Förlängd garanti vid utbyte av nätagg ?

Permalänk
Medlem

Förlängd garanti vid utbyte av nätagg ?

För några år sedan köpte jag ett Atec sonata 2 på gamla db.com och efter 1,5 år började nätagget pipa högfrekvent vid belastning. Skickade in det och fick ett nytt updaterat smartpower som det felet inte skulle finnas i (dom har tydligen haft problem med den modellen). Frid och fröjd

Men efter ytterligare nästan 1,5 år så började det också pipa likadant kontaktade gamla db.com. Det var i grevens tid menade dom min garanti gick ut dagen efter. Jag trode jag hade 1,5 år kvar men tydligen förnyas inte garantin när man får ny produkt utan den räknas från ursprungliga varan. Då ville jag ha en annan modell på nätagg och det gick dom med på.
Fick ett chieftec 450W. Funkade jättebra, fram tills nu 2 år senare !

Fläkten har börjat skorra och låta illa, hjälper om man knackar till på baksidan av nätagget. Har jag ingen garanti alls på det nätagget eller hur ligger det till ? Jag har kvar alla kvitton/fakturor så jag kan bevisa inköps datum etc ? Kan man vända sig till chieftec eller hur ska jag göra ?

Tacksam för hjälp...

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Det borde vara en standardfläkt i agget som du kan byta ut själv annars om det bara är den som krånglar.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Garantin gäller för köpet upp till två år. Om ingående delar byts ut på garanti så gäller fortfarande första inköpsdatum för utbytta delar.
Fläktlagret börjar glappa och ger detta oljud. Tyvärr inte så ovanligt fel... Om du vågar så öppnar du nätaggregatet och byter ut fläkten. Kontrollera att anslutningskontakten passar den du sedan beställer.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag fick ju ett helt nytt agg första gången och ett nytt till och med ett annat fabrikat. Antec har ju tre års garanti.

Hur noga är det att man väljer fläkt med samma prestanda tro ? Vore inte fel med en lite tystare Kanske går för varmt då

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Nätaggregat med små 80mm fläktar låter alltid onödigt mycket och är ändå ineffektiva.
Du känner med handen hur varm utgående luft är från nätaggregatet.
Temperaturen bör inte vara över 40 grader. Du kan ju koppla in en enkel fläktstyrning på sladden som du reglerar själv efter behov.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Förlängd garanti vid utbyte av nätagg ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Har jag ingen garanti alls på det nätagget eller hur ligger det till ? Jag har kvar alla kvitton/fakturor så jag kan bevisa inköps datum etc ? Kan man vända sig till chieftec eller hur ska jag göra ?

Tacksam för hjälp...

Eftersom garanti är ett frivilligt åtagande så skrivs dess villkor som utgivaren vill.

Du kan ju alltid kontakta chieftec och se vad dom säger.
Fast att fläktar låter illa efter en tid låter som vanlig slitage. Ta bort ettiketen och dutta i lite symaskinsolja, så spinner den tyst o fint i ett par månader. Glöm inte koppla bort elsladden och trycka på startknappen ett par gånger, så du inte får en stött.
Eller så fortsätter du knacka lite mer.

Lite offtopic på ämnet:
Funderar dock om symaskinsoljan inte är för tunnflytande, kanske ska testa nån olja med högre viskositet eller kanske tillomed en mindre mängd fett.

Permalänk
Medlem

Kollade kvittot är ganska precis ett år sedan jag fick chieftec agget. Lite dåligt att fläkten börjar låta redan ?

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
Kollade kvittot är ganska precis ett år sedan jag fick chieftec agget. Lite dåligt att fläkten börjar låta redan ?

Ja ett år är lite väl kort livslängd för en fläkt, men som sagt är det inte så svårt att byta den själv. Skruva isär agget och titta så ser du hur den sitter och vilka mått den har.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ja ett år är lite väl kort livslängd för en fläkt, men som sagt är det inte så svårt att byta den själv. Skruva isär agget och titta så ser du hur den sitter och vilka mått den har.

Fast å andra sidan så är att öppna ett nätagg ingen bra ide, av allt jag läst och hört iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Fast å andra sidan så är att öppna ett nätagg ingen bra ide, av allt jag läst och hört iallafall.

Varför inte? Så svårt är det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Fast å andra sidan så är att öppna ett nätagg ingen bra ide, av allt jag läst och hört iallafall.

Visst kan det fortfarande vara ström kvar i kondensatorerna men så länge man inte grötar runt med mejseln bland komponenterna är det lugnt.

Detta får mig att tänka på en händelse i skolan för nio år sedan; det stack ut en kabel ur väggen i våran datasal och vi visste inte vad det var för kabel eller om det var ström i den. Jag täntke att det finns bara ett sätt att ta reda på det och satte tummen mot den och fick några snabba otäcka stötar. Det visade sig vara hela datasalens jordkabel så det var kondensatorerna i 20st nätagg som laddade ur sig i min tumme.
Det blev tom. ett litet märke som syntes i ett par dagar.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Får jorda ner båda stiften i strömsladden så borde det för svinna + vänta några minuter så ska det inte vara någon fara

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Inga problem att byta ut fläkten i ett nätagg. Gjort det flera gånger.
Ha kabeln i nätagget. Stäng av nätaggets strömbrytare. Tryck in datorns powerknapp så att nätagget töms på ström.
ta ur kabelns till nätagget. ta loss nätagget ur lådan.
skruva isär den. En del modeller har inte ens lödade kontakter till fläkten utan de sitter på stift. Då behöver du inte ens tömma systemet på ström.
Om du vill vara riktigt säker på att tömma systemet så kan du ta pin 3 den gröna och en valfri jord koppla in dem till något som leder ström typ en diskbänk.
Är kablarna lödade värm på baksidan av kretskortet på lödtennet och dra ur. gör samma procedur när du sätter i den nya fläkten.
Jag har även bytt kondensatorer och fått ett nätagg som 2 kondensatorer gått på att fungera igen (Då får inte lindningen vara bränd och det är ingen mening att köpa en ny lindning då dessa reservdelar är så dyra så det motiverar inte till att inte köpa en nytt nättaggregat)
Sen när du kopplar in den igen. Sätt i kabeln. sätt på strömmen till nätagget. Vänta med att starta datorn så att du inte startar den med detsamma.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.