Intel SSD + Windows 7?

Permalänk
Medlem

Intel SSD + Windows 7?

Har läst en massor på forumet men inte fått någon direkt uppfattning om detta?
Är det något man skall göra med sin SSD när man instalerar Win7? Något som ökar prestanda eller så?

Nyss instalerat Win7 på min nya Intel SSD...

Kan någon ge mig tips? Och vad heter programmet alla använder för att se prestandan på sin SSD ?

Permalänk
Medlem

Stäng av auto-defrag

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Stäng av auto-defrag

Vart gör man detta?

Permalänk

Har dessvärre inte något svar på detta men jag undrar precis samma sak som Kaleido som skapade tråden.

Jag har läst att Windows 7 skall "veta" att det är en SSD-disk i datorn men jag ser inga tecken på det. Behöver man slänga på någon drivrutin eller liknande?

Och hur fungerar det med Trim-kommandot? Jag vet vad det gör men körs det automatiskt i bakgrunden eller måste man själv aktivera det med jämna mellanrum? Hur gör man det i sådant fall?

mvh
/Mats

Permalänk
Medlem

Låt defrag vara på. De flesta har nog magnetiska diskar förutom SSD, och dessa får gärna defragmenteras automatiskt. För att bekräfta vilka enheter som defragmenteras;
Tillbehör > systemverktyg > diskdefragmenteraren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Win7 skulle väll pröva om det är en ssd genom att prova access tiden, om jag försto det rätt.
Men defragmenteringen skall man definitivt ha avstängd om man har en SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Win7 skulle väll pröva om det är en ssd genom att prova access tiden, om jag försto det rätt.
Men defragmenteringen skall man definitivt ha avstängd om man har en SSD.

Vad spelar det för roll om Windows "vet om det är en SSD" eller inte?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Vad spelar det för roll om Windows "vet om det är en SSD" eller inte?

Då skall autodefrag och sånt stängas av automatiskt för att "spara" på disken

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Då skall autodefrag och sånt stängas av automatiskt för att "spara" på disken

Plus att Trim-funktionen aktiveras.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobMarley
Plus att Trim-funktionen aktiveras.

Kan man aktivera denna manuellt och vad gör den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobMarley
Plus att Trim-funktionen aktiveras.

Intels diskar stödjer inte TRIM för tillfället. G2 ska få ett firmware som gör att den stödjer detta (igår enligt Intel) men det har inte kommit än.

Windows ska du däremot inte behöva ställa in något i om jag förstått saken rätt. Allt sånt ska tydligen ställas in automatiskt vid insallation av OS.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Jag installerade min Intel X25-M 160GB G2 inatt och mitt Windows 7 kännde inte av att det var en SSD så jag har avaktiverat autodefrag, Superfetch och Pagefile själv. Detta kan bero på att mitt moderkort Asus P6T Deluxe V2 verkar ha problem med att hitta hårddiskar under uppstarten. Det säger att det inte hittar några hårdiskar men de finns i BIOS och självklart i explorer. Jag har även lagt in diskarna att kör på ACHI och självklart lagt SSDn som första boot disk.

Jag inväntar TRIM FW och kommer nog inte göra en ominstallation igen.

EDIT: Jag fick bra resultat på disken:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giriath
Jag installerade min Intel X25-M 160GB G2 inatt och mitt Windows 7 kännde inte av att det var en SSD så jag har avaktiverat autodefrag, Superfetch och Pagefile själv. Detta kan bero på att mitt moderkort Asus P6T Deluxe V2 verkar ha problem med att hitta hårddiskar under uppstarten. Det säger att det inte hittar några hårdiskar men de finns i BIOS och självklart i explorer. Jag har även lagt in diskarna att kör på ACHI och självklart lagt SSDn som första boot disk.

Jag inväntar TRIM FW och kommer nog inte göra en ominstallation igen.

EDIT: Jag fick bra resultat på disken:

http://i915.photobucket.com/albums/ac351/Giriath/CrystalDiskM...

Hade du några andra gamla vanliga Sata-diskar inkopplade vid installation? Har läst att om man inte drar ut dom så kan det hända att windows inte stänger av defrag/superfetch/pagefile automatiskt.

Hur stängde du av dem btw? i windows eller registret? Kan va värt och veta om det händer fler tänkte jag

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Hedersmedlem

se "HDDD" tråden i min sign. Tråden är en av de klistrade trådarna och där står en lista med olika benchmark program.

Information om SSD står i den klistrade tråden om "SSD" se sign.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara, hur mycket plas tar windods 7

//

Visa signatur

i5 2500k / MSI P67A-GD55 / 4gb Corsair xms3 / Radeon 6950 / Xfx 750w / allt istoppat i en låda som kallas Fracal design r3