Windows 7 officiellt lanserat

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 officiellt lanserat

Klockan har slagit tolv och kalendern visar den 22 oktober. Det betyder att operativsystemet Windows 7 är officiellt lanserat. SweClockers går igenom nyheterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Grattis på "födelsedagen" Windows 7 xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Va värdelös starter var.
Var inte vista basic mkt bättre?
Minst pro känns ju som det ända alternativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Va värdelös starter var.
Var inte vista basic mkt bättre?
Minst pro känns ju som det ända alternativet.

Starter =/= Home Basic

Starter är ju endast för netbooks, plus kommer inte säljas direkt till slutkund.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Inaktiv

Grattis alla som nu har ett nytt operativsystem, som ser likadant ut, känns likadant som windows Vista.

Men eftersom random alla sidor säger att det drar 100-200mb mindre ram-minne än Vista så är det helt klart värt 2000 papp. Nu har du de resterande 5.8gb kvar att använda, även om de aldrig kommer användas fullt ut (y)

Nu kommer du _nästan_ märka skillnad, eftersom alla tabeller säger det.

Permalänk

hah, hoppas att det blir lika intressant som XP.
Använder fortfarande Windows XP till mina Windows applikationer än idag, och Ubuntu som mitt "moderna OS".

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hjälpsam

Saknar fjärrskrivbord för Home Premium, att köra backup via nätverk hade också varit bra, är MS så efterblivna att dom inte fattar att många har hemmanätverk?
Den artificiella gränsen på 16 GiB för home är tramsig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Grattis alla som nu har ett nytt operativsystem, som ser likadant ut, känns likadant som windows Vista.

Men eftersom random alla sidor säger att det drar 100-200mb mindre ram-minne än Vista så är det helt klart värt 2000 papp. Nu har du de resterande 5.8gb kvar att använda, även om de aldrig kommer användas fullt ut (y)

Nu kommer du _nästan_ märka skillnad, eftersom alla tabeller säger det.

Om du verkligen hade suttit och testat Vista i flera månader, och sedan bytt och testat Windows 7 i minst en månad, så hade du MÄRKT skillnaden, smartass

Jag kan lugnt säga att jag föredrar Windows 7 framför Vista, är en sån underbar operativsystem, och så flexibelt. XP är för gamla tanter.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Om du verkligen hade suttit och testat Vista i flera månader, och sedan bytt och testat Windows 7 i minst en månad, så hade du MÄRKT skillnaden, smartass

Kolla bara reaktionerna Har så jävla tråkigt xD Hade planerat att sitta hela kvällen och säga hur dåligt 7 är och att Vista kan jämföras med Gud för att göra nördar arga och sura..

..jag går nog och lägger mig istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av test0r
Starter =/= Home Basic

Starter är ju endast för netbooks, plus kommer inte säljas direkt till slutkund.

Nää har själv vista basic, fjärrhjälp o det mesta finns.
förutom aero

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Grattis alla som nu har ett nytt operativsystem, som ser likadant ut, känns likadant som windows Vista.

Men eftersom random alla sidor säger att det drar 100-200mb mindre ram-minne än Vista så är det helt klart värt 2000 papp. Nu har du de resterande 5.8gb kvar att använda, även om de aldrig kommer användas fullt ut (y)

Nu kommer du _nästan_ märka skillnad, eftersom alla tabeller säger det.

Ja' ä inte bitter!

tänk på dom som sitter på lite äldre datorer med kanske 1gb minne för dom kan jag tänka mig att det blir en jävla skillnad, dessutom verkar det finnas en hel del xp användare som nu vågar släppa taget , grattis till er och välkommna ut från 2001

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Underbart steg för Microsoft. Välkomna in i spelet igen..

Personligen älskar jag allt med Windows 7.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Cheers mate!

Permalänk
Medlem

Beställde en engelsk full retail version från England, får se hur det går.

Permalänk
Medlem

själv sitter ja och funderar om det är värt att byta upp sig från vista till win7

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Om du verkligen hade suttit och testat Vista i flera månader, och sedan bytt och testat Windows 7 i minst en månad, så hade du MÄRKT skillnaden, smartass

Jag kan lugnt säga att jag föredrar Windows 7 framför Vista, är en sån underbar operativsystem, och så flexibelt. XP är för gamla tanter.

Hade vista i 2-3 år. Har haft i Windows 7 i 3 månader och kan inte säga att det är någon märkbar skillnad i snabbhet. Detta gäller på både den stationära och laptopen.
Om man kan man sköta om sin dator så kommer man inte märka av någon markant prestandaförbättring. För average Svensson så blir det säkert en skillnad däremot.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på mitt Win XP, är supernöjd.

Blir nog ett Win 7 när jag köpt ett dx11 grafikkort.

Happy birthday btw win7!

Visa signatur

Curiosity is the key to knowledge

Permalänk
Medlem

Jo, det blir väl att slänga in Win7 nästa gång man behöver installera om burken. Med tanke på hur ofta jag behövt göra det med Vista så torde det bli mellan SP1 och SP2. Men å andra sidan så borde det säkerligen finnas någon beta på Win8 som är jättehypad ute vid det laget ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skäggig legend

jag blev så kär i win7 att jag utrustade min stationära, netbooken och min laptop med win 7 ultimate och slic 2.1 för 1 månad sedan

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
* En OEM-version kan endast köpas tillsammans med datorer eller datorkomponenter och är bunden till ett fysiskt moderkort.

Fel... javisst det stämmer att OEM-licensen binds till den dator den installeras på... men man kan köpa den separat. Precis som med Vista.

Kan o kan, MS tillåter egentligen inte det men sen kan dom itne kolla det heller.

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant för min del då jag sitter på winXP 32bit än idag...
Inge mera wow! nu ska det spelas Windows7 64bitars da ut o da in! ^_^

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Hade vista i 2-3 år. Har haft i Windows 7 i 3 månader och kan inte säga att det är någon märkbar skillnad i snabbhet. Detta gäller på både den stationära och laptopen.
Om man kan man sköta om sin dator så kommer man inte märka av någon markant prestandaförbättring. För average Svensson så blir det säkert en skillnad däremot.

Tycker samma sak som dig, dock finns det några roliga funktioner som har fått mig att gå över.

Permalänk

Jag ska Köpa windows 7 home premium 64 bitars Oem version, för jag rensar bara hårddisken,och tar ur battariet och litta sånna grejer sen så tror datorn att den aldrig haft ett operativsystem innan, jag har redan testat de en gång, då stod det- Windows vista installeras för första gången på datorn.
man köper oem för 1200 kr istället för full version på 2000 kr

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Grattis alla som nu har ett nytt operativsystem, som ser likadant ut, känns likadant som windows Vista.

Men eftersom random alla sidor säger att det drar 100-200mb mindre ram-minne än Vista så är det helt klart värt 2000 papp. Nu har du de resterande 5.8gb kvar att använda, även om de aldrig kommer användas fullt ut (y)

Nu kommer du _nästan_ märka skillnad, eftersom alla tabeller säger det.

2000 papp lol söt du är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Kolla bara reaktionerna Har så jävla tråkigt xD Hade planerat att sitta hela kvällen och säga hur dåligt 7 är och att Vista kan jämföras med Gud för att göra nördar arga och sura..

..jag går nog och lägger mig istället

Gonatt, tror helhjärtat att ingen kommer sakna dig.

Ontopic:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Gött, men jag vet inte om jag tänker köpa då jag tycker det är för dyrt.
Jag har redan en oem licens för Vista business på min laptop, och skall jag uppgradera till Windows 7 på den så kostar det 1300kr. Skillnaden med Vista och windows 7 tycker jag inte är värd dessa 1300kr på denna dator, när jag inte kan flytta oset till en annan dator om jag så skulle vilja.

Nå jag kanske uppdaterar min stationära, då min Athlon XP 2.1+, Gf 4200 börjar bli slö för de nyaste spelen. (det går ej maxa grafiken längre ) I sådant fall blir det såklart windows 7 på den nya datorn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

"* En OEM-version kommer utan kartong och är bunden till ett fysiskt moderkort."

Detta blir jag inte klok på, jag har en OEM version av Vista men jag har bytt ut hela datorn utan problem ..?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Installerade nyss Pro x64 som jag fick från skolan, funkar skit bra. Bättre än RC

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Vart kan jag köpa 192GB ramkits?

Ontopic: Win7 är bra men ingen revolution,har lite problem o vänja mig med nya interfacet i vissa menyer. Vista i nytt skal med samma prestanda mer eller mindre

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

windows 8 ska komma ut förmodligen 2012 med stöd för 64 och 128 bitars stöd.
windows 9 ska också släppas längre fram med 128 bitars stöd bara

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
windows 8 ska komma ut förmodligen 2012 med stöd för 64 och 128 bitars stöd.
windows 9 ska också släppas längre fram med 128 bitars stöd bara

Baserad på vad? Sen kör inte datorerna i 64-bit utan i 48-bit som max än så länge. Men PS2 hade 128-bit OS.