Permalänk
Medlem

Alsa problem

Skulle behöva hjälp av någon som har hållt på mycket med alsa... får inte burken att köra ut mer än Sterioljud på 2 av mina 5 högtalare, detta är ju standard om man inte confar alsa att routa dom 2 kanalerna till alla 6 (med sub)

Har försökt läsa mej till hur man gör, jag skapade en fil som heter .asoundrc som alsa tydligen läser om den finns som jag skrev följande i:

# for 5.1 speakers
pcm.ch51dup {
slave.pcm surround51
slave.channels 6
type route
ttable.0.0 1
ttable.1.1 1
ttable.0.2 1
ttable.1.3 1
ttable.0.4 0.5
ttable.1.4 0.5
ttable.0.5 0.5
ttable.1.5 0.5
}

men det funkar ju inte för det....

Har suttit o läst igenom ubuntuforums efter en lösning men folk är inte direkt hjälpsamma där :/ är för mycket folk som frågar och för få som kan nått så jag tänkte jag skulle kolla om det är nån här som kan.

Jag kör Kubuntu Janty och kör mitt 5.1 på optisk.
vet inte om det är relevant men här är min lspci
lspci | grep Audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller (rev 04)
01:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]

och här är min aplay -L

default:CARD=Intel
HDA Intel, CMI9880
Default Audio Device
front:CARD=Intel,DEV=0
HDA Intel, CMI9880
Front speakers
surround40:CARD=Intel,DEV=0
HDA Intel, CMI9880
4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=Intel,DEV=0
HDA Intel, CMI9880
4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=Intel,DEV=0
HDA Intel, CMI9880
5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=Intel,DEV=0
HDA Intel, CMI9880
5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
surround71:CARD=Intel,DEV=0
HDA Intel, CMI9880
7.1 Surround output to Front, Center, Side, Rear and Woofer speakers
iec958:CARD=Intel,DEV=0
HDA Intel, CMI9880 Digital
IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output
null
Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)
hdmi:CARD=HDMI
HDA ATI HDMI, ATI HDMI
HDMI Audio Output

Permalänk
Medlem

LOL en ut av anledningarna jag inte kör linux

Permalänk
Medlem

Ja jag vart faktiskt lite paff när jag läste vad man va tvungen att göra för att få det att funka det är på mitt lilla mediacenter jag kör linux, det svider lite att säga det men M$ lligger ljusår längre fram i användarvänlighet gällande ljudsystem, men det är ju som med mycket annat under unix, det är svårt att få ingång tills du vet hur det funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kieeps
Ja jag vart faktiskt lite paff när jag läste vad man va tvungen att göra för att få det att funka det är på mitt lilla mediacenter jag kör linux, det svider lite att säga det men M$ lligger ljusår längre fram i användarvänlighet gällande ljudsystem, men det är ju som med mycket annat under unix, det är svårt att få ingång tills du vet hur det funkar

Det mest emd ljud funkar out of the box.

Möjligt att man måste dra en "alsamixer" i term, men inte mer än så i de flesta fall

Permalänk
Medlem

ja ljudet funkar ju men inte 6 kanaligt som mitt 5.1 är spelar bara på front högtalarna.

man ska på något sätt kunna få ljudet i dom 2 kanalerna att klonas till dom andra. blir ju inte surround för det men det är ju bättre än att 4 av högtalarna inte ger ut nått

Permalänk
Medlem

shagy; bara för att något dumpar data i en tråd blir det inte svårt.

Kieeps;
Jag antar att du testar ljudet med
aplay -Dch51dup 2ch-stereo.wav
?

För övrigt så uppfattade jag surround51 som att vara kopplat till analoga signaler, så den andra varianten känns lämpligare.

pcm.dmixs51 { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,1" rate 48000 channels 6 period_time 0 period_size 1024 buffer_time 0 buffer_size 4096 } } pcm.duplicate { type plug slave.pcm "dmixs51" slave.channels 6 route_policy duplicate }

Kopierat från
http://alsa.opensrc.org/index.php/Playing_stereo_on_surround_...

Du jag har ett liknande grafikkort som dig, antar jag att hw:0,1 även stämmer för dig (aplay -l)

Permalänk
Medlem

tack för svaret funka dock inte.

körde aplay -l och fick ut detta:

$ aplay -l **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Intel [HDA Intel], device 0: CMI9880 [CMI9880] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 0: Intel [HDA Intel], device 1: CMI9880 Digital [CMI9880 Digital] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: ATI HDMI [ATI HDMI] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0

så ja 0,0 ska väll stämma...men räknas optisk som analog? och vad är skillnaden mellan CMI9880 och CMI9880 Digital?

det där kommandot va inte riktigt rätt, fick köra aplay -Ddmixs51 2ch-stereo.wav för att det skulle köra,men det va bara i 2 kanaler som vanligt :/

Sitter i #alsa på freenode nu, ska se om nån kan komma på vad jag har missat

EDIT: har suttit o pillat på denna filen en bra stund nu, enligt nån random dude som fått igång sitt system ska man inte behöva mer än denna fil:

pcm.!default { type plug slave.pcm "dmix" slave.pcm "surround51" slave.channels 6 route_policy duplicate }

sen kör jag
aplay -D default 2ch-soundfile.wav
och får inte ut nått. om jag tar bort raden "slave.channels 6" så funkar det som vanligt i 2 kanaler....

Permalänk
Medlem

Optisk är i allra högsta grad digital, och jag skrev 0,1, inte 0,0.

Du hade lagt till
pcm.ch51dup
i första posten, därmed skrev jag -Dch51dup
för att köra den varianten jag skrev så borde det vara -Dduplicate
Men jag har ingen utrustning att testa detta på.

aplay -l listar alla enheter, så du har två enheter på ditt första kort (0) och även möjlighet att skicka ljud via HMDI (kort 1)
hw:0,1 anger card 0, enhet 1, så du borde använda hw:0,1. För mig ser det dock lite annorlunda ut;

$ aplay -l **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Intel [HDA Intel], device 0: AD198x Analog [AD198x Analog] Subdevices: 0/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 0: Intel [HDA Intel], device 1: AD198x Digital [AD198x Digital] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0

där det är lite tydligare vad som är analogt och digitalt.

Permalänk
Medlem

aha! jamen då hänger jag med ;D suttit med detta för länge nu känner jag. men då förstår jag hur det funkar iafl. testade med din fil igen med 0,1. får ett felmedelande:

aplay -Dduplicate 2ch-stereo.wav Playing WAVE '2ch-stereo.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Rate 48000 Hz, Stereo ALSA lib pcm_params.c:2135:(snd1_pcm_hw_refine_slave) Slave PCM not usable aplay: set_params:939: Broken configuration for this PCM: no configurations available

har lekt runt lite med din config där, ställer jag om till 0,0 får jag inget medelande men inget ljud heller, säter jag ett # före "slave.channels 6" får jag ljud i 2 kanaler som vanligt, det är nått som inte funkar med just den strängen....o den känns rätt vesäntlig också

EDIT:
körde med speaker-test.

$ speaker-test -Dplug:default -c6 -l1 -twav speaker-test 1.0.18 Playback device is plug:default Stream parameters are 48000Hz, S16_LE, 6 channels WAV file(s) Rate set to 48000Hz (requested 48000Hz) Buffer size range from 2048 to 8192 Period size range from 1024 to 1024 Using max buffer size 8192 Periods = 4 was set period_size = 1024 was set buffer_size = 8192 0 - Front Left <-- Tyst 4 - Center <-- Tyst 1 - Front Right <-- "Front Right" med en väldigt mörk pitchad röst 3 - Rear Right <-- "Rear Right" med en väldigt mörk pitchad röst 2 - Rear Left <-- Tyst 5 - LFE <-- "Rear Center" med en väldigt mörk pitchad röst ur baslådan.... Time per period = 8.476340

Permalänk
Medlem

Note-to-self.... spendera inte 3 veckor med alsaconfigen innan du har stält in förstärkaren på surround ist för stereo....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kieeps
Note-to-self.... spendera inte 3 veckor med alsaconfigen innan du har stält in förstärkaren på surround ist för stereo....

hahahaha

förlåt men jag var tvungen

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

mmm det är ju en reciever med DVD i...tydligen va man tvungen att koppla in TVn till den för att få tillgång till hela menyn med alla inställningar, hade ju inte en tanke på att ens använda den som DVD ;D men det va bra jävla menyer när man fått in TVn

Permalänk
Medlem

Om det är digitalt ut så klickar du i IEC958 i ljudinställningarna sen är det färdigt. Sen har varje program som spelar upp ljud olika inställningar för ljudet som du kanske får ställa in.

Nästa version av Ubuntu kommer att förenkla ljudinställningar nå enormt, nästan enklare än i Windows t.o.m.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kieeps
Note-to-self.... spendera inte 3 veckor med alsaconfigen innan du har stält in förstärkaren på surround ist för stereo....

Gjorde en liknande grej i veckan... Satt och pillade i 2 timmar och kunde inte fatta varför alsa inte ville leverera något ljud tills jag kom på att jag dragit ut ljudsladden. För många bollar i luften är inte bra, man ska inte flytta runt datorn samtidigt som man installerar nytt system!!

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med min ASrock ION som ni kanske läst om i en annan tråd. Jag använder optisk kabel för ljudöverföring och kan inte få de bakre högtalarna att fungera (har ett 7.1-system). I alsamixer finns IEC958 listad men det går inte att höja volymen på de enheterna (de är inte dämpade).

Igår gjorde jag ett drastiskt drag och ominstallerade alsa-drivare, och nu fungerar inget ljud alls, vilket är värre än bara stereo -_-
Tror ni det räcker med om jag kör apt-get uninstall på alla alsagrejer och sedan lägger till dem igen från repo istället?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Om det är digitalt ut så klickar du i IEC958 i ljudinställningarna sen är det färdigt. Sen har varje program som spelar upp ljud olika inställningar för ljudet som du kanske får ställa in.

Nästa version av Ubuntu kommer att förenkla ljudinställningar nå enormt, nästan enklare än i Windows t.o.m.

Håller med här. Jag kör alltid med digital (koax) och jag gör alltid som scirocco skrev och det funkar fint. Då kommer allt ljud som ska vara i stereo att komma i stereo, d.v.s. bara två högtalare och vill jag köra en film med 5.1 ljud så startar jag bara VLC och ställer in i inställningarna att jag använder digital output så får jag ljud i alla högtalare. Svårare än så är det inte. Behövs inget pillande i konfigfiler.

Vill jag ha musik (stereo) utspritt på alla högtalare så ställer jag bara in min förstärkare på surround, så delar den upp stereoljudet på alla högtalare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag fick petat in nya ALSA-drivisar och nu fungerar ljudet igen (som gammal Windows-räv lever jag med vanföreställningen att Linux i princip kan begå seppuku om man inte blidkar dess nyckfulla begär). Den senaste posten i denna tråd var även intressant; jag låter systemet vara nu så får jag se ifall det går att konfigurera för surround i enskilda applikationer.

(offtopic: har även börjat pilla med Arch Linux på min Eee 1000HE. Det är riktigt lärorikt! och nördkul.)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Håller med här. Jag kör alltid med digital (koax) och jag gör alltid som scirocco skrev och det funkar fint. Då kommer allt ljud som ska vara i stereo att komma i stereo, d.v.s. bara två högtalare och vill jag köra en film med 5.1 ljud så startar jag bara VLC och ställer in i inställningarna att jag använder digital output så får jag ljud i alla högtalare. Svårare än så är det inte. Behövs inget pillande i konfigfiler.

Vill jag ha musik (stereo) utspritt på alla högtalare så ställer jag bara in min förstärkare på surround, så delar den upp stereoljudet på alla högtalare.

Nu citerar jag mig själv här eftersom jag själv har fått problem. I ubuntu 9.04 och tidigare så var det så pass enkelt som jag skrev i det jag citerade. Nu har jag precis lagt in Ubuntu 9.10 och jag kan hålla med någon som skrev ovan att i den kommande ubuntuversionen (d.v.s. nuvarande) så är inställningarna för ljud otroligt förenklade och det kanske är dåligt i mitt fall.

Jag har under hardware valt Digital stereo output (IEC958) + analog stereo input, men får inget ljud någonstans. Har även testat att välja den andra IEC958 inställningarna, men inget av dom ger ljud tyvärr. Har kollat att volym är uppskruvad och att mute inte är aktiverat. Varför ska det förstöra saker och ting i ny version för? Ljudinställningarna funkade ju så bra förr, men så fort de ska förenkla något så blir det bara mer strul. Någon av er som vet hur jag ska ställa in det i 9.10?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580