Komplett.se säger 4 Stickor "högprestanda" minnen = no go.

Permalänk
Medlem

Komplett.se säger 4 Stickor "högprestanda" minnen = no go.

Jag saxar in ett retur svar jag fick från komplett.se då ett utav mina Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 BallistiX Började strula.

"Meddelande från support:

Hej!

Notera av vi starkt avråder från att köra fyra högprestandaminnen samtidigt i ett moderkort. Det ger nästan alltid instabilitet och i vissa fall skadar det minnen och även moderkortets voltregulatorer. Om du måste använda fyra minnen så se till att det är standardminnen, måste du köra högprestandaminnen kör dem två åt gången för att undvika skador på utrustningen.

Ovan gäller speciellt Ballistix minnen."

Talar han in nattmössan eller har jag missat något?

Övrig hårdvara är

Gigabyte GA-p35-DS4
Q6600 core2quad
Balistix minne
geforce 8800GTS 512
corsair 550w nätagg
4 hårdiskar
soundblaster audigy 2 ZS

Skulle vara trevligt att veta om någon annan har stött på detta fenomenet.

Permalänk
Medlem

Fler minnesstickor ger oftast sämre överklocknings stabilitet. Så är inte optimalt att köpa snabba minnen för att klocka skiten ur dem och sen köra 4 stickor och minska överklockningspotentialen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

jag körde 4x1GB dominator 1066MHz i över 1år utan några som helst problem, märke inte heller något med att det skulle gå sämmre att klocka heller....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Fler minnesstickor ger oftast sämre överklocknings stabilitet. Så är inte optimalt att köpa snabba minnen för att klocka skiten ur dem och sen köra 4 stickor och minska överklockningspotentialen.

Men kan det skade datorn på nåt sett? Ska man köra 4 (eller 6, i7) minnen så behöver väl moderkort mer spänning/volt?

Permalänk

Låter juh skumt att man inte kan köra 4 st Ballistix-minnen i ett system.. Är ju knappast för att du har kört 4, att 1 har gått sönder. RMA borde du kunna få.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa kombinationer minne/moderkort är mindre bra när man kör fler än 2 stickor
Och att massor av moderkort har problem med 4 stickor är ganska vanligt, är ju väldigt vanligt att man med enklare moderkort får spänningsfall på minnet när man har 4 stickor så man måste kompensera med högre volt eller högre timings eller lägre Mhz, samt en kombination av alltsammans.

Har faktiskt samma minne som TS och mitt moderkort har inga problem alls med 4 stickor, inte med dessa minnen iallafall, men moderkortet har väldigt bra strömförsörjning till minnet också, så kan köra dom enligt spec (och en hel del bättre också)

Om komplett pratar i nattmössan eller inte, nja låter ju lite suspekt det där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

är väl snarare underförstått att högprestanda minnen överklockas och övervoltas och därmed kan skada moderkortet då det inte är designat för strömhungriga komponenter långt över standardvolt under långa perioder.

Permalänk
Medlem

Ah, har haft precis samma minnen fast PC8500 varianten. Inget att hänga i julgranen då sticka efter sticka på 1GB dog eftersom över ett par månader.

Även en hårddisk flög med på köpet. Jag körde dom helt stock.
Nu lär det väl vara andra chip på dessa så kanske de "håller".

Tog ett par Kingston då jag gjorde retur.