Permalänk

Grafikkortet skrot?

Hejsan!

Jag har en AMD Dual Core 4400+ med ett Geforce 7800 GTX i.
Problemet är grafikkortet blir väldigt varmt. Kör programmet SpeedFan
och det kommer upp i 104-105 grader vid lättare belastning trots att jag höjer hastigheten på fläktarna och plockat bort sidan på datorn för lite mer ventilation.

Detta resulterar i att datorn gör ett 2 sekunder långt pipande och sen startar om eller helt enkelt hänger sig. Det händer oftare och oftare och nu kan jag inte köra mer än 10-15 minuter som bäst.

Min fråga är om kortet är slut eller om det finns något annat sätt att få ner tempen på det?

MVH Mattias

Permalänk
Avstängd

Rengjort datorn från damm osv?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Bort med allt damm som sitter på kylflänsarna så kommer temperaturerna gå tillbaka till normala nivåer.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag har inte tagit loss kortet och dammat av det men gjort så gott det går ändå. Är kanske värt att göra det då även om jag inte tror att det är så väldigt mycket damm runt flänsarna, inte vad jag kan se iaf.

Permalänk

Kan man verkligen se GPU-temperaturer i Speedfan?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Jodå det går allt. Har 78 grader i nuläget när jag slösurfar och lyssnar på mp3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattiasmal
Jodå det går allt. Har 78 grader i nuläget när jag slösurfar och lyssnar på mp3.

Okej, jag hittar då fasen inge GPU temps i mitt speedfan
Vilken version använder du dig av?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Okej, jag hittar då fasen inge GPU temps i mitt speedfan
Vilken version använder du dig av?

Stödjs inte för alla GFX.

alt 1: Damma av
alt 2: köp ny kylare
alt 3: köp nytt grafikkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattiasmal
Jag har inte tagit loss kortet och dammat av det men gjort så gott det går ändå. Är kanske värt att göra det då även om jag inte tror att det är så väldigt mycket damm runt flänsarna, inte vad jag kan se iaf.

Ta ut kortet och blås ur kylaren med tryckluft!

Byt kylpasta till nåt bättre, om det är möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Okej, jag hittar då fasen inge GPU temps i mitt speedfan
Vilken version använder du dig av?

4.35 har jag. Den visar temperaturer på det mesta som jag både vill och inte vill veta..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Ta ut kortet och blås ur kylaren med tryckluft!

Byt kylpasta till nåt bättre, om det är möjligt.

Tackar för det jag ska göra det men det känns som att det är nått annat det handlar om.. skit samma. Jag får väl blåsa av det och se annars får jag testa ett annat graffekort... Tack alla som hjälpt till.

Permalänk
Medlem

Skruva loss det där locket som täcker kylaren, där skall du se att det sitter mycket mumma.

Tryckluft motsv. och/eller lätt fuktad tops funkar bra.

Visa signatur

Nej är också service.