Blu-ray upp – fysisk media ner

Permalänk
Melding Plague

Blu-ray upp – fysisk media ner

I spåret av den globala finanskrisen har försäljningen av fysiskt distribuerad media sjunkit. Undantaget är det högupplösta videoformatet Blu-ray.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tja, vem vill se på DVD på en HD-TV?
(även om jag sett en del BD-filmer där det medföljer en DVD - smart.)

btw first?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

När försäljningen av CD och DVD går ner skyller man på piratkopieringen. Men när Blu-Ray försäljningen går upp så hyllar ingen piratkopieringen.

Varför är det så?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

kanske värt att skaffa en bd spelare

Permalänk

Tänker inte köpa en Blu-ray iaf!

BTW MKV FTW

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Blu-Ray är på tok för dyra. vem köper en film för 299-350kr???

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hymer
Blu-Ray är på tok för dyra. vem köper en film för 299-350kr???

De är inte så dyra. Standardpriset ligger på 199-249:- när jag kollar på
http://www.discshop.se/shop/bluray_index.php?lang=&&lang=se&s...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
De är inte så dyra. Standardpriset ligger på 199-249:- när jag kollar på
http://www.discshop.se/shop/bluray_index.php?lang=&&lang=se&s...

Det är ännu billigare i england av någon anledning. Där släpps nya BD-filmer för vad nya DVD-filmer släpps i Sverige för. Lite mysko.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
De är inte så dyra. Standardpriset ligger på 199-249:- när jag kollar på
http://www.discshop.se/shop/bluray_index.php?lang=&&lang=se&s...

allting är relativt, bor man som jag i ett område med stor prispress så kan man i regel få tag i nya storfilmer på dvd i prisspannet 100-150kr. Motsvarande blu-ray kostar i alla fall en 100-lapp ytterliggare. Allt beror ju på vad man har för ekonomiska preferenser, i mitt fall så har jag ingen spelare heller så detta spelar ju in.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
allting är relativt, bor man som jag i ett område med stor prispress så kan man i regel få tag i nya storfilmer på dvd i prisspannet 100-150kr. Motsvarande blu-ray kostar i alla fall en 100-lapp ytterliggare. Allt beror ju på vad man har för ekonomiska preferenser, i mitt fall så har jag ingen spelare heller så detta spelar ju in.

Håller med, allt är relativt. Har en Ps3 som blu-ray spelare men tycker 250kr+ är dyrt för en film.

Permalänk
Medlem

200 kr för två timmars nöje är för mycket! Köper man ett spel för 500 kr kan få allt från 5 till 40 timmars nöje. Filmerna borde kosta runt 50 kr. Då skulle jag köpa, fast online då. Fysisk media är slöseri med resurser.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk

Inte konstigt dvdförsäljningen sjunker nu, det finns flera orsaker. Finanskrisen som sagt, men en annan faktor är varför köpa i ett dåligt format och ha det för framtida bruk? Då är det enligt mig smartare att hyra filmen nu på dvd, och eventuellt om man i framtiden vill se om den köpa den i det bättre formatet. (då också troligen billigt)

Att bluerayformatet ökar är inte konstigt, men att det inte ökar explosionsartat beror på flera saker.
Blurayspelare är dyra, likaså filmerna. Även om priset på blurayspelare skulle gå ner så skulle en övergång vara trög, då folk ej vill slänga ut pengar i onödan. Se bara hur trög vhs-övergången var, och jag personligen tycker att skillnaden mellan vhs till dvd är mycket större än dvd och bluray.
Speciellt om man lägger till finesserna, menyn, slippa spola tillbaka, kompaktare format etc.

Sedan tycker jag själv att blurayformatet är ute ur sin tid det med, vem vill ha en skiva för varje film, eller en jädra massa skivor för en serie? Så jag kommer troligen hoppa över detta format, likaså dagens hdtv. (jag ser ändå inte på tv, däremot filmer etc på datorn)

Nu resonanerar som tur är inte alla som mig, med att det är dumt att köpa dyra dvdfilmer idag, vilket är bra för filmbranschen. Jag själv skulle aldrig som sagt lägga 200kr på en dvdfilm idag, när filmen för en liten högre summa finns i ett mycket bättre format. Hyra dvd däremot, och se filmen för stunden med min nuvarande utrustning är en annan sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
När försäljningen av CD och DVD går ner skyller man på piratkopieringen. Men när Blu-Ray försäljningen går upp så hyllar ingen piratkopieringen.

Varför är det så?

Av samma anledning som man ej hyllar plankare när fler börjar åka spårvagn och betala för det, för plankare gör faktisk reklam för tjänsten. Och skulle de istället använda gratisalternativ som cykel, så skulle de kanske locka fler att cykla till jobbet istället för att ta spårvagn. Detta med att använda gratisalternativ är faktisk smittsamt och det kan gå i vågor, speciellt när man talar om cykel istället för spårvagn. Men även samma sak med linux istället för windows etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har ps3 och jag hyr alla bluray filmer som kommer ut.
Om det är någon som är speciellt bra kanske man köper den för att det är kul att ha den i hyllan.
Bluray på >50" äger, på <42" är inte skillnaden värt pengarna imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalaDain
Bluray på >50" äger, på <42" är inte skillnaden värt pengarna imo.

Skillnaden mellan 1080p och 720p på 42" är rätt stor. Jag som har dålig syn kan tom. se skillnad utan glasögonen i detaljerade filmer som Madagascar 2 osv.
Med glasögonen på skulle jag inte klaga på om det var lite bättre upplösning på min 42".

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

11,7 miljoner läsare tycker jag inte är mycket att komma med. Lär väll finnas 5gånger så många dvd-spelare i USA i vart fall?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Skillnaden mellan 1080p och 720p på 42" är rätt stor. Jag som har dålig syn kan tom. se skillnad utan glasögonen i detaljerade filmer som Madagascar 2 osv.
Med glasögonen på skulle jag inte klaga på om det var lite bättre upplösning på min 42".

IDG gjorde ett blindtest och deras panel kunde inte skilja mellan 720 och 1080. Ganska säker på att testet gjorde på 42".

Permalänk
Medlem

blu-ray blev en hitt helt enkelt

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Klart att blu-ray går upp då det är en rellativt ny teknologi och spelarna börjar komma ut. Tror dock inte att BD kommer komma upp i samma försäljningssiffror som DVD en gång hade då efterfrågan på film distribuerad på fysisk media minskar.

Finns dock filmen på BD och man har en spelare så är det klart att det är bättre att köpa en BD än en DVD. Köper man en film är det ju för att man avser att ha den en längre tid. Annars kan man lika gärna hyra. Varför köpa en dyr lågupplöst dvd när en lite dyrare BD ger mycket bättre kvalitet (kanske inte extremt mycket bättre med utrustningen man har för tillfället men garanterat mycket bättre på utrustningen man kommer ha om några år när man forftarande har filmen)

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
IDG gjorde ett blindtest och deras panel kunde inte skilja mellan 720 och 1080. Ganska säker på att testet gjorde på 42".

Jag är nog beredd att hålla med.
Köpte själv nyligen en projektor(full-hd och 90" duk) och det man innan inte ens tänkte på när man körde upp filmen på 40" LCD ser man klart och tydligt när man projicerar bilden på duken, men det skall nog till rejäl yta innan man verkligen kan "leva sig in" i filmen. Det är ju inte så kul att titta på en 40" full-hd @1-2m avstånd, det tycker inte jag iaf.

DVD är inte heller så roligt att spela upp längre, iaf inte på något som är större än 50", vilken skit alltså, man blir så kräsen också.

Sen är vi alla olika, vissa tycker att film på datorn duger, vare sig det är DivX eller en riktig DVD/BD-rip. Personligen tycker jag att det ska vara stor bild och bra ljud.
Bluray är inte bara bra bild, den har oftast också ett betydligt vassare ljud i Dolby TrueHD och/eller DTS-MA HD.

Jag gillar bluray, länge leve.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt att försäljningen ökar när fler och fler hårdvarutillverkare bygger bättre och billigare blu-ray spelare?

På samma sätt var det ju med DVD, köpte min första maskin 1998 och då fanns det typ 5 skivor i sverige men allteftersom det kom fler dvdspelare och de sjönk i pris ökade ju försäljningen.

Permalänk
Medlem

falcon: Jeg har bare 42" tv og sitter bare 2.5meter fra skjermen, forskjellen fra 720p til 1080p er minimal(med forbehold av at enheten som skalerer opp fra 720p til 1080p gjør en god jobb), men de bluray jeg kjøper må ha noen form av HD lyd, har filmen kun DD eller DTS 5.1 klarer jeg meg lenge på DVD.

Når man ser film og lever seg inn i den tenker man ikke på bildekvalitet, men dårlig lydformat som DD 5.1 hører man med en gang.
DD er som 128kbit/s mp3 mot flac.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roosterx
falcon: Jeg har bare 42" tv og sitter bare 2.5meter fra skjermen, forskjellen fra 720p til 1080p er minimal(med forbehold av at enheten som skalerer opp fra 720p til 1080p gjør en god jobb), men de bluray jeg kjøper må ha noen form av HD lyd, har filmen kun DD eller DTS 5.1 klarer jeg meg lenge på DVD.

Ja? Det är ju det jag säger. Det ska till större yta för att kunna ta del av 1080p material. Allting upp till 40-42" så räcker det med 720p. Och en DVD duger också att kolla på upp till 40-42".
Det har jag själv fått bevis på nu i och med mitt projektor köp.
Samma gäller ljudet, bluray är mer än knivskarp bild. HD-ljudformaten är så mycket trevligare.

Sen skulle jag själv aldrig orka titta på en 40"+ @2m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
IDG gjorde ett blindtest och deras panel kunde inte skilja mellan 720 och 1080. Ganska säker på att testet gjorde på 42".

Tänk på att dom första DVDfilmerna var i liknande kvalitet som VHS, det beror helt på filmerna som visas.
Samma var det mellan DVD och dom första 720p filmerna.

Jag spenderar många timmar med att titta serier och filmer med en polare och vi märker stor skillnad mellan 720p och 1080p när man blivit van vid det. Alla detaljer som gräs och träd i filmer som tex. Madagascar syns tydligt i 1080p men tittar man på 720p är det suddigare och ger långt från en lika levande bild.
Dra hem från nätet en 720p och en 1080p version av samma film helt okomprimerad och kör dom sida vid sida. Då kommer du uppleva att saker som regn, gräs och smuts upplevs på ett helt annat sätt i 1080p versionen.
Jag kan garantera att du kommer märka skillnad om du nu inte sitter på en dålig tv dvs.

http://satellitetvguru.net/wp-content/uploads/2009/02/720p_vs...

Men tittar man HD på en projektor är det en helt annan upplevelse. Då dagens billiga projektorer inte ger speciellt bra bild är det svårt att se skillnad mellan upplösningarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666[b]
Men tittar man HD på en projektor är det en helt annan upplevelse. Då dagens billiga projektorer inte ger speciellt bra bild är det svårt att se skillnad mellan upplösningarna. [/B]

Intressant. Förklara gärna? Vilka av dagens billiga projektorer pratar du om?

En sak är DVD, det blir ingen kul bild med en full-hd projje och säg 80-100". Verkligen inte.

Men vid bluray uppspelning är ju skillnaden som natt och dag mellan 720 och 1080, förstår faktiskt inte vad du menar eller vilka projektorer du syftar till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
11,7 miljoner läsare tycker jag inte är mycket att komma med. Lär väll finnas 5gånger så många dvd-spelare i USA i vart fall?

IDG gjorde ett blindtest och deras panel kunde inte skilja mellan 720 och 1080. Ganska säker på att testet gjorde på 42".

32" var det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Ja? Det är ju det jag säger. Det ska till större yta för att kunna ta del av 1080p material. Allting upp till 40-42" så räcker det med 720p. Och en DVD duger också att kolla på upp till 40-42".
Det har jag själv fått bevis på nu i och med mitt projektor köp.
Samma gäller ljudet, bluray är mer än knivskarp bild. HD-ljudformaten är så mycket trevligare.

Sen skulle jag själv aldrig orka titta på en 40"+ @2m.

DVD suger på 42" Allting blir så grötigt.

Permalänk
Avstängd

Det e bara till att inse att optisk media går mot sin grav nu. Blu Ray är bara sista dödsryktet...inte mer.

USB minne
+ mer plats
+ högre skriv/läs hastighet
+ mindre fysisk utrymme
+ billigare
+ kan skrivas om

etc etc

Optisk laserskiva (blu-ray)
Ja, motsatsen till allt ovan

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
32" var det.

DVD suger på 42" Allting blir så grötigt.

Vi hade fel båda två.

52 tum från 2 meter
"Alla var rörande överens efter testet var klart – man ser ingen skillnad mellan 720p och 1080p, inte ens med optimala förutsättningar på riktigt nära avstånd."

http://www.idg.se/2.1085/1.132631

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Det e bara till att inse att optisk media går mot sin grav nu. Blu Ray är bara sista dödsryktet...inte mer.

USB minne
+ mer plats
+ högre skriv/läs hastighet
+ mindre fysisk utrymme
+ billigare
+ kan skrivas om

etc etc

Optisk laserskiva (blu-ray)
Ja, motsatsen till allt ovan

Du inser att det är lång väg dit? Att alla springer omkring med USB-minnen alternativt hyr film på USB sticka.
En film är på runt 25-35GB idag.
Hur ska vi få detta till ett USB-minne? Betänk att långt ifrån alla sitter på ett snabbt fiber.

Jag gillar inte tanken, jag vill ha ett fodral

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Intressant. Förklara gärna? Vilka av dagens billiga projektorer pratar du om?

En sak är DVD, det blir ingen kul bild med en full-hd projje och säg 80-100". Verkligen inte.

Men vid bluray uppspelning är ju skillnaden som natt och dag mellan 720 och 1080, förstår faktiskt inte vad du menar eller vilka projektorer du syftar till.

Alla som är fel placerade (för ljus bakgrund ger gråvita istället för färg). För dålig färgåtergivning, dålig focus och för långt avstånd mellan pixlarna.
Går du till en butik där dom har projektorer framme för test så kommer du märka att det inte är speciellt stor skillnad mellan en 720p och en 1080p i 20'000kr klassen.
Missförstå mig inte, man kan få rätt bra projektorer för små pengar men dom kommer inte vara i samma kvalitet som en tv i samma prisklass och många gör felet att ha projektorn i fel upplyst rum och helt fel duk. Svart är aldrig mörkare än en nyans av duken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg 1999 eller nått sånt, när man skaffa första DVD spelaren och titta på en film, vilken fantastisk kvalitet det var jämfört med VHS.
Och idag tycker man ju bara att DVD är en suddig gröt och har inte köpt en ända DVD (eller hyrt) på 2-3 år PGA av den dåliga bildens skull.

Dom filmer man har tittar man aldrig på bara för att man har blivit så kräsen, och dom få gånger man gör det ser man till att TV eller monitor är liten typ 22" så man inte ser så tydligt hur lågupplöst bilden är

Men visst funkar DVD kvalitet till vissa typer av material tex äldre TV program och liknade som ändå inte finns i HD.

Att blu-ray kommer fortsätta upp är inte konstigt eftersom det inte finns några stremade tjänster som kommer i närheten av blu-ray kvalite.

Många pratar om att strema är framtiden, men det går ju otroligt segt, då det inte finns nån tjänst varken fri eller betal som ens når upp till DVD kvalite ännu, och verkar bara det ligga långt bort, bilden är någorlunda men ljudet är ju inte 5.1 DTS och streming blir i min värld inget alternativ ännu PGA det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Missförstå mig inte, man kan få rätt bra projektorer för små pengar men dom kommer inte vara i samma kvalitet som en tv i samma prisklass och många gör felet att ha projektorn i fel upplyst rum och helt fel duk. Svart är aldrig mörkare än en nyans av duken.

Jag förstår hur du menar. Men jag skulle nog vilja säga att filmupplevelsen, trots då kanske något sämre svärta, blir roligare och bättre @90" än vid 40-42". Men visst, det får ju inte bli för jävla dåligt, det håller jag med om.
Man får samtidigt ha klart för sig att 1080p gör sig verkligen äckligt bra vid så stor yta.

Att det är något sämre svärta är inget man tittar på eller stör sig på. Jag drar gärna på Animal Planet HD eller Discovery HD och väljer då hellre 90" än 40"

Sen har jag iofs en rätt gammal LCD-TV så svärtan har aldrig varit riktigt bra men min projektor visar en klart bättre bild, på alla plan än TVn så länge det är HD-material.