Körskola vill ha betalt för "obetald körlektion"

Permalänk
Medlem

Körskola vill ha betalt för "obetald körlektion"

Hej!
I maj (kanske någon i april) 2008 tog jag några körlektioner, 3 st för att vara precis, på en körskola i Göteborg.

Nu dyker det upp ett brev där det står att jag har en obetald körlektion. Det står inte vilket datum eller så när detta inträffade, men 1,5 år senare dyker detta upp i alla fall.

En körlektion kostar 1000kr (dubbellektion, mc-kort) och det är inget jag är jättesugen på att betala hur som helst om det skulle vara felaktigt.

Jag är nästan 100% säker på att jag betalt för alla körlektioner. Gjorde det i samband med lektionerna och hade jag låtit bli att betala känns det som något jag skulle komma ihåg.

Tyvärr vet jag inte om jag har något kvitto kvar från den tiden (man fick bara ett sånt där litet kvitto på rulle). Befinner mig utomlands så jag kan inte direkt leta (mina föräldrar tar emot min post).

Jag betalade nästan garanterat med kort men nu är det så illa att hos SEB kan jag på internetbanken endast söka kontohändelser 16 månader tillbaka i tiden. Borde gå att få äldre kontohändelser men det kostar va?

Försökte ringa dem idag men inget svar. Får försöka imorgon.

Vad har jag för rättigheter i den här frågan? Måste jag bevisa att jag betalat eller måste de bevisa att jag inte har betalat?
Tips tack

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du har väl sparat dina kvitton från när du övningskörde?

Nej, inte troligt att du gjort det. Skulle inte jag heller gjort. Men du måste däremot bestrida fakturan.

Permalänk
Medlem

Ingen lektion du bokat men inte dykt upp på?
Körskolor brukar ha så dom tar ut en avgift om man bokar en tid man inte kommer till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
Ingen lektion du bokat men inte dykt upp på?
Körskolor brukar ha så dom tar ut en avgift om man bokar en tid man inte kommer till.

Den tanken slog mig, men jag säker på att jag inte bokat en lektion aktivt. Jag tog dessa tre lektioner i kort följd innan min uppkörning och om jag inte minns fel fanns det inte plats för någon mer lektion innan uppkörningen.

I så fall om det skett något missförstånd och de bokat in mig utan att jag visste om det.
Men att skicka en lapp om det 18 månader senare?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Den tanken slog mig, men jag säker på att jag inte bokat en lektion aktivt. Jag tog dessa tre lektioner i kort följd innan min uppkörning och om jag inte minns fel fanns det inte plats för någon mer lektion innan uppkörningen.

I så fall om det skett något missförstånd och de bokat in mig utan att jag visste om det.
Men att skicka en lapp om det 18 månader senare?

Företag kan kräva betalning upp till 3år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Företag kan kräva betalning upp till 3år.

Allright, tänkte det var lång tid i efterhand.
Nu är det såklart omöjligt att svara på exakt i det här fallet men är det normalt att de väntar 1,5år?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag fick för ett par veckor sedan ett inkassokrav på något som jag tydligen beställt för två och ett halvt år sedan, så ja, de kan fan vänta länge. Bara bestrida fakturan, skicka ett brev och tala om att du inte tänker betala om de inte kan påvisa att du missat betalning. Jag är mitt uppe i att bestrida min faktura, det går ju inte snabbt om man säger så... Visade sig att karln som äger inkassobyrån också äger företaget som påstår att jag har skuld hos dem, spännande...^^ Ohwell, lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Allright, tänkte det var lång tid i efterhand.
Nu är det såklart omöjligt att svara på exakt i det här fallet men är det normalt att de väntar 1,5år?

Permalänk
Medlem

Ja du ska ju inte betala utan strid!
Kräv att få se när lektionen var och även massa annan info om det. Om dem inte kan bevisa att du haft en lektion då så lär du ju inte behöva betala iaf!
Jag skulle då inte gett mig utan en fight

Visa signatur

Computer: Chieftec Mesh miditower | Corsair TX650W | Asus M4A79XTD EVO | XFX Radeon HD 4890 1gb | AMD Phenom II X3 720be | Samsung F1 1TB |Kingston 2x2gb 1333 Mhz DDR3 | Maxtor Diamondmax 250GB | Logitech G15 V1 | Microsoft Intellimouse 3.0 | Corepad | Mirai 20" TFT

Permalänk

Det är en allmän princip att den som vill göra en fordran gällande har bevisbördan för att den existerar. Givetvis är det inte du som ska bevisa att du inte är skyldig dem pengar.

Permalänk

um... om du betalade med kort när du betalade körlektionerna så borde det stå på din internetbank, om du har en sådan, vilka utgifter och sånt som du har gjort, så gå tillbaka till den tiden och sen skriv ut det pappret och visa dem det eller skicka det till dem.

Visa signatur

Hamnar man i bråk, slå först slå hårdast =P

Permalänk
Hedersmedlem

Den här forumdelen är främst avsedd för "Datorrelaterade frågor om konsumenträtt". Den här diskussionen passar nog bättre under övriga ämnen.
*låst*