Åtta nya processorer från AMD

Permalänk
Melding Plague

Åtta nya processorer från AMD

Processortillverkaren AMD förbereder för Windows 7 och lanserar hela åtta nya modeller i Athlon II-serien. Ledorden är låg strömförbrukning och mycket kraft för pengarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD inte är med och konkurrerar med intel i de högre segmenten. Orsaken till detta kan mycket väl vara de metoder som Intel blivit bötfälda av EU för och detta drabbar oss konsumenter i och med att nu finns bara intel som kan ta vilka priser de vill i det högre segmentet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Ser inte någon anledning att köpa någon av dessa processorerna när en AMD Phenom II X4 955 kostar 1300 och AMD Phenom II X4 945 kostar 1050.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Trevligt med 45 W processorer.

Min AMD Athlon x2 4450e kanske för en efterträdare snart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Ser inte någon anledning att köpa någon av dessa processorerna när en AMD Phenom II X4 955 kostar 1300 och AMD Phenom II X4 945 kostar 1050.

Vilket dom inte gör. Klicka på butikerna som säljer för det priset på prisjakt så ser du att dom har höjt till normal nivå. Är väll en grossist som satte ut fel pris av misstag bara.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

och kostar mellan 143 och 69 USD. I svenska butiker kan detta översättas till ett prisspann mellan cirka 1 300 och 600 kronor inklusive moms.

Ska det inte vara "mellan 69 och 143 USD", respektive "600 och 1 300 kronor" och inte omvänt? :S

Eller är det jag som blivit gnällig och föråldrad?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Ser inte någon anledning att köpa någon av dessa processorerna när en AMD Phenom II X4 955 kostar 1300 och AMD Phenom II X4 945 kostar 1050.

Det verkar bara vara någon suspekt butik vid namn 128bit.se som säljer till det priset... Kan hända att den är bra, men jag blir misstänksam när en butik ligger 350 kr under normalpris på en sådan produkt...

Hur som haver så borde du själv inse att grejen med de nya processorerna är att de har otroligt låg strömförbrukning för att vara 4-kärniga, vilket gör dem optimala för t.ex HTPC. En X4 955 har drygt 2,7 ggr högre TDP. Processorerna har helt enkelt inte samma målgrupp.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Ser inte någon anledning att köpa någon av dessa processorerna när en AMD Phenom II X4 955 kostar 1300 och AMD Phenom II X4 945 kostar 1050.

Och dom drar hur mycket kräm? Inse att det är helt olika målgrupper för de här cpuerna och de du tar upp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jag tycker detta är jättebra AMD fortsätter att sätta press på Intel i låg mellan klass. Dessa X3 kommer ligga mellan 750-850 kronor och säkert ge Intels dyrare 6000/7000 serier en bra match. Bra jobbat AMD! Sen får vi se hur läget ser ut när Intel släpper Westmare Q1 nästa år. Ska bli spännande att följa detta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Vilket dom inte gör. Klicka på butikerna som säljer för det priset på prisjakt så ser du att dom har höjt till normal nivå. Är väll en grossist som satte ut fel pris av misstag bara.

Jag såg det nu, igår kväll stod det fortfarande dom låga priserna inne på flera av hemsidorna och nu på morgonen kollade jag bara prisjakt och antog att dom låg kvar på de priserna även inne i affärerna. Prisjakt har väl inte uppdaterat antar jag.

Man kan ju klocka ner Phenom II 955 från 3.2GHz till 2.2GHz så kommer strömförbrukningen minska, hur mycket har jag ingen aning om men skillnaderna då kommer nog inte bli så stora. Och då har man fortfarande extrakraft om man skulle behöva det.
Fast eftersom priserna verkar ha justeras tillbaka så stämmer inte det jag sa högre upp längre.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Och dom drar hur mycket kräm? Inse att det är helt olika målgrupper för de här cpuerna och de du tar upp.

Ehh... man kan ju faktiskt klocka ner och undervolta en 955 och vips har man en strömsnål quad. Iofs så kan man göra det med alla processorer som har upplåst multipel nedåt.

edit: gamefreak hann visst före. Verkar som 955 inte har så bra pris längre alltså men var det nån som hann få tag en förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Äntligen jag har bara väntat sen typ Juli på dessa små X4. Skulle vara kul och se hur dom prestar mot t ex en CORE 2 QUAD Q8400S. Nej det är inte riktigt samma prisklass med det var den billigaste strömsnåla X4 CPU från intel jag kunde hitta. .)

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det här är rätt väg att gå. HP, Dell, Compsq, mfl är säkert intresserade av att kunna skriva "QUAD CORE" i sin produktbeskrivning, även på billigare datorer.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

de kostar ju mer än en q8200 och jag tvivlar på att de drar så mycket mindre i praktiken...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Det här är precis vad AMD behöver lansera, quads med 45 w TDP.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kör själv med den förra X2 240, är hur nöjd som helst med den, känner inte att den begränsar mitt arbete på något sätt. Iofs så spelar jag inget längre heller.
Det där med att undervolta och klocka ner för att få en strömsnålare processor, är det inte då bättre att lägga mindre pengar från början och få en processor som gör det per automatik så att säga?
Visst, jag kan se fördelen av att köpa en dyrare och skruva ner, för att vid behov skruva upp igen, men man köper väl en processor som ska vara anpassad för det den ska användas till, eller?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

CPU och GPU på plats, då fattas bara chipset utan buggar i AHCI och USB implementeringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Kör själv med den förra X2 240, är hur nöjd som helst med den, känner inte att den begränsar mitt arbete på något sätt. Iofs så spelar jag inget längre heller.
Det där med att undervolta och klocka ner för att få en strömsnålare processor, är det inte då bättre att lägga mindre pengar från början och få en processor som gör det per automatik så att säga?
Visst, jag kan se fördelen av att köpa en dyrare och skruva ner, för att vid behov skruva upp igen, men man köper väl en processor som ska vara anpassad för det den ska användas till, eller?

Man kan undervolta av andra anledningar också.
Idag är inte processorn någon flaskhals i moderna system t.ex. Man byter oftare grafikkort, om man är någolunda medveten konsument. Det är billigare att köpa sig en bra presterande processor, dra ner den för att hålla samma takt som resten av systemet och sen dra upp den när väl processorn är den komponent som börjar få svårt hänga med.
Lite som du sa det, fast kanske tvärtom.
Största anledningen är kanske moderkortet, då nya socklar innebär att man tvingas välja mellan att betala ett högre medelpris för processorn jämfört prestanda eller att byta moderkort och därmed fåtal delar av hela systemet.
Nej, billigare hålla kvar vid gamla saker tills de inte hänger med alls längre. Slit- och släng-mentalitet är billigast när man har råd.

Nu har jag undervoltat systemet samt underklockat min 720BE för att få ner temps och förbrukning. Jag betalar inte egen el och temperaturen lider jag inte utav, men varför ha en processor som presterar över det dubbla än vad jag behöver? Jag skulle kunnat gå ner i pris men hade då missat när 720BE var billig per peng och hade då fått antingen något som presterade generellt sämre eller en kärna mindre. Om något år kommer jag säkert börja överklocka processorn igen, för att den skall hänga med ordentligt.
Det var om egna erfarenheten.

Hade man köpt en processor efter vad den skall användas till hade det blivit svårt för många då valet mellan MHz och kärnor och temperatur och pris är alldeles för många variabler att hålla reda på ivf. När jag frågar mor vad hon vill ha, en strömsnål eller en generellt bra presterande processor får jag en blick som frågar "kan man inte få båda?". Och jag får ge mig ut och leta processorer som kompromissar på ett bra sätt.

Vad är 1000 SEK mot 500*2 SEK? Är 1000 SEK billigast idag eller kommer 500 SEK nu och 500 SEK senare vara billigare?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag hade hoppats på en phenom 45W, men detta är nästan lika bra.

Med 45W på fyra kärnor så kan man bara säga en sak...AMD vet vad de gör när de tillverkar sina processorer till skillnad från Intel.

Permalänk
Medlem

Verkar som att man med lite tur och rätt moderkort kan låsa upp 4:e kärnan på Athlon II X3.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon-ii-x3-435...

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att 600e med 4 kärnor drar upp till 45w och 425 med 3 kärnor upp till 95!

Permalänk
Medlem

Undervolta och underklocka 425 så drar den också 45 W. 600e är klockad lägre och inställd på låg spänning redan från fabrik.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Undervolta och underklocka 425 så drar den också 45 W. 600e är klockad lägre och inställd på låg spänning redan från fabrik.

Vilket gör att den är testad för det och med all säkerhet även går att dra ner en smula till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Undervolta och underklocka 425 så drar den också 45 W. 600e är klockad lägre och inställd på låg spänning redan från fabrik.

mjo, men 600e är ju fyrkärnig och 425 är trekärnig... 'E' processorerna håller dessutom hög kvalitet och behöver inte lika mycket kräm som övriga. Det är inte bara en vanlig nedklockad/undervoltad cpu som vissa verkar tro.

En Quad 'E' processor kommer hamna i servern iaf... count on it

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

grejen är även det att en amd 45 w tdp drar i verkligheten typ 30-35 w, medans en intels drar typ 45 vid 45 w tdp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Helt sjukt att 600e med 4 kärnor drar upp till 45w och 425 med 3 kärnor upp till 95!

och min Amd 3800 enkärnig drar cirka 110 watt =( ännu sjukare !

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
grejen är även det att en amd 45 w tdp drar i verkligheten typ 30-35 w, medans en intels drar typ 45 vid 45 w tdp

Intels drar inte heller lika mycket som TDP-värdet.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/celeron-e3300_8....
Celeron E3300 med 65W TDP drar i verkligheten 19 Watt...

Permalänk

Om jag inte minns helt åt fåglarna till så mäter Intel och Amd sin tdp olika. Intel mäter efter medelvärde medans Amd mäter efter maximal watt förbrukning. Jag kan dock minnas fel.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.