Permalänk

Skapa en databas utan server

Sitter pa engelskt tangentbord...

Skapat en databas i access. Ca 10 personer kommer att ansluta till databasen read/write

Nagon som vet om det funkar ok att endast lagga till databasen som datasource, ha den delad pa natverket och helt skippa SQL server?
Stoter man pa nagra problem som ex mysql fixar?

Alla anvandare kommer att kora ett klient program for att lasa och skriva.

Tack!

Permalänk
Medlem

Om din klientapplikation inte belastar databasen alltför mycket borde det fungera OK med 10 användare. Var dock medveten om att flera samtidiga användare är en stor svaghet hos MS Access, så ditt system kommer inte att skala bra.

Edit: En diskussion om problemet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Tackar for svaret.
Man maste allsta ha igang Access pa datorn som har databasen?
Ligger belastningen pa den datorn eller klient datorn nar man soker efter poster?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walfridson
Tackar for svaret.
Man maste allsta ha igang Access pa datorn som har databasen?
Ligger belastningen pa den datorn eller klient datorn nar man soker efter poster?

Nej, man måste inte ha igång Access på datorn som hostar databasen. Man kan säga att det är klientdatorn som belastas, men eftersom det är ett sådant skitsystem för samtidig åtkomst av databaser så blir det ingen belastning att tala om innan det går segt. MS Access-databaser är filbaserade, vilket innebär att det går segt som sirap när flera klienter en sådan databas samtidigt.

För att svara på en fråga i ditt första inlägg: Ja, du stöter på problem som en riktig databashanterare fixar. Läs sidan jag länkade till tidigare.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Har last sidan, och allt den lankade till

Stort tack for hjalpen!

Nar anvandare skriver till databasen, da lases hela filen for andra anvandare formodar jag?

Jag hoppas pa att fa installera mysql...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walfridson
Nar anvandare skriver till databasen, da lases hela filen for andra anvandare formodar jag?

Nej, hela databasen låses inte. Jag tror det är page locking som gäller, vilket innebär att en sektion (typ 2KB) av filen låses.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walfridson

Jag hoppas pa att fa installera mysql...!

mysql är inte så mycket bättre om man kör med dess standardmotor MyISAM.. dessutom kräver den ju en ständigt aktiv server.

Kolla upp SQLite och MS SQL Express vetja, två databaser som inte kräver något direkt och lämpar sig väl för småskaliga applikationer. (SQLite används t ex internt av Firefox för att lagra browsing history och liknande)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
mysql är inte så mycket bättre om man kör med dess standardmotor MyISAM.. dessutom kräver den ju en ständigt aktiv server.

Kolla upp SQLite och MS SQL Express vetja, två databaser som inte kräver något direkt och lämpar sig väl för småskaliga applikationer. (SQLite används t ex internt av Firefox för att lagra browsing history och liknande)

MySQL är mycket bättre än MS Access när man har flera samtidiga användare. Anledningen till det är just att man har en server. Med en filbaserad databas blir låsningen ett helvete, vilket gör att lösningen kommer att skala väldigt dåligt.

Hur tänkte du att det ska fungera med en embedded databas när det är 10 användare som kör samtidigt?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

MySql må vara bättre än Access (vilket RDBMS är inte det?!) men både SQLite och MSSQL Compact är bra mycket bättre än MySql.

Dock får man, som du påpekar, problem att ha multi-user access till en filbaserad databas som SQLite och MSSQL Compact. Det kan gå att ordna beroende på användningsområdet.

@TS: Det bästa är vore enkelt att installera MSSQL 2008 Express och antingen använda MS Access eller snabbt koda ihop ett .Net [Web] UI som klient till SQL databasen.

Om anledningen att du tittar på MySql är priset - dvs. gratis, så är MSSQL Express också gratis och är bättre på det mesta. Andra gratis lösningar finns givetvis också, såsom PostgreSQL eller Oracle 10g Express, dock är sproc behandlingen i pgres inte speciellt bra om det är något ni kommer använda er av i framtiden.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Hur tänkte du att det ska fungera med en embedded databas när det är 10 användare som kör samtidigt?

SQLite har stöd för transactions och är "kraschsäker" till skillnad från MySQL/MyISAM. MyISAM använder sig av table-lock vid inserts, vilket i princip är lika illa som en file-lock om vi utgår ifrån ett databassystem där inserts och updates huvudsakligen sker mot en enskild tabell. Jag tror hursomhelst inte att 10 personer kommer utgöra ett problem för enkla (som i reguljära men små) uppdateringar och läsningar mot databasen vare sig man kör MySQL eller SQLite.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet