Permalänk
Melding Plague

Antec P183

Vissa datorchassin är mer populära än andra, och till dessa hör Antecs välkända Performance-serie. SweClockers lägger vantarna på den uppdaterade miditowermodellen P183.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj..

Inte så mycket nytt men alltid lika trevligt med en recension

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Var tveksam att spendera så mycket pengar på något som bara är en låda för det viktiga inuti men måste säga att P182 var bästa datorkomponentköpet jag gjort alla kategorier. Finns inte en chans att jag skulle kunna gå tillbaka till chassin mellan 5-800kr som jag använde innan. SKulle hellre dra ner på grafikkortet än chassit.

P183 lär väl inte vara sämre så kan verkligen rekomdera det. Chassi är ju inget som blir omodern speciellt fort heller. Lär ha mitt i många år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan att fläktreglaget ska platsa som ett minus, helt idiotiskt placerade. De kan iaf satt de på framsidan. Köpte nya fläktar och ny fläktstyrning direkt, förmodligen som många andra. Jag har dock P182, men som ni själva skriver så är det inte mycket som skiljer.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk

Vore ju lite roligt om dom kom med lite nytt istället för smärre modifikationer. Nej tack till detta chassit. Fult som stryk var det också.

Permalänk
Medlem

Fulare än föregångaren imo... Bra dock att dom ändrat dom kassa "fläktgallrena" vid insuget som man var tvungen att modda/slänga annars.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket snyggare än en Barnslig haf.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det följer med något tillbehör till chassit så att man kan fästa en t.ex Intel X25-M 2.5" SSD? Eller följer det kanske med som tillbehör till hårddisken?

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Synd att dom har förstört fronten med en massa kladd, gillar dock att dom har slopat luftkanalen på taket. Men ska de vara så svårt att lacka prylarna svart ?

Näe Fractal Design framför P183

Permalänk
Medlem

Ska man köpa P183 ska man kapa bort dom utstansade näten, dom gör en del för ljudnivån, och ställa ner fläktarna. För mina nexus (på full fart) låter en del i lådan. Men kabeldragningen går att få snygg men kräver sitt jobb, speciellt om man har fläktstyrning i 3.5" platsen och ett antal fläktar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Har ett tag funderat köpa detta chassi.

Är det nån som tagit bort stansade fläktgallret i frontpartiet? Hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

Klippte, och sågade.
Usch, efter det hade man ont i armarna.

Kan tillägga att det inte blev särskilt snyggt, men äh, jag har ju dammfilter framför.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunlopzu
Näe Fractal Design framför P183

Håller med. Jag funderar på köpa Define R2 eller nån cooler master, troligtvist blir det R2an.

Permalänk

Varför en recension på detta chassi nu ? det här chassit har ju funnits säker över ett halv år

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Funderar på hur det här står sig mot Fractal Design Define R2 som det skrevs om i tidigare artiklar.

Väldigt stor prisskilnad. Är det ngn som kan säga ngt om jämförelse mellan de två. Mest intresserad av upplevd ljudnivå, kvalitet, plats för 5870X2 kort.

Permalänk

p18** är bra chassin, tillochmed min skola har köpt in 2st p182or till våra ny-byggda studio-datorer, sitter 2 fläktar i låter inte ett dugg vilket är riktigt skönt,

men det är inte riktigt min typ av chassi, även fast jag är 18år fyllda så vill min innre p12a ha lite "bling-bling", dock inte till överdrift ;D

bra recension!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jag märkte ingen förbättring, dock har de lyckats förstöra fronten nu. P18x-serien är känd för sin stilrenhet, de börjar sakta gå ifrån det nu.

Är det bara jag som är lite trött och bortkommen eller var det fel benämning på vänster respektive höger sida av chassit? Nu var det benämnt enligt på vilken sida de är när man ser chassit framifrån, men eftersom chassit har en tydlig fram- och baksida tycker jag man skall se det från chassists perspektiv, precis som man sitter på vänstersidan av en bil och kör, inte högersidan.

Permalänk
Medlem

Varför envisas med den vita optiska läsaren?!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Inga vidare förbättringar jämfört med P182, dyrare och lika högljudda fläktar. Hoppas på fler recensioner av nya chassin som inte funnits under lång tid.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Ser sjukt plastigt ut, P183 är inget för mig.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Riktigt fult både in-och utvändigt.

Men som tur är så har jag redan ett FD Define R2

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem

Varför förstörde dom den stilrena fronten? Riktigt ful design faktiskt.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

alla klagar på fronten.. detta är inget som förstör det hela stilrena intrycket imo..
Fick hem mitt p183 för ett par dagar sen och jag ångrar mig inte en sekund.. det är underbart!

Visa signatur

i5

Permalänk
Keeper of Traditions

varför klagar ni så på fronten... bara ett par fläkthål och en annan färg än vad det är på p180... Själv tycker jag det var mycket snyggare faktiskt.

Och C4rlsson, orka bry sig om insidan..... ofta man sitter med öppen sidolucka och tittar in

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ett minus för att man måste öppna dörren för att starta.
Annars fint!

Permalänk
Medlem

Går att starta datorn utan att öppna dörren, om man nu inte har jättetjocka fingrar. ^^

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chyssler
Ett minus för att man måste öppna dörren för att starta.
Annars fint!

Stör mig inte ett dugg på det och då har jag haft antec p1xx serier i snart 5 år.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ser sjukt plastigt ut, P183 är inget för mig.

Tycker Fractal Design Define R2 ser mer plastigt ut än P183.
Och R2 ser billig ut också, och det är den också haha.

Det blir en P183 för mej. Känns mer lyxigare.
Har 3 st Noctua NF-S12B hemma, ska ska bara köpa 2 st till. Sen har jag tyst och riktigt bra kylling på burken.

Bra klipp på denna burk: http://www.youtube.com/watch?v=XVmkI5chufc

Permalänk
Medlem

Usch för stålplåt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Tycker Fractal Design Define R2 ser mer plastigt ut än P183.
Och R2 ser billig ut också, och det är den också haha.

Och? Jag har inte ett R2, jag har ett PCA70.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"