Internet en mänsklig rättighet – i Finland

Permalänk
Melding Plague

Internet en mänsklig rättighet – i Finland

Finland är det första landet i världen att göra bredband till en lagstadgad mänsklig rättighet. Alla fem miljoner finländare har rätt till minst en megabit per sekund.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta behövs i Sverige !!!!!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Grymt bra, hoppas fler länder följer med!

Jag diggar mumin-bilden

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Då bör man alltså investera i LTE leverantörer och operatörer i Finland nu alltså...

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg i rätt riktning!

Permalänk
Avstängd

Härligt för dom (Avis)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Underbart Finland!

Permalänk
Medlem

Garantera hela befolkningen 100mbit senast år 2015...
Kan inte göra annat än att gratulera finnarna. Om jag inte var så låst här i Sverige så skulle jag dra till Finland och nörda sönder mig.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Fan, då får ju tomten som ju enligt sägen bor vid Korvatunturi oxå bredband.
Blir till att mejla nästa önskelista då

Visa signatur

*.*

Permalänk

haha flytta till finland snart vi som får kasst bredband 2015 ? ;D

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

jeflar vad najs, det skulle man göra i sverige med, man får ju bara ca 0.5 mbit i pajala på 3g nätet

Permalänk
Medlem

Känns lite underligt att vi här i Sverige med våra "framsteg" och "stora spridning" på internet fortfarande inte har någonting liknande utan får jättesmisk av finnarna på den fronten.

Må så vara att det är enorm spridning på bra bredband i detta land, men de senaste åren har det ju rört sig mer åt att internet skulle vara någon slags samhällsplåga. Jag är istället imponerad av Finland i detta fall som verkar ha insett vad vårt styre borde ha gjort redan i förra milleniet, att internet idag är en del av infrastrukturen som jag skulle kalla bra mycket större än telefoni, radio och tv. Att det inte finns lagstöd för internet i Sverige är ju sorgligt.

Go Finland. Nu ska vi bara hoppas på att de kan ge lektioner åt våra politiker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vad har Mumin bilden med något att göra, det är ungefär som att vi skulle sätta en dalahäst som bild i en random artikel från Sverige ;p

Kul med lagändringen, hade ingen aning om den fast jag bor här i Mumindale- jag menar Finland

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en karta på ungefär de kommer göra.

Det svarta är en fiberkabel som är dragen runt hela Finland. Mumin och alla hans vänner hjälpte regeringen att hitta runt i kring.

Sen går fibern in i "små" switchar som delar ut fiber med "korta" lankablar som går längst marken.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Avstängd

En IQ befriad har skrivit artikeln, får skriva finnar men fan vilken kalabalik det blir om någon annan skriver svartingar, blattar, svennar, negrer, gulingar, bögar mm.

Dags att mogna?

Jag personligen ber om ursäkt för orden jag skrev, jag är bara trött på den svenne mentaliteten.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

I mitt fall så finns det fiber tillgängligt bara några kilometer ifrån men problemet är att fastighetsägarna inte är villiga att dra in det i lägenheterna. Nej de satsar ju så klart på sketna Com Hem istället ...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moaddi
Jag har gjort en karta på ungefär de kommer göra.

http://img63.imageshack.us/img63/2717/finlandmap.th.jpg

Det svarta är en fiberkabel som är dragen runt hela Finland. Mumin och alla hans vänner hjälpte regeringen att hitta runt i kring.

Sen går fibern in i "små" switchar som delar ut fiber med "korta" lankablar som går längst marken.

Jag vet inte om det var meningen att det där skulle vara roligt, men det lyckades inte i vilket fall.

Personligen tvivlar jag ganska starkt på att detta kommer ske, men hoppas går ju alltid!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En IQ befriad har skrivit artikeln, får skriva finnar men fan vilken kalabalik det blir om någon annan skriver svartingar, blattar, svennar, negrer, gulingar, bögar mm.

Dags att mogna?

Jag personligen ber om ursäkt för orden jag skrev, jag är bara trött på den svenne mentaliteten.

Vad heter det egentligen? En man från sverige kallas en svensk och bland vissa svenne. En från norge kallas norsk eller norrman. En från finland kallas finsk.
En finsk flera finskar? Finländskar?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Mumin uppfann bredband så bilden är väldigt relevant faktiskt *sarkasm*

mortifer666: Finländare heter det. Att säga finnar är lite som å säga norrbaggar som man sa förr om norrmän. Å så gillar jag inte när folk säger svenne heller. Var ofta man kallades svennejävel eller svennedojja där jag växte upp bara för man var svensk i ett invandrartätt område. Det är lika fel som att om jag skulle säga svartskalle eller liknande tycker jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa gång det blir valår och jag får rösta så ska jag ta och rösta på det partiet som säger att de ska genomföra så att hela Sveriges befolkning har rätt till 100Mbit

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
I mitt fall så finns det fiber tillgängligt bara några kilometer ifrån men problemet är att fastighetsägarna inte är villiga att dra in det i lägenheterna. Nej de satsar ju så klart på sketna Com Hem istället ...

Tycker du att det är jobbigt? Det finns fiber i vårt lägenhetshus, men halva ägs av ett kommunalt företag och min halva ägs av en privat, pengagirig motsvarighet.

Jävligt kul att betala 350 spänn i månaden för 10mbit ADSL när det faktiskt finns fiber i huset.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Detta var ju bra, go Finland!

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad heter det egentligen? En man från sverige kallas en svensk och bland vissa svenne. En från norge kallas norsk eller norrman. En från finland kallas finsk.
En finsk flera finskar? Finländskar?

I skrift heter det med korrekt svenska Finländare, men de flesta säger nog Finnar (ja även här i Finland) i vardagligt tal.

Permalänk
Medlem

Hyvää Suomi!!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Tycker du att det är jobbigt? Det finns fiber i vårt lägenhetshus, men halva ägs av ett kommunalt företag och min halva ägs av en privat, pengagirig motsvarighet.

Jävligt kul att betala 350 spänn i månaden för 10mbit ADSL när det faktiskt finns fiber i huset.

Vi fick betala 445:- för samma adsl från en lokal operatör (med monopol i nätet), jag hoppas verkligen att det kommer fler aktörer hit snart, håller på att bli vansinnig :/

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Nästa gång det blir valår och jag får rösta så ska jag ta och rösta på det partiet som säger att de ska genomföra så att hela Sveriges befolkning har rätt till 100Mbit

Det där vill inte jag vara med att betala. Jag har redan varit med och betalt för installation av 100/100 i vår fastighet. Varför skulle inte alla andra betala för sin installation?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det där vill inte jag vara med att betala. Jag har redan varit med och betalt för installation av 100/100 i vår fastighet. Varför skulle inte alla andra betala för sin installation?

Jag sa inte att staten skulle bekosta installationen utan mer att de är på bredbandsbolagen Telia, Bredbandsbolaget, m.fl så de blir snabbare på att bygga ut fibernäten.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Bra beslut av finska regeringen. Det kommer ju stoppa lagförslag likt hadopi i frankrike från att kunna ske. Åtminstone i den utsträckningen att man inte blir av med hela linan...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barf
I skrift heter det med korrekt svenska Finländare, men de flesta säger nog Finnar (ja även här i Finland) i vardagligt tal.

Jo men jag tror inte inlands finländare springer runt och skriker HURRI åt er (svensktalande) eller skriver om det i medierna.

Men vad kan man förvänta sig av ett folkslag som envisas uttala EURO (juro) för EVVRO.. bor vi i Evvropa?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Go Finland, hoppas världen tittar ner på Frankrike och upp på Finland bara