Online spel bör optimeras för routrar

Permalänk
Medlem

Online spel bör optimeras för routrar

Först vill jag säga att jag vet inte om jag ska lägga den här tråden i spel eller internet, uppkoppling och nätverk. Jag testar här. Om moderatorerna vill flytta den här tråden dit så gör det då om ni tycker att det passar bättre där.

Den här tråden handlar om att online spel bör optimeras bättre för sämre routrar. Ett exempel är Netgear WGR614. Den routern använder jag. Om jag söker efter servrar i Counter Strike får jag upp bara 700 servrar typ. Det beror på att routern inte kan behandla det antalet anslutningar. Därför tycker jag att utvecklarna för online spel bör optimera spelen bättre för sämre routrar. Vad tycker ni? Tycker ni samma som mig?

Permalänk
Medlem

Nej, jag tycker du ska köpa en bättre router.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Nej, jag tycker du ska köpa en bättre router.

Håller med
Fast alla har inte råd med värsting router, men då får man ju acceptera nackdelarna till att snåla på router

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miggish
Håller med
Fast alla har inte råd med värsting router, men då får man ju acceptera nackdelarna till att snåla på router

Köpte en dlink gaming router för 1500kr och den funkar prima än idag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Re: Online spel bör optimeras för routrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Först vill jag säga att jag vet inte om jag ska lägga den här tråden i spel eller internet, uppkoppling och nätverk. Jag testar här. Om moderatorerna vill flytta den här tråden dit så gör det då om ni tycker att det passar bättre där.

Den här tråden handlar om att online spel bör optimeras bättre för sämre routrar. Ett exempel är Netgear WGR614. Den routern använder jag. Om jag söker efter servrar i Counter Strike får jag upp bara 700 servrar typ. Det beror på att routern inte kan behandla det antalet anslutningar. Därför tycker jag att utvecklarna för online spel bör optimera spelen bättre för sämre routrar. Vad tycker ni? Tycker ni samma som mig?

Användaren bör anpassa routern efter sitt behov. Köp en bättre router om du vill komma åt bättre funktionalitet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med er. Jag har inte råd med 1000 kr. Jag har MTU satt till 1500.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Jag håller inte med er. Jag har inte råd med 1000 kr.

Hur fick du råd till datorn?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

då får du ta smällen och spara tills du har råd.
så ivrig kan du inte vara att du inte tex klarar dig me 700 servrar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Jag håller inte med er. Jag har inte råd med 1000 kr. Jag har MTU satt till 1500.

Börja spara eller byt till en billigare hobby.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Hur fick du råd till datorn?

Vad jag menar är att vi har inte råd at spendera 1000 kr eller mer på en router. Vill jag kolla servrar måste jag gå in på www.game-monitor.com.

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att andra routrar har samma problem som min Netgear WGR614.

Permalänk
Medlem

Vad du vill är ju dock inte att spelen skall anpassas för routrar i allmänhet utan mer specifikt att de skall anpassas för undermåliga routrar?

Jag håller med så långt som att det bör tas hänsyn till själva konceptet att det sitter en NAT:ande router imellan... att ta hänsyn till att vissa klarar ett väldigt lågt antal anslutningar t.ex. känns dock som att det kan skapa mer problem än det löser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Vad du vill är ju dock inte att spelen skall anpassas för routrar i allmänhet utan mer specifikt att de skall anpassas för undermåliga routrar?

Jag håller med så långt som att det bör tas hänsyn till själva konceptet att det sitter en NAT:ande router imellan... att ta hänsyn till att vissa klarar ett väldigt lågt antal anslutningar t.ex. känns dock som att det kan skapa mer problem än det löser.

Vad jag menar är att jag vill att spelen ska optimeras så att spelen funkar bättre med äldre routrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Vad jag menar är att jag vill att spelen ska optimeras så att spelen funkar bättre med äldre routrar.

Det är ju routrarna som är problemet och inte spelen.
Tråkigt nog köper folk den sämsta skiten (har jag gjort många gånger) men om man sparar pengar och istället köper sig en lite fetare router så slipper man problem och i längden inte behöver köpa ny router för att den förra är söndersliten.

Jag la ut lite extra pengar på en lite dyrare router men nu i längden har den kostat mindre än köpa 3 nya skräprouters. Dom billigare har ofta inte klarart mer än 1år innan jag var tvungen att byta ut skiten. Det beror ofta på att det sitter 5st datorer varav 3 som är på nästan hela tiden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är ju routrarna som är problemet och inte spelen.
Tråkigt nog köper folk den sämsta skiten (har jag gjort många gånger) men om man sparar pengar och istället köper sig en lite fetare router så slipper man problem och i längden inte behöver köpa ny router för att den förra är söndersliten.

Jag la ut lite extra pengar på en lite dyrare router men nu i längden har den kostat mindre än köpa 3 nya skräprouters. Dom billigare har ofta inte klarart mer än 1år innan jag var tvungen att byta ut skiten. Det beror ofta på att det sitter 5st datorer varav 3 som är på nästan hela tiden.

Såklart jag vet att det är routrarna som är problemet, men det är inte omöjligt att optimera spelen för äldre routrar. I datorvärlden är ingenting omöjligt. Det är till och med möjligt att göra ett hockey spel och spela hockey på sin dator med fingrarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Såklart jag vet att det är routrarna som är problemet, men det är inte omöjligt att optimera spelen för äldre routrar. I datorvärlden är ingenting omöjligt.

Nej, precis. Det är inte omöjligt att tvinga användarna att köpa en bättre router.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Nej, precis. Det är inte omöjligt att tvinga användarna att köpa en bättre router.

Man kan inte tvinga en person till att köpa en dyrare och bättre router. Min förra router, D-Link DI-624+ router funkar bra med Counter Strike och de andra spelen. Problemet är att våran nätverksskrivare funkar inte med den. D-Link routrar suger också på port forwarding. Netgear WGR614v9 löser båda problemen. Den kostade bara 300 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Min förra router, D-Link DI-624+ router funkar bra med Counter Strike och de andra spelen. Problemet är att våran nätverksskrivare funkar inte med den. D-Link routrar suger också på port forwarding. Netgear WGR614v9 löser båda problemen.

I grund och botten har jag ingen sympati med folk som fortfarande sitter med uråldriga/budget produkter och förväntar sig att det ska fungera lika bra med allt.

Hellre att utvecklarna fokuserar sin budget på annat än att vara extremt bakåtkompatibel.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Alternativt är om du har en extra dator med 2 NICs i då kan du ju köra en Linux router på den burken. Typ IPcop, Bering, Freesco mm

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Alternativt är om du har en extra dator med 2 NICs i då kan du ju köra en Linux router på den burken. Typ IPcop, Bering, Freesco mm

Det blir inte trådlöst då.

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att om jag skulle utveckla ett online spel och jag kör fortfarande min Netgear WGR614 så skulle jag göra så att spelet funkar bra med den routern. Eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heymid
Det är ju självklart att om jag skulle utveckla ett online spel och jag kör fortfarande min Netgear WGR614 så skulle jag göra så att spelet funkar bra med den routern. Eller hur?

I så fall får du väl utveckla dina egna spel.

Det finns självklart lösningar på detta problem, men gemensamt är att alla sådana lösningar har utöver den extra kostnaden för utvecklaren, också sina egna nackdelar. T.ex. behovet av större centraliserade servrar med mer bandbredd.

Jag har ingen aning om hur CS är skrivet, är inte heller intresserad, och kan därmed inte ge några djupare kommentarer.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Fy vilka jävla barnfasoner. Spara ihop pengar och köp en bättre jävla router. Du kanske anser att dom ska utveckla spel som fortfarande funkar på min gammla pentium bara för att jag är för snål för att köpa en ny dator.

Det är fan med något fel på dagens ungdomar. DU har fan med inte rätt till allt. Så är det bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Fy vilka jävla barnfasoner. Spara ihop pengar och köp en bättre jävla router. Du kanske anser att dom ska utveckla spel som fortfarande funkar på min gammla pentium bara för att jag är för snål för att köpa en ny dator.

Det är fan med något fel på dagens ungdomar. DU har fan med inte rätt till allt. Så är det bara.

Hallå, det här var ju bara ett förslag! Ta det lungt nu.

Permalänk
Sötast

Fjanteri är vad det är.

Jag tycker att crysis skall optimeras för min eeepc.

Så är det.

Och det ska vara bättre grafik också!

Fixa nu!

Inget är omöjligt i datorvärlden, ellerhur?

Fixa crysis med bättre grafik som funkar på min eeepc! NU!

Permalänk
Medlem

Killar. Jag ger mig så att ni kan vara glada. Men om ni tycker att jag fjantar mig, varför skriver ni ens då i min tråd? Det är ju som sagt dumt av er också.

Permalänk
Medlem

Jag håller med heymid, folk kommer inte att sluta köpa dåliga routrar så länge de är de billigaste.
Detta borde speltillverkarna absolut ta hänsyn till.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

fixa lite filter i sökningen , t.ex max 30 ping , sverige , favoritmap , inte lösenordsskyddat , osv , så kommer 700 räcka gott.

men , hehe , kommer ihåg på 56k tiden när internet dog/frös för alla i huset när man drog upp cs browsern.
begränsa sökningen som sagt.

sen så kan det väll inte vara optimalt att försöka spela med trådlös uppkoppling?
massa paketloss säkert?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Att detta kunde bli till en "popcorntråd" visste jag inte.
kul läsning

Permalänk
Medlem

En D-Link 615 för ca 300-400 kr med uppdaterad firmware fungerar väldigt fint, både i belastning och uptime. Du kan ju alltid försöka få kontakt med utvecklaren av din router och be dem göra en ny firmware som kan fixa fler anslutningar och/eller belastning - men många av dem äldre routrarna fixar inte dina krav pga bara mjukvaran utan även hårdvaran som är(kan vara?) för klen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch