Permalänk

Pc-spel på linux?

tja! Ska skaffa mej en ny dator snart och funderar på att skaffa Linux till den men ja spelar mycket och undrar då om de går att spela vanliga spel på linux?:confused:

Permalänk
Medlem

Om du installerar Linux med tanken att Windows suger eller om du tror du kan spela Windows spel som har DX10, DX10.1, PhysX, Cuda, DX11 å liknande så är du ute å cyklar så kör med Windows 7.

Permalänk
Sötast

Ska man spela så ska man använda Windows.

Permalänk
Medlem

W7 hela veckan !

Permalänk

okej:) tack för alla svar blir windows 7 då:)

Permalänk
Medlem

Många spel fungerar utmärkt till Linux om du kör dem via Wine.
Du kan kolla på http://appdb.winehq.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Många spel fungerar utmärkt till Linux om du kör dem via Wine.
Du kan kolla på http://appdb.winehq.org/

Äldre spel funkar såsom World of Warcraft och liknande men nyare spel såsom Batman Arkham Asylum funkar inte

Permalänk
Medlem

Vissa spel fungerar bra i Linux.
Men skall man spela så är Windows rätt väg att gå.

Skall man arbeta samt programmera surfa spela enstaka spel så skulle jag säga Linux.

Fördel Windows
Spel
cmd som konsollen o Linux.

Nackdel Windows
Virus
Trojaner
100 omstarter efter uppdatering.

Fördel Linux
Stabilt
Nästan inga virus alls.
Konsollen mycket kraftfull.

Nackdel Linux
Inget för gamers
en del saker behövs göras i konsollen vilket är svårt för ovana.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Allting utom spel = Linux. Men det beror oxå på vad för spel man spelar, WoW t.e.x fungerar utmärkt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Spelar man mycket är enda vettiga Windows, för resten kan linux användas.
Körde dualbot förut med Linux mint, men har gått ifrån linux helt nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Fördel Linux = ingenting

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Fördel Linux = ingenting

Bara en idiot som aldrig provat linux skulle säga så

Visa signatur

dothan 730 . asus p4gd1. 2*512 twinmoss speed premium pc3500 bh-5 . hiper 580w . ati x800pro . 2tb+ . sb audigy 2 zs . nec 3500a . antec p160

Permalänk

Eh, kör både Linux Mint och Win 7... Linux funkar, men Win 7 är så mycket bättre på allt.

Förövrigt är det bara idioter som inte läser topic...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Eh, kör både Linux Mint och Win 7... Linux funkar, men Win 7 är så mycket bättre på allt.

Förövrigt är det bara idioter som inte läser topic...

Är windows 7 bättre på att hantera virtuella skrivbord? Är pakethanteraren i windows 7 bättre? Fungerar ssh bra i windows 7?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Är windows 7 bättre på att hantera virtuella skrivbord? Är pakethanteraren i windows 7 bättre? Fungerar ssh bra i windows 7?

Föredrar också Win7 eller vista ja även XP framför linux, men detta är mest PGA vana vid Windows, själv tycker jag linux är på tok för krångligt orkar helt enkelt inte rota och läsa i forum för att göra den enklaste sak, ogillar starkt pakethanteraren, jag vill ha enkelt system för att installera, ladda ner dubbelkicka klart, orkar inte hålla på att skriva massa text för saker som borde räcka med klicka bara, och orkar inte hålla på och rota i timtal bara för att kunna spela upp en vanlig DVD skiva, och andra format.

Linux är helt enkelt för frälsa nördar inte för vanligt folk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Föredrar också Win7 eller vista ja även XP framför linux, men detta är mest PGA vana vid Windows, själv tycker jag linux är på tok för krångligt orkar helt enkelt inte rota och läsa i forum för att göra den enklaste sak, ogillar starkt pakethanteraren, jag vill ha enkelt system för att installera, ladda ner dubbelkicka klart, orkar inte hålla på att skriva massa text för saker som borde räcka med klicka bara, och orkar inte hålla på och rota i timtal bara för att kunna spela upp en vanlig DVD skiva, och andra format.

Linux är helt enkelt för frälsa nördar inte för vanligt folk.

Nu sa inte personen jag riktade det där mot att han föredrog Windows. Han sa att Windows var bättre på alla sätt, därav mina lite dryga frågor.

Program -> Lägg Till/Ta bort program -> sök -> kryssa i -> verkställ. Jag ser inte riktigt det som att det leder till att det bara är för frälsta nördar. Jag tror däremot att det inte alls passar för "halvnördar" som vet hur de vill ha det, och inte vill ha någon ändring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Nu sa inte personen jag riktade det där mot att han föredrog Windows. Han sa att Windows var bättre på alla sätt, därav mina lite dryga frågor.

Program -> Lägg Till/Ta bort program -> sök -> kryssa i -> verkställ. Jag ser inte riktigt det som att det leder till att det bara är för frälsta nördar. Jag tror däremot att det inte alls passar för "halvnördar" som vet hur de vill ha det, och inte vill ha någon ändring.

Sant windows är inte bättre, mer än på just "windows program"
Själv orkar jag inte riktigt lära mig linux så bra som jag kanske skulle vilja
då det finns en del trevligheter med det, skulle kunna tänka mig att ha det på en netbok och mest använda det, utan att begripa mig på det till 100%

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kör dual boot

Installera Win7 på på två tredjedelar och Debian Linux på en tredjedel på hårddisken så får du det bästa av världar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

De som inte vill pröva nyare linux för att det är "svårt" har inte testat nått linux på senare tid och inte orkat sätta sig in i det. För nybörjare är t.e.x Ubuntu väldigt mycket lättare än windows. För hardcore användare som vill veta hur minsta del funkar kan det vara svårare från början ja.

Jag är typ halvnörd, och har kört Ubuntu i 2 år nu, resten av livet körde jag windows. Och jag finner Ubuntu betydligt enklare att ha att göra med än Windows för det mesta. Det beror på vad man har får hårdvara, på många datorer fungerar det bara, och man behöver inte oroa sig för virus eller att det blir segare efter en tid.

Sen att Ubuntu är så konfigurerbart jämfört med Windows är underbart, man känner sig inte fast med likadant som alla andra har, speciellt utseendet.

Installera program som nån nämde är väldigt mycket enklare än i Windows speciellt i Ubuntu. Det finns flera sätt så man kan välja vad som passar en själv. Lägg til/ta bort program är det enklaste och där hittar man väldigt många program. Men om man skulle vilja ha något som inte finns där, så tankar man hem .deb filen och dubbelklickar och installera, ungefär som i windows fast lite enklare, eftersom det är samma process för varenda program.

Sen om man är en power user använder man kommando rad för att installera eller synaptic.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
De som inte vill pröva nyare linux för att det är "svårt" har inte testat nått linux på senare tid och inte orkat sätta sig in i det. För nybörjare är t.e.x Ubuntu väldigt mycket lättare än windows. För hardcore användare som vill veta hur minsta del funkar kan det vara svårare från början ja.

Jag är typ halvnörd, och har kört Ubuntu i 2 år nu, resten av livet körde jag windows. Och jag finner Ubuntu betydligt enklare att ha att göra med än Windows för det mesta. Det beror på vad man har får hårdvara, på många datorer fungerar det bara, och man behöver inte oroa sig för virus eller att det blir segare efter en tid.

Sen att Ubuntu är så konfigurerbart jämfört med Windows är underbart, man känner sig inte fast med likadant som alla andra har, speciellt utseendet.

Installera program som nån nämde är väldigt mycket enklare än i Windows speciellt i Ubuntu. Det finns flera sätt så man kan välja vad som passar en själv. Lägg til/ta bort program är det enklaste och där hittar man väldigt många program. Men om man skulle vilja ha något som inte finns där, så tankar man hem .deb filen och dubbelklickar och installera, ungefär som i windows fast lite enklare, eftersom det är samma process för varenda program.

Sen om man är en power user använder man kommando rad för att installera eller synaptic.

Bra, då får du i uppgift utav mig att ändra scrollhastigheten på musen

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Bra, då får du i uppgift utav mig att ändra scrollhastigheten på musen

Var det där någon form av pik? I KDE går du in i musinställningsmenyn, och ändrar antal rader den ska skrolla. Svårt? Nä.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Var det där någon form av pik? I KDE går du in i musinställningsmenyn, och ändrar antal rader den ska skrolla. Svårt? Nä.

I KDE ja, men resten då? Jag skulle då inte byta till KDE bara för att kunna få scrollen att scrolla snabbare, var realistisk.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

PC Spel funkar skit bra på Linux. Alla Windows spel gör dock inte det men Tex Crysis gör det http://www.youtube.com/watch?v=Bdv1Um243Z8 och World in Conlict också http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=... Typewriter your a nuub och Allexz du är en fanboy och en nuub på samma gång.

Ni har vuxit upp med Windows och spenderat flera år i det. Ni kan inte tro att ni blir lika bra på Linux första gången ni startar det.
Ryu det står ju på deras wikipage att CUda och PhysX finns till Linux.

Permalänk

Vad du annars kan göra är att du installerar VirtualBox en ohqösjnohö (-1)av Win XP. Om du har en riktigt kraftig dator så kan du köra spel genom den http://news.softpedia.com/news/VirtualBox-Finally-Supports-Wi...

Permalänk
Medlem

jag kör windows 7 och linux ubuntu och jag bara hoppas och önskar att det kommer någon vettig funktion som möjliggör att man kan spela spel i linux med wine tycker jag inte är tillräckligt bra för att användas som 24/7 setup i lunux

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
I KDE ja, men resten då? Jag skulle då inte byta till KDE bara för att kunna få scrollen att scrolla snabbare, var realistisk.

Jag vet inte, men jag gissar på att det finns någon liknande funktion i GNOME. Om inte annat lär det finnas program man kan installera för att tweaka, precis som man behöver i Windows. Väljer man något annat än Gnome eller Kde, så sätter man sig i en svårare sits än man behöver om man måste ha det så illa enkelt ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag vet inte, men jag gissar på att det finns någon liknande funktion i GNOME. Om inte annat lär det finnas program man kan installera för att tweaka, precis som man behöver i Windows. Väljer man något annat än Gnome eller Kde, så sätter man sig i en svårare sits än man behöver om man måste ha det så illa enkelt ;P

Det hade varit jävligt vettigt om det gick via xorg, men dessvärre fungerar inte "Option" "VertScrollDelta" "X" längre verkar det som.

Vissa saker med linux är väldigt bra, men små saker som detdär gör mig bara sur.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Håller med Breddas där, har också blivit irriterad på scrollhastigheten. Ända sättet jag lyckas på är att göra det i firefox och in i about:config. Sök på scroll (mins inte vad det hete).

Hursomhelst. Det man verkligen kan klaga på i linux är det extremt dåliga flash stödet! Youtube, playrapport och speciellt om man tex går in på www.blizzard.com och klickar på diablo III. Elden där laagar hela tiden! 100% på ena kärnan på min 4850e cpu.

Sedan är jag lite irriterad på hur fönster ritas upp och knappar. Tex trycker jag på settings så ska knappen inte hållas inne medans den håller på och tänker hur fönstret ska se ut med alla inställningar.

När man får upp en fönster ska det inte ändra storlek eller bara se ramen runt fönstret för att sedan allt blir som det ska igen. Det ska vara som typ i XP. Allt eller inget.

Ta inte illa upp nu men Linux har en del bra saker också som de kan vara stolta över, tex GNOME-DO, pakhethanterare, expose, virtuella skrivbord.

Jag nämde bara de två största skälen till varför jag inte använder ubuntu som main OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Håller med Breddas där, har också blivit irriterad på scrollhastigheten. Ända sättet jag lyckas på är att göra det i firefox och in i about:config. Sök på scroll (mins inte vad det hete).

Hursomhelst. Det man verkligen kan klaga på i linux är det extremt dåliga flash stödet! Youtube, playrapport och speciellt om man tex går in på www.blizzard.com och klickar på diablo III. Elden där laagar hela tiden! 100% på ena kärnan på min 4850e cpu.

Sedan är jag lite irriterad på hur fönster ritas upp och knappar. Tex trycker jag på settings så ska knappen inte hållas inne medans den håller på och tänker hur fönstret ska se ut med alla inställningar.

När man får upp en fönster ska det inte ändra storlek eller bara se ramen runt fönstret för att sedan allt blir som det ska igen. Det ska vara som typ i XP. Allt eller inget.

Ta inte illa upp nu men Linux har en del bra saker också som de kan vara stolta över, tex GNOME-DO, pakhethanterare, expose, virtuella skrivbord.

Jag nämde bara de två största skälen till varför jag inte använder ubuntu som main OS.

Låt oss hoppas att flash byts ut mot något öppet format inom snar framtid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Bra, då får du i uppgift utav mig att ändra scrollhastigheten på musen

Du kan testa
http://www.hidpoint.com/
om du har en logitech mus.

Annars det lite krångligare sättet
Öppna terminal skriv "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf"
hitta Section "InputDevice"
lägg till Option "VertScrollDelta" 3

justera efter hur fort du vill scrolla, det är en gammal lösning så jag vet ej hur aktuell den är längre, har inte hafft några problem med scrollhastigheten på ett par år.

Annars får du helt enkelt ändra scrollhastigheten i firefox.

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3951507&postcount=6

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.