Permalänk
Medlem

A-kortet 2010

Hej! Jag bara undrar, har vi några fler här på forumet som har planer på att ta A-kortet nästa år? Vi kan väl i så fall kanske mötas upp här och trigga varandra lite!

T.ex, vilken hoj blir det?

Permalänk

Jag funderar starkt på det! Blev inte i somras men till våren får det lov att bli.

Btw, suzuki marauder

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk

Skulle vilja ha fast skulle nog kört ihjäl mig rät snabbt iofs

Fast blir om några år isf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Billy Bob: Kör hårt! Är det 800cc på den där Maraudern? Förmodar att du är över 21

Fullmoon: Nu har jag inga konkreta citat eller dylikt men har för mig att lagarna kring det där ska skärpas, så det dels blir det dyrare att ta kortet men samt även möjligtvis svårare? Tror åtminstone att åldern kommer höjas ytterligare - inom ett par år. Nu införs ju dessutom riskutbildning 1a November t. ex. Så är du sugen bör du absolut kolla upp det och överväga att ta det "snart"

Permalänk

Ta kortet snarast fullmoon.
Sen kommer du fråga varför du inte tagit det tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Nu införs ju dessutom riskutbildning 1a November t. ex.

Vad innebär riskutbildning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Vad innebär riskutbildning?

Alkohol, droger osv. i samband med körning.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Billy Bob: Kör hårt! Är det 800cc på den där Maraudern? Förmodar att du är över 21

Fullmoon: Nu har jag inga konkreta citat eller dylikt men har för mig att lagarna kring det där ska skärpas, så det dels blir det dyrare att ta kortet men samt även möjligtvis svårare? Tror åtminstone att åldern kommer höjas ytterligare - inom ett par år. Nu införs ju dessutom riskutbildning 1a November t. ex. Så är du sugen bör du absolut kolla upp det och överväga att ta det "snart"

Jepp, är 21 800 är ju i minsta laget, men nånstans ska man ju börja.

Fullmoon: inte då, tjacka en skön cruiser istället för nån monsterjaps så löser det sig automatiskt.

Ako: det innebär massa extra bortkastad tid och pengar.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Tar troligtvis om kortet till våren men då blir det dock för tung

Har en Suzuki Bandit 600 -00

Visa signatur
Permalänk

Arius; SKa du köra upp för tung så måste du köra upp på något som är minst 750cc.
Bandit´en ska vara en trevlig hoj har jag hört. Inte provat en sådan själv än.

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta a-kort till sommaren. Men det beror ju på pengar som vanligt. Har jag otur så är jag arbetslös till jul igen så då blir det nog inte så sannolikt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Bio, det känns som att du sitter inne på ett kort Vad kör du?

Kul att se att det är några stycken i alla fall! Jag är sjukt taggad på att ta det nu. Inte blir det bättre när man drömmer sig bort till vårkanten och samtidigt kollar blocket titt som tätt..

Permalänk
Medlem

Tog mitt i somras och det är jag väldigt glad över. Nästa år blir det ganska mycket besvärligare. Blir bland annat obligatoriskt med 4 timmars landsvägskörning. Sen blir det riskettan och någon form av risktvåa. Risk tvåan går ut på att köra på en bana med en brant kurva samt en massa annat skit. En annan form av halkbana fast för MC. Kommer också att kosta ganska mycket mer nästa år tyvärr:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Tog mitt i somras och det är jag väldigt glad över. Nästa år blir det ganska mycket besvärligare. Blir bland annat obligatoriskt med 4 timmars landsvägskörning. Sen blir det riskettan och någon form av risktvåa. Risk tvåan går ut på att köra på en bana med en brant kurva samt en massa annat skit. En annan form av halkbana fast för MC. Kommer också att kosta ganska mycket mer nästa år tyvärr:(

Bastards.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Bastards.

Precis va de är:) Vill tydligen ta död på mc folket

Permalänk
Medlem

Åh herregud, var det så pass mycket? Jobbigt! Men eftersom denna säsong är gången så är det bara att försöka se positivt på saken och tänka att det är värt att ta det nästa år - för det känns onekligen som att det bara kan bli svårare med åren! Från och med 2013 verkar det bli 24 år för tung mc för övrigt..

Permalänk

Så himla trist ju, vad är meningen liksom? Kommer bara bli fler som kör olovligt, vem pallar med allt det där.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Aah det är ju jävligt tragiskt. Får nog räkna med 3-4k extra tyvärr. Vart när transportstyrelsen tog över efter vägvärket. Men ju förr ni tar det desto bättre är det, då det antagligen kommer bli ännu jävligare i framtiden...

Permalänk
Medlem

Precis. Man får tänka så.

Vad körs Tyler? Är fruktansvärt avis på dig, om jag ska vara helt ärlig

Permalänk
Medlem

Har bara en enduro maskin än så länge:) Farsan har en bmw r 1200r jag brukar låna ibland. Har inte blivit så mycket landsväg i år. Men det blir en Yamaha R6 till nästa år om pengarna räcker till:) Sjdå, har du nån cykel?

Permalänk
Medlem

Okej okej, behändigt att kunna låna farsans dock
Ah nice! R6 är finfin Jo, det är väl det allt kretsar kring ändå, pengar.

Nope, har ingen cykel ännu :/ Men det blir både kort och hoj nästa år.
Så det jobbas och skramlas en hel del nu Nu blir jag dessvärre inte 21 i Januari, utan 20....
... Det blir strypning för min del.

Modeller jag kikar på är t. ex ER6f.
Men jag vet inte hur smart det är att ha en kåpmodell som förstahoj, har ju ingen lust att behöva lägga ner den

Får man drömma så är z750 -07 aktuell.. men det är ju blott en dröm

Permalänk

Just fan.. de har ju skärpt B. Dock tror jag inte man hinner ändå. nu i vinter går ju inte plus att det tar väl ett halvår att ta. sen har jag ingen egen hoj utan isf får man ju låna deras eller ta farsans 'klump' iofs är den väl inte så slö iofs.
Ny lackerad för ett par år sedan av oss..

Jag skulle nog ha en enduro eller liknande.
Visst det blir säker billigare och lättare att ta just nu om man säger så. Dock så är väl krypkörning mm det jobbiga fast sånt lär man sig iofs efter en tid kanske.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Så himla trist ju, vad är meningen liksom?

Man vill bli kvitt 21- till 24-åringarna som kör ihjäl sig som flugor, det är väl ganska uppenbart? Tycker det är en bra idé faktiskt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BioCenter
Arius; SKa du köra upp för tung så måste du köra upp på något som är minst 750cc.
Bandit´en ska vara en trevlig hoj har jag hört. Inte provat en sådan själv än.

Nix. 700cc & över 35kw.
Källa på det: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/...

Reagerade på det då jag tog min A-lapp på en uppborrad (till 700) Bandit 600.

Mvh

Permalänk

Eldarion: Tog kortet i september -08 och köpte mig en Yamaha YZF600R "Thundercat" den siste februari.

Fullmoon: Är det en BMW K75? Mobbar alltid farsan för att hans hoj låter som ett rymdskepp från serien Jetsons.

GetSkägg: Tänk vad man kan glömma. Men du rättade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Man vill bli kvitt 21- till 24-åringarna som kör ihjäl sig som flugor, det är väl ganska uppenbart? Tycker det är en bra idé faktiskt.

Känns som att gruppen som kör ihjäl sig kommer fortsätta med det, drar man runt på ninjas och värre gissar jag att man har råd med ett par extra tusingar.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Känns som att gruppen som kör ihjäl sig kommer fortsätta med det, drar man runt på ninjas och värre gissar jag att man har råd med ett par extra tusingar.

De som kör olovligt nu kommer antagligen fortsätta med det ja. Men även bland de som kör med rätt behörighet, på hoj som de själva äger med rätt försäkring och utrustning osv, så är åldrarna 21-24 grovt överrepresenterade i olyckorna. En höjning till 24 år för A-behörighet kommer påverka statistiken positivt, det är jag övertygad om.

Lite ot här, ber om ursäkt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Är också inne på att ta A kort nästa sommar, har funderat på det varje sommar sedan jag fylde arton, är tjugotvå nu. Har redan A1 kort sedan jag fyllde sexton, blev av med den hojjen först nu på höstkanten, så då kanske man får tummen ur arslet och skaffar sig en större hoj. Desvärre så pluggar jag fortfarande så jag får nog övningsköra på mammas Virago 535. Drömhojjen är nog en KTM 640LC4 Supert-Motard kittad i mattsvart, Ducati Monster, Ducati 1098 R eller en vanlig CBR600, skulle ärligt talat nöja mig med vilket som.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BioCenter
.....

Fullmoon: Är det en BMW K75? Mobbar alltid farsan för att hans hoj låter som ett rymdskepp från serien Jetsons.

.......

Haha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Är också inne på att ta A kort nästa sommar....

Ducati Monster är fina hojar. Drömmer lite vått om en sån också, faktiskt

Men du behöver "enbart" göra uppkörning om du redan har A1 va? Nu tillkommer ju iofs en sjuhelvetes massa utbildningar och dylikt till nästa år tydligen.

Permalänk
Medlem

Planerar att ta A1 nästa år. Verkar dock som att det inte kommer dröja förens hösten eller liknande tills jag har kortet, måste ju ha råd med det också... men snö är inget farligt om man kör enduro
Är helt såld på Yamaha DT125R, från årsmodel 88 - till vad jag har råd med. Dock så trippar priserna snabbt och säkert uppåt, bara för några månader sen kostade en 15-20 år gammal DT runt 5-6k kr. Nu är de uppe vid 11+ Och lär ju inte bli billigare på våren. Men det finns något positivt med vår-priser också, får sålt moppen för flera tusen kronor mer!

För er som tog A1; Vad kostade kortet med alla lektioner? Mycket övningskörning? Min moped jag kör är lika stor som en 125:a, är samma ram i DT50R som till DT125R, vilket borde underlätta med övningskörningen?
Har tyvärr inte någon bekant med MC kort jag kan övningsköra med, och körskolan kommer bara vilja suga pengar från mig...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10