Permalänk
Medlem

Kylpasta!!

Okej, Jag ska Bygga dator till min kompis.
Har byggt några förut, men då har det redan suttit processor på moderkortet(bytt chassi och sånt)..
Måste man ha kylpasta eller är det bara ett alternativ? Måste veta för jag ska beställa skiten snart!

Permalänk
Medlem

klart du ska ha pasta...

Permalänk

kylpasta är ett måste för att kunna leda värmen från processorn till processorkylaren. annars riskerar du en mindre härdsmälta

Visa signatur

Intel core i5 750 @4013mhz - Asus P7P55D - Corsair 1600 mhz ddr3 - GTX 480 - Corsair HX620 W - Seagate barracuda 250gb hdd - Lian Li Lancool

Permalänk
Medlem

varför "!!" ???

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Kylpasta brukar finnas färdigapplicerat på stock-kylaren till processorn och följer med de flesta andra du kan köpa.

Permalänk
Medlem

tack grabbar. ni betyder<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
varför "!!" ???

Kom åt knappen en gång för mycket bara.

Permalänk
Medlem

tror han mena att ett frågetecken (?) skulle sitta mkt bättre där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"!" betyder oftast ett rop eller skri. Nästa gång du gör en rubrik eller skriver en text så tänk på läsaren.

Nåväl, kylpasta är bra att använda. Det finns ett flertal trådar om detta i forumet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

t.ex. arctic cooling mx-2 (finns mx-3 nu va?) som är bland det bästa men samtidigt thermal (dvs ej metall i).

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så medföljer färdigapplicerad kylpasta till de allra flesta stockkylare, så någon kylpasta på tub behöver du nog inte fundera på.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem

gör några/någon grad skillnad beroende på sort och hur du applicerar... för de flesta är det dock ingen större idé att köpa annan sort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
t.ex. arctic cooling mx-2 (finns mx-3 nu va?) som är bland det bästa men samtidigt thermal (dvs ej metall i).

thermal? Det har väl något med värme att göra och inget alls ifall det är metall eller ej i. Ej heller om det är elektriskt ledande.

Kylpasta heter ju thermal compound eller thermal grease på engelska.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Thermal som i Thermometer, eller på svenska termometer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när jag vaknat upp ur tentapluggskoman (eller ja, ska snart bege mig dit igen) så inser jag att jag helt enkelt ville säga att den inte leder ström som t.ex. arctic silver 5 då den inte innehåller metall, förstår inte vad jag fick thermal ifrån (thermal compound?, tim?, thermal paste? etc etc).

edit: var nog inne på ej copper eller silver compound och så slog huvudet slint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nu när jag vaknat upp ur tentapluggskoman (eller ja, ska snart bege mig dit igen) så inser jag att jag helt enkelt ville säga att den inte leder ström som t.ex. arctic silver 5 då den inte innehåller metall, förstår inte vad jag fick thermal ifrån (thermal compound?, tim?, thermal paste? etc etc).

edit: var nog inne på ej copper eller silver compound och så slog huvudet slint

Helt förståeligt. Vissa dagar är såna. Du är en större man än jag. Själv brukar jag ignorera trådar där jag skrivit fel och folk rättat mig.

Man ska väl dock se upp med billiga kylpastor som inte innehåller metall då de kan ha en lägrevärmeöverföringsförmåga. Dyrare pastor däremot ska det inte vara några problem med.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Helt förståeligt. Vissa dagar är såna. Du är en större man än jag. Själv brukar jag ignorera trådar där jag skrivit fel och folk rättat mig.

Man ska väl dock se upp med billiga kylpastor som inte innehåller metall då de kan ha en lägrevärmeöverföringsförmåga. Dyrare pastor däremot ska det inte vara några problem med.

Sanningen är sanningen, att gömma sig för den gör en bara till en större narr (no offense), än man redan lyckats med.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Sanningen är sanningen, att gömma sig för den gör en bara till en större narr (no offense), än man redan lyckats med.

Tja, det är ju sant. Jag brukar dock resonera som så att har någon rättat mig så har de som läser fått rätt svar till slut och det är det viktiga. Då behöver jag inte sabba tråden med offtopic ursäktande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if