Permalänk
Medlem

Har ni mognat?

Hej där!

Kort historia ännu kortare; sommaren 2004 började jag pilla lite på Debian (skrämmande länge sedan, men det är en annan historia). Som så många andra så började det hela med "Hej, vilken distribution ska jag använda?" och det rullade därefter utför. Det hela kan summeras med att jag har spenderat många ångestfyllda och svettiga timmar av mina tonår med att peta på debian, gärna minimalistiskt och svart hela vägen ut.

Åren gick och vänner och flickvän och arbete och det militära och livet passerade, så också Linux.

Jag har nu mognat och vuxit upp (lite svettig tonåring finns ju alltid kvar inom en dock) och fick arbete på ett större internationellt IT-företag utomlands för ett tag sedan, och jag tog med mig min laptop som havererade här i veckan. Och blam, nostalgin tog över.

För det fanns en tid när jag kunde spendera en helg med att sitta framför min debian-burk och göra absolut ingenting vettigt. En tid när jag såg det som en personlig vinst om jag kunde få ner minnesanvändningen till under 35MB RAM efter en omstart. En tid när jag kände mig tuff som använde WMII och bara tangentbordet.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag återigen sneglar på Linux. En del av mig vill tillbaka till tiden med Debian och WMII, en del av mig vill sitta vid Windows och ta det lugnt.

Min fråga är egentligen, känner ni att ni har mognat med Linux? Alltså, sitter ni fortfarande kvar i ungefär samma system som ni gjorde för fem år sedan? Fluxbox och Slackware och hela köret. Kan jag som vuxen och respektabel återgå till att knacka konsol eller borde jag låta min barndoms hjälte vila i frid?

Tack om ni tog er tid att läsa, tack om ni förstod något alls av min vuxenkris och tack om ni tar er tid att svara också!

MVH,

Romar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ju äldre man blir så har man inte tid till att pilla. Då vill man bara att det ska funka.

Men samtidigt, att skaffa sig Linux/Unix kunskaper kan aldrig vara fel på arbetsmarknaden?

Permalänk

Desto mindre man spelar desto bättre passar man till Linux.

Nuförtiden fungerar de olika distributionerna så pass bra att det oftast bara är till installera och sen njuta. Dessutom tar det inte heller så långt tid att installera och man håller det lätt uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Jag drömmer ofta om att kasta ut windows totalt, köra linux hela vägen. Nu sen min workstations moderkort gått vidare till nästa värld sitter jag i X installerat på filservern, en gammal p4 1.5gb DDR, det fungerar rätt bra faktiskt, en kväll att kompilera ALSA drivers och lite småpill... Då och då har jag kört in linux på workstationen, men det är fortfarande jävligt dåligt stöd för dubbla monitorer, twin view fungerar nästan men dess begränsningar lyser igenom då och då. Xinerama ska tydligen fungera ok, men jag kunde inte flytta fönster genom drag drop...

Vad jag försöker säga är, det är jäkligt sweet att köra på servers, mediacenter, kanske "surfdatorn i köket" en del verkar ha skaffat sig. Men för multitasking på en arbetsdator så vetekatten alltså, jag är dessutom beroende av CAD mjukvara och spelar fortfarande lite warcraft3 då och då... så windows är ännu svårslaget (7an är inte så pjåkig heller faktiskt).

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Kör OSX på min jobbdator, *BSD på servrar och Windows/360 för spel, som det ska vara
Försökt med att köra GUI och ljud och hela den biten på *BSD men har alltid tröttnat väldigt fort... började nog för sent för att tycka det skulle vara jättekul att pilla allt för mycket. Server-pillande är fortfarande kul, men saker som jag redan löst på andra sätt, not so much...

Permalänk
Medlem

7an är inte pjåkig alls, kör det på arbetsdatorn men kubuntu på min privata samt HTPCn, har en kompis som kör mycket CAD och även hittade nått opensource CAD som va till linux, tydligen va det ett sjukt bra program (vad nu det är som skiljer dom åt vet jag inte...ska väll bara ritas lite streck o annat eller?) men Linux passar mej bra just för att WC3 är det enda jag spelar nu för tiden wine + wc3 = <3

Men om du ska börja använda nån dist igen och inte kört nått på ett tag så försleår jag, som alla andra också brukar föreslå i dessa trådar, att kolla på ubuntu, väääldigt lätt o smidigt att komma igång med

Permalänk
Medlem

Började med Linux på skoj för tio-tolv år sedan.

Runt sekelskiftet så blev Linux det jag körde på andradatan för att min nyköpta skanner kraschade Windows med jämna mellanrum. TV-kortet funkade inte alls i Windows nyare än 98 (faktiskt krävdes det hackade drivrutiner för att få stöd i windows nyare än 95), båda dessa skötte sina jobb under Linux.

Gick över till Gentoo för sju år sen och har inte längre ork att pilla med buggar och jaga drivrutiner till Windows. Ibland tramsar Gentoo också, men det rör sig oftast om intressantare fenomen; som att en ICC-kompilerad Python åt Core2 inte vill vara med på en Phenom och att Portage ofungerar därav.

Sen är jag uppfostrad på en gammal C=64 och sedan MS-DOS, så textterminalerna är bara lugnande för mig.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte använt Linux speciellt länge, bara ca 1,5 år, men under den tiden har utvecklingen gått rasande fort. Började i Ubuntu som så många andra, närmare bestämt Kubuntu 7.10. Bytte ganska snabbt till Openbox, gick vidare till Arch med OB, sedan Arch med Awesome ett tag.
Men nu har jag börjat känna mig precis som du talar om, och jag har stannat på Arch med KDEmod. Väldigt enkel installation, drog in bassystemet, xorg, hal och hela KDEmod. Allt är bekvämt nu, mycket fungerar med automatik(ingen xorg.conf, hal sköter det mesta fint) och det enda cliprogrammet jag använder är Irssi.

Jag sneglar då och då på Ubuntu, just för att det har det där lilla extra i bekvämligheten, men jag blir antagligen kvar på Arch, just för att man inte behöver oroa sig när ny version kommer osv, det rullar på hur länge som helst. Plus att det är snabbare

Skulle det komma en till period när jag behöver utlopp för mina nördiga behov lär jag isåfall skaffa en annan dator att leka med, min huvudlaptop lär stanna kvar länge som den är.

Permalänk
Medlem

pillat på linux under årens lopp, men inte haft anledning att gå över, nu håller jag på att migrera bort från windows totalt, har windows på lappen, men försvinner därifrån snart också... kör ubuntu

kommer titta på osx snart också förhoppningsvis

/Daniel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Vad jag försöker säga är, det är jäkligt sweet att köra på servers, mediacenter, kanske "surfdatorn i köket" en del verkar ha skaffat sig. Men för multitasking på en arbetsdator så vetekatten alltså, jag är dessutom beroende av CAD mjukvara och spelar fortfarande lite warcraft3 då och då... så windows är ännu svårslaget (7an är inte så pjåkig heller faktiskt).

Jag sitter med Debian och Fluxbox och har så gjort i fyra år, och en av de viktigaste anledningarna till att jag är kvar är för att jag just tycker att jag kan jobba så mycket mer effektivt i denna miljön, speciellt jfr m Windows. Andra stora plus är att jag utan problem kan köra web/FTP/SSH-servrar på ett vettigt sätt och mycket mer därtill. Hade det varit så att de uppgifter jag utför privat och i skolan hade tagit mer tid i Linux så hade jag inte kunnat motivera mig att vara kvar. Jag hade åtminstone inte trivts med mitt val om jag var tvungen att välja mellan ideologi och effektivitet.

Jag skulle inte definiera det som att "mogna" att lämna lightweight WMs och terminalen och annat, det beror helt på hur man använder datorn. Att som i Linux kunna ha både tillgång till en terminal samt grafiskt gränssnitt gör ju att man kan välja det som är effektivast för just den uppgiften man tänkt utföra.

Att sitta vid Windows är verkligen inte att ta det lugnt för mig. Något av det absolut värsta jag vet är att sitta vid en dator (eller se någon annan sitta vid en dator) och inte kunna arbeta så effektivt som man vill. Jag har spenderat många år med Windows, men deras gränssnitt är omöjligen optimalt för alla, om man som jag anser att olika lösningar passar olika människor olika bra. I Linux kan man välja exakt hur man vill arbeta med datorn, det följer ganska snabbt att det måste leda till möjligheter för mer optimala lösningar för varje person.

Visst har man suttit i många svettiga timmar och rotat i conf-filer, men jag har nog fortfarande spenderat mer tid i mitt liv med att pilla med Windows egenheter. Jag kände dock ganska snabbt (eller tja, efter nåt år eller så) att man accelererade ifrån vad gäller ens kunskaper och möjligheter att ha kontroll på systemet när jag började använda Linux.

Det är iaf inte så enkelt som att när alla växer upp så kommer de fram till att Windows egentligen är det enklaste sättet att använda en dator. Jag kan förkasta det direkt genom att vara ett motexempel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Jag kan förkasta det direkt genom att vara ett motexempel.

Eller undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att man kanske inte har tid att tweaka skiten ur ett system när man blir äldre och skaffar familj med mera, eller att man får nya intressen.

Men att man som tidigare linux-geek som vet vilka valmöjligheter det finns där ute går installerar Windows eller annat "färdigkonfigurerat" OS och låter någon annan säga hur man bäst ska använda sin dator är dock inte ett tecken på mognad enligt mig, det låter mer som att man har blivit en tråkig Svensson som hellre sitter och glor på tv eller spelar wow, istället för att sitta och experimentera och lära sig något nytt.

En av anledningarna till att jag inte använder Windows eller Ubuntu med ett färdigkonfigurerat Gnome, är för att de helt enkelt inte är hur jag vill använda min dator, varför ge upp och använda något färdigpackat när jag vet att det finns bättre lösningar där ute?

</omogen rant>

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Har kört Linux och OpenBSD som primära operativsystem sedan sju år tillbaka eller så.
Jag sitter fortfarande i WMII (har jag visserligen inte gjort hela tiden, bara de senaste åren), och älskar terminalen.

Visserligen jobbar jag även primärt med Linux-system, så lite kanske hänger i där. Men mest är att jag helt enkelt trivs bäst i denna miljön, jag får det jag vill göra gjort och jag slipper stå ut med Windows.

Visst, vill man ha ett system mer moget för skrivbordet kan man väl köpa en Mac, men min produktivitet faller något enormt i det. Jag älskar att använda tangentbordet och slippa röra det där otyget till pekdon om jag inte måste (nu har jag i och för sig ett Wacom eller en trackball som pekdon, beroende på vad jag sitter, så det är lite mer uthärdigt).

Kort sagt, självklart kan du gå tillbaka och styra systemet genom terminaler, om det är det du föredrar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Visst mognar man.
Jag mognade till OSX på min laptop men linux släpper jag aldrig eftersom jobbar jag som Linux konsult.

Permalänk
Medlem

Idag kör jag Debian + KDE, och det är mest för att det var det systemet jag råkade ha installerat när jag tappade lusten att hålla på och pilla. Har inte ens orkat uppgradera från Etch till Lenny.

Jag är dock lite sugen på något nytt snart, så vi får se om jag får ändan ur vagnen eller om jag fortsätter med det här tills jag köper en ny dator.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Det ända som håller mig ifrån Linux är att jag är mer eller mindre beroende av ACDSee Pro och photoshop CS4 och i viss mån Dreamweaver CS4 vilka vad jag vet inte har stöd i linux iofs skulle man ju kunna köra dubbla system men känns lite onödigt. Någon som har något bra förslag tveka inte att svara här eller pm

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Det ända som håller mig ifrån Linux är att jag är mer eller mindre beroende av ACDSee Pro och photoshop CS4 och i viss mån Dreamweaver CS4 vilka vad jag vet inte har stöd i linux iofs skulle man ju kunna köra dubbla system men känns lite onödigt. Någon som har något bra förslag tveka inte att svara här eller pm

Om du verkligen vill prova Linux så finns det ett par alternativ. Att köra genom Wine är nog standardsvaret, men dels tror jag inte Photoshop gillar det, och dels är det en fullösning.

Att hitta ersättande program bland de som finns native för Linux är ju klart det bästa. Photoshop har en given ekvivalent i GIMP. Vad gäller ACDSee så kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_image_viewers . Finns många kompetenta alternativ. För Dreamweaver så finns säkert motsvarande Wikipediasida, har inte använt WYSIWYG-HTML-editorer på länge.

Ett tredje alternativ om du vill testa Linux är att köra en virtuell maskin med Windows via t ex VirtualBox. Garanterat så fungerar de programmen du vill ha, med viss, möjligen inte ens märkbar, prestandaförlust. Se till att ha bra med RAM så flyter det på fint att köra virtuella maskiner.

Ett fjärde alternativ är ju givetvis dual boot, men som sagt så känns det nog ofta overkill.

Off topic är det visserligen. Intressant tråd och frågeställning i övrigt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att jag betalt massa pengar för dessa program så vill inte bara slänga det i sjön. Wine har jag provat tidigare med negativt resultat Blir väl att fortsätta med win då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att välja att inte använda ett bättre system för att man har betalat för ett sämre är enligt mig lite bakvänt tänkande. Men du har rätt i att du kan ha en del problem med att få CS4 att fungera genom Wine. En hel del rapporterar CS4 som garbage på winehq. Dock sägs CS2 fungera väl.

Men som ersättning för Dreamweaver kan jag rekommendera Kompozer, eller egentligen inte jag personligen men en vän som nyligen designat www.ubarskit.com/svorak samt johannesbarsk.com . Jag är dock inte säker på att ubarskit.com/svorak ser ut som den ska just nu, gränsen mellan titelbilden och resten av övre delen ska uppenbarligen inte synas vilket den gör nu. För mig iaf.

Permalänk
Medlem

Jag började med Linux någon gång under 2000 efter att ha läst om det i en tidning och gick som så många andra på den tiden på slackware men fastnade aldrig riktigt för det, det slutade med att man hade en gammal server stående med det utan att den gjorde speciellt mycket, mest för sakens skull.

2003 började jag med Gentoo efter att träffat en annan person som körde det och vart helt fascinerad över möjligheten att konfigurera allt in i förbannelse. Efter det tog det ungefär två månader innan Windows åkte ut och jag har aldrig efter det känt någon längtan tillbaka.

Det jag med några års erfarenhet kan säga är att om du behöver fråga i en tråd likt denna om du ska använda Linux är du förmodligen inte redo.

Efter att ha suttit ett tag som en hel sambandscentral för släkt, vänner och "alla man inte känner" efter att ha prackat på dom Linux när man själv var som mest fascinerad av det har bara gett mig erfarenheten att man måste ha ett genuint intresse av att köra det om man ska köra det. Sedan spelar det inte så stor roll vilken profil man har idag, om man är gamer, programmerare eller designer, har man intresset så anpassar man också sina behov efter det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Efter att ha suttit ett tag som en hel sambandscentral för släkt, vänner och "alla man inte känner" efter att ha prackat på dom Linux när man själv var som mest fascinerad av det har bara gett mig erfarenheten att man måste ha ett genuint intresse av att köra det om man ska köra det. Sedan spelar det inte så stor roll vilken profil man har idag, om man är gamer, programmerare eller designer, har man intresset så anpassar man också sina behov efter det.

Intressant! Jag var precis likadan, ville sprida det så mycket jag kunde till alla (var för övrigt likadan med Vista innan det släpptes ) Nu har jag insett att dom måste få ta steget själva. Jag kan visa dom dörren, men dom måste själva ta steget. Däremot håller jag inte med om att man måste ha ett intresse av det för att köra det. Man kan absolut köra det även utan intresse, men då måste man givetvis förstå att det blir svårt, då det är annorlunda än vad de är vana vid. Behöver inte vara svårare, bara annorlunda.

Permalänk
Vila i frid

Mognat ifrån vad, från att knackat på VT100 mot en LSI 11/23 körandes RT-11 anno 1982? Obeslutsam och nyfiken som man är - kör man det för stunden mest roliga i en vm.

Permalänk
Medlem

jag lever efter regeln: du är ung endast en gång men du kan vara omogen för alltid.
har faktiskt vänstrat lite med ubuntu men det är windows och iatkos som gäller för mig. men får väl se ifall jag får tummen ur och börjar pilla igen med linux nu när man ska börja studera programmering...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Om du verkligen vill prova Linux så finns det ett par alternativ. Att köra genom Wine är nog standardsvaret, men dels tror jag inte Photoshop gillar det, och dels är det en fullösning.

Att hitta ersättande program bland de som finns native för Linux är ju klart det bästa. Photoshop har en given ekvivalent i GIMP. Vad gäller ACDSee så kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_image_viewers . Finns många kompetenta alternativ. För Dreamweaver så finns säkert motsvarande Wikipediasida, har inte använt WYSIWYG-HTML-editorer på länge.

Ett tredje alternativ om du vill testa Linux är att köra en virtuell maskin med Windows via t ex VirtualBox. Garanterat så fungerar de programmen du vill ha, med viss, möjligen inte ens märkbar, prestandaförlust. Se till att ha bra med RAM så flyter det på fint att köra virtuella maskiner.

Ett fjärde alternativ är ju givetvis dual boot, men som sagt så känns det nog ofta overkill.

Off topic är det visserligen. Intressant tråd och frågeställning i övrigt.

Som ersättare för Photoshop skulle jag rekommendera Cinepaint. Cinepaint baserar sig på Gimp men har dessuton stöd för bl.a. 16 och 32 bit per färgkanal och för färgkalibrering. Specialeffekterna i Harry Potter filmerna är gjorda med Cinepaint.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag använder just nu Ubuntu 9.04 och Ubuntu Moblin Remix på netbooken(det är i tidigt stadie så buggigt men ändå trevligt).

Har även en Mac mini med OSX, använder den till lite wowspelande och som mediemaskin med PLEX. Jag arbetar dock inte på den då jag inte finner att det fyller mina krav som arbetsstation lika fullt ut som laptopen med Ubuntu.

Jag kör Gnome + gnome-do och firefox med vimperator samt compiz för vissa fönsterhanteringsfunktioner. Då slipper jag använda musen i relativt stor utsträckning. Jag jobbar som webbutvecklare och kodar i vim , kompletterar detta med Firebug i Firefox.
Använder även en del gimp, inkscape och blender.

Älskar min Linuxmiljö, har aldrig arbetat effektivare.

(vimperator ger dig vim kommandon i firefox)

Förr haxxade jag dock mer, använde en hel del BSD varianter och slackware etc. Nu vill jag bara ha något som funkar ur lådan och är effektivt att arbeta i, så Windows är inget alternativ.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Re: Har ni mognat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Hej där!

Kort historia ännu kortare; sommaren 2004 började jag pilla lite på Debian (skrämmande länge sedan, men det är en annan historia). Som så många andra så började det hela med "Hej, vilken distribution ska jag använda?" och det rullade därefter utför. Det hela kan summeras med att jag har spenderat många ångestfyllda och svettiga timmar av mina tonår med att peta på debian, gärna minimalistiskt och svart hela vägen ut.

Finns inte mycket av svartskärm kvar i Debian om du nu var rädd för det. Visst, har man minimalt som krav så går det fortfarande att fixa.

Då Debian är en av tre urversioner av Linux-distributioner och flera av dem bygger direkt (tex Ubuntu) och indirekt (tex Mint) på Debian så känns Debian som rätt val för mig. Varför riskera bygga in sig i ett ovanpåverk?

Kolla in evolutionsträdet för olika distributioner på http://futurist.se/gldt/

Det senaste är http://futurist.se/gldt/gldt93.png

Debian idag är ju lika ofta uppdaterad som något annat. Tyvärr marknadsför de sig inte så bra och att de sedan inte lyckas markera att versionen som kallas "Testing" uppdateras flera ggr per månad och "Unstable" flera ggr per vecka är ju lite trist.

Själv kör jag unstable och är mkt nöjd!

Vissa paket kommer från "experimental" men jag undviker dem om jag kan låta bli.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag har nog mognat i mitt datoranvändande på så sätt att jag har "insett" att det inte går att köra endast Linux hemma hos mig. Visst, man kanske klarar sig ett tag, men förr eller senare stöter man på något som man av någon anledning bara kan göra i Windows. Det kan vara vad som helst, spela med polare eller göra nåt i Photoshop, men man (=jag) har ett behov att ha Windows installerat och tillgängligt.

Trodde därför att när jag bestämde mig för att installera Linux Mint på jobbdatorn att det skulle bli ganska kortvarigt, men det har visat sig att jag klarar mig helt och hållet. Där har jag dock ett betydligt mindre spelbehov, och behovet av t.ex. Photoshop är inte alls lika stort.

På servern hemma har det alltid fått vara Linux som fått stå för operativet. Frågar ni mig så hör inte Windows hemma i en servermiljö. En stor del av mitt linuxkunnande kommer därifrån förresten, så ni som vill komma igång med linux kan jag rekommendera att installera det på en server där ni kan vara inne och pilla när ni känner för det.

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit inaktiv här ett tag så om jag gräver upp gamla trådar så vet ni varför.

Jag vet inte om jag har mognat, jag har blivit smartare (eller slöare kanske). Jag sitter på OS X hemma sen några år tillbaka, men det är mest för att jag får nog med pillande på jobbet. Men jag har fortfarande en linux/BSD installation i Fusion som jag slår igång om det är något jag vill testa.

På jobbet har jag tyst protesterat mot alla de mindre bra affärs-system som används genom att bara ha en Linux laptop, allt som inte fungerar rapporteras till support vilket troligtvis gör mig till en av de mindre uppskattade användarna på bygget.

Jag har märkt att jag modifierar mindre och mindre i de system jag använder, hoppar man runt mycket mellan olika maskiner som inte delar användare är det lätt att man saknar "sina" features. Kör man default på det mesta blir det inte lika stora omställningar och mindre gnäll från min sida. Normal kör jag SLED/Gnome och har en gnome terminal i full-skärms läge, det räcker långt. Så ja, jag har väl växt upp lite kanske ... det är mer jobb än en hobby just nu.

Permalänk
Avstängd

När jag började med Linux, så var det Slackware med Fluxbox, och kompilera egna kärnor, och tweaka config filer och rc-script för bootup tiden.

Numera kör jag Ubuntu, och geekar inte. Jag använder Ubuntu som om det vore Windows. Lyssnar på musik, surfar på webben, chattar, kollar på film.

Permalänk
Medlem

Ubuntu (speciellt senaste 9.10) har blivit så pass bra nuförtiden så windows är inget alternativ för mig alls.
Det blir mindre och mindre problem trådar i linux forumen efter varje år vilket är ett bra tecken såklart
Ska det spelas görs det på 360'in.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.