Ljud via DVI>HDMI på Nvidia

Permalänk
Medlem

Ljud via DVI>HDMI på Nvidia

Hej!
Först och främst så använder jag Ubuntu. Men läs gärna ändå, då ni kanske kan hjälpa mig iallafall

Jag försöker få ljudet att gå till min TV genom min HDMI-kabel, som är ansluten till en DVI-adapter på mitt grafikkort.

Mitt grafikkort är ett MSI Nvidia 9800GT Zilent och stöder ljud via denna konfiguration, men jag lyckas inte få det att fungera, och manualen förklarar inte hur man ska göra.

Med samma TV och sladdar / adaptrar kan jag få ljud och video på en från en annan dator med ett annat grafikkort, så det inget fel med kablarna.

Min vän berättade för mig att aktivera IEC958 och IEC958 Standard PCM i Volumecontroll inställningar, och sedan jag aktiverat det i växlar.

Någon som vet om jag missat något? Behöver jag uppdatera Alsa? Jag tror att jag har 1,08

Måste jag ansluta något annat till grafikkort hårdvara, t.ex. SPDIF? Jag har ingen aning om vad det är:)

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk

Hmm fick du med en 2-pins kabel med grafikkortet? Du måste ansluta grafikkortet via SPDIF till en ljudkälla, detta görs internt.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

jag antar att jag fick det... får väll leta upp den lille jäkeln
tack

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Medlem

nån som vet vart man kan få tag på en dv-hdmi adapter till nvidia? den måste kunna skicka både bild och ljud.

Permalänk
Medlem

Antingen får man med det eller så tittar man hos vilket elektronik handel som helst
Behöver inte vara "till Nvidia"
HDMI > DVI adapter är det som behövs. Som överför ljud

Visa signatur

Webbutvecklare i Kalmar.

Permalänk
Testpilot

Till Nvidia funkar det med vilken adapter som helst, det viktiga är att du anslutit S/PDIF-kabeln inuti datorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

s/pdif har ja så den biten är avklarad. jo för ja har sett adaptrar där dvi inte har alla pins. nån som kan länka till en bra?
Tack