar att jämföra vista vid launch med W7 vid launch, då är det en del skillnad. Även att jag inte tycker att Vista vär särskilt dåligt då heller. Möjligtvis att drivrutinerna var dåliga de första månaderna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Men seriöst. Mac är lika lite dator och operativsystem som chiuaua är en hundras.

Chiuaua är knappt en hundras, Mac är knappt dator eller operativsystem.

[color="blue"]Det är modeobjekt.

[/color]

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så stor skillnad prestandamässigt på Vista och Win 7. Är ju dock endel rätt bra funktioner de har lagt till i Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Håller med! De som väljer mac gör det (enligt mig) oftast på tvivelaktiga resonemang som antigen de har svårt att förklara. Tex vad som verkligen är bättre eller att betala 2x priset för designen endast. Tror dessa "fanatiker" köper mac oavsett nytt MS OS ;).

Eller så tycker vi helt enkelt Mac OSX är ett överlägset OS på alla punkter

Permalänk
Medlem

Det är nog inte omöjligt. Folk undersöker väl utbudet av datorer när de ska köpa nytt och det är ju inte alls omöjligt att några fastnar för mac istället för win7 om det nu drar igång en massa kampanjer om att byta ut xpburkarna.

Tror dock inte det blir någon större ökning som direkt kan härledas till win7

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Sant, men folk tenderar att jämföra vista vid launch med W7 vid launch, då är det en del skillnad. Även att jag inte tycker att Vista vär särskilt dåligt då heller. Möjligtvis att drivrutinerna var dåliga de första månaderna.

Jämför inte bara Vista vid launch,det var bara ett exempel som egentligen inte är så stort. Den största skillnaden för mig är startup programmen och bara förmågan att öppna program,mappar etc ,där tycker jag det var en bra ökning mot Vista. Mitt system rullar som ljuset i Vista men efter att testat med win7 före och efter Vista skulle jag aldrig byta=)

Permalänk
Medlem

Var redigt sugen på en Apple till TV dator men när de gick över till att köpa innanmätet från Intel/nVidia så besinnade jag mig och fortsatte med mina AMD/ATi/Windows maskiner. TV datorn ska få W7 när det släpps.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Vista är och förblir ett bra os om man har en bra dator, har man för dålig dator kan man knappast skylla på sitt OS, lols. Ser dock fram emor Win 7, det verkar grymt

Vista är ingenting jämfört med Win 7.
Varför har alla så mycket emot Mac OsX? Har ni själva inte råd med en mac, så därför flamar ni sönder eller?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Har ni själva inte råd med en mac, så därför flamar ni sönder eller?

Ätt pika folk för deras dåliga ekonomi gör knappast stämningen bättre i tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Men seriöst. Mac är lika lite dator och operativsystem som chiuaua är en hundras.

Chiuaua är knappt en hundras, Mac är knappt dator eller operativsystem.

[color="blue"]Det är modeobjekt.

[/color]

2/10. Det där argumentet har vi Macanvändare hört sedan 1984.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Avstängd

windows 7 verkar ok men mac os har jag inte testat, trodde att mac var för dom som håller på med grafik och bilder tex reklamskylts företag man ser ju aldrig några spel som är gjorda för mac

tror inte att det är så många som vill betala 20 000kr för en dator som snabbt blir omodern och är dyr att uppgradera om det ens går ?

då har jag heldre en tv dator en laptop och 2 speldatorer hamnar då på runt 20 000kr och får mer för pengarna.