SweClockers.com slutar stödja Internet Explorer 6

Permalänk
Melding Plague

SweClockers.com slutar stödja Internet Explorer 6

Nya funktioner på webbplatsen kommer inte att anpassas för den åtta år gamla webbläsaren Internet Explorer 6.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt att det används än idag, faktiskt(?). :S

Själv kör man Firefox 3.5.3, men har iaf IE 8 installerat.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon browserstatistik över sweclockers läsare?
Jag kan tänka mig att IE6 är rätt långt ner - extremt få lär köra det på andra ställen än t ex arbetsplatser.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

BRAVO!!!!!!!!!!!!

Att tvinga nördar att byta browser är ändå bara till deras förtjänst.

Får man fråga hur stor procentandel av användarna som är IE6-användare?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

På tiden
IE6 borde dött ut för längesedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
än t ex arbetsplatser.

Vilket i sig är rent ut sagt horribelt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

själv kör man ju Google Chrome och är väldigt nöjd (Y)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Statistik för 19 september - 19 oktober Firefox 54 % Internet Explorer 29 % Chrome 7 % Opera 5 % Safari 4 % Av alla som använder IE kör ungefär åtta procent IE6.

Misstänker att de flesta som kör IE6 gör det ofrivilligt, som på jobbet eller i skolan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nu får vi väll se om omröstningen överstämmer med statistiken!

Permalänk

Jag som trodde stödet var borta för länge sen

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Statistik för 19 september - 19 oktober Firefox 54 % Internet Explorer 29 % Chrome 7 % Opera 5 % Safari 4 % Av alla som använder IE kör ungefär åtta procent IE6.

Misstänker att de flesta som kör IE6 gör det ofrivilligt, som på jobbet eller i skolan.

Japp och man kan ju undra varför de inte bara uppgraderar till IE 8 eller firefox 3.5 eller liknande. Krävs inte mycket resurser för att göra det då båda 2
kan uppdateras gratis.

Permalänk
Medlem

bra jobbat. bort med slaskig mjukvara

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Japp och man kan ju undra varför de inte bara uppgraderar till IE 8 eller firefox 3.5 eller liknande. Krävs inte mycket resurser för att göra det då båda 2
kan uppdateras gratis.

Laddar alltid ner firefox på alla datorer jag går in på i skolan så det finns i dem flesta på skolan

Permalänk
Medlem

Enbart IE6 på jobbdatorerna där jag jobbar. Låsta klienter så jag kan inte installera några program själv. Så jag har varit inne på sweclockers med IE6 rätt nyligen...
Men sen hittade jag Firefox portable så nu kör jag det på jobbet istället
Det syns nog i loggarna på IT-avdelningen men ingen har sagt till än...

Permalänk
Medlem

USB minne + firefox portable = inget behov av IE6 på jobbet

Permalänk
Hjälpsam

Kör med IE6 på jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Nu får vi väll se om omröstningen överstämmer med statistiken!

Det behöver den inte göra för frågan vad vilken webläsare man föredrar, statistiken visar vilka som används.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kör med IE6 på jobbet.

Dags att uppgradera? Webbdesigners värsta fiende är ie6 användare

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni inte tänkt använda alltför mycket "avancerade funktioner". Jag tillhör den inte helt försumbara grupp sweclockersläsare som ofrivilligt använder IE6 på jobbet och saknar behörighet/tillstånd/annat för att själv ändra på den saken.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selulance
Dags att uppgradera? Webbdesigners värsta fiende är ie6 användare

Skulle jag gärna göra om jag fick, förstår inte varför dom är så sena.
Saknar framförallt, möjligheten att använda flikar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack Sweclockers! Bättre sent än aldrig. För oss webbutvecklare så betyder det mycket för varje hemsida som väljer att slopa stödet för Internet Explorer 6. Nästa steg är väl att skippa stödet för IE över huvd taget och istället låta användarna använda en annan webbläsare (om inte Microsoft verkligen ser till att förbättra IE så sätt att den åtminstone följer standarder och tolkar koden rätt=.

Permalänk

Ni här kanske tycker det är konstigt att arbetsplatser kör med Explorer 6 fortfarande, men det är ganska självklart att man gör det. "Don't fix what ain't broken", det finns helt enkelt inget skäl att uppdatera om man väl har ett fungerande system. Uppdateringar kostar både i arbetskostnad och i att datorerna inte kan användas under processen. Ofta brukar en central server hantera saker, medans användarna når den med webinterface. Då är det väldigt olönsamt att skriva detta för flera olika läsare när man i stället kan använda samma system överallt och reducera kostnadena. Så länge man har alla funktioner som behövs så finns det inget skäl att uppdatera!

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer att slutligen döda Internet Explorer 6 om man tror Gartner i alla fall (de flesta företag uppgraderar till 7 inom 12 till 18 månader) men de har haft fel förut så.

Permalänk
Medlem

Haha 73% använder Firefox här

Ja IE6.0 hade ni väl kunnat tagit bort för något år sedan tycker man

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Gud så skönt, får tupjuck alla datorer i skolan har IE6 hoppas att dem fixar någon annan/uppdaterar när det blir mindre och mindre sidor som stödjer den.
Varför har dem inte skrotat IE6 för länge sen?

Permalänk
Medlem

Bra val! Själv satt jag mest på Firefox, men har nu gått över tilll Opera, men då Wave buggar extra mycket i Opera så blir det mer och mer Firefox igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Misstänker att de flesta som kör IE6 gör det ofrivilligt, som på jobbet eller i skolan.

Japp, och som tur är så har FF tagit bort kravet att installeras som admin, vilket löste det problemet
Och nä, jag kan inte se min IT avdelning uppgradera till någon nyare IE, för mycket jobb, för många datorer, för många uselt kodade internsidor

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det företag där jobbar kör även det IE6 som standard på sin centraliserat styrda plattform. Gissningsvis sitter de allra flesta som fortfarande använder IE6 i samma båt som jag, dvs de är låsta till den standard som företaget sätter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Å andra sidan är det nog på tiden att man uppgraderar sig till att åtminstone köra webläsare som följer standarder någon gång. Kolla bara på höger/vänstertrafiken. England var för sega för att byta till högertrafik som resten av världen och nu har det blivit så etablerat att ett byta är nästintill omöjligt.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Opera alla dagar i veckan. Ibland får jag lust att använda Safari. Mums.

Jag föredrar faktiskt Internet Explorer före Firefox.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Ni här kanske tycker det är konstigt att arbetsplatser kör med Explorer 6 fortfarande, men det är ganska självklart att man gör det. "Don't fix what ain't broken", det finns helt enkelt inget skäl att uppdatera om man väl har ett fungerande system. Uppdateringar kostar både i arbetskostnad och i att datorerna inte kan användas under processen. Ofta brukar en central server hantera saker, medans användarna når den med webinterface. Då är det väldigt olönsamt att skriva detta för flera olika läsare när man i stället kan använda samma system överallt och reducera kostnadena. Så länge man har alla funktioner som behövs så finns det inget skäl att uppdatera!

Kombinera det med att många företag har sidor och saker som är anpassade till IE6s tolkningar av standarder som blir helt fel i en modern browser så blir det ganska mycket jobb att uppgradera för många.
Men jag tror att Windows 7 kommer bidra till att allt fler företag lämnar IE6 bakom sig.