Trög start för USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Trög start för USB 3.0

Intel beslutar senarelägga lanseringen av styrkretsar med stöd för USB 3.0, något som sätter käppar i hjulet för spridningen av den nya tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

FAN. Punkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
FAN. Punkt.

Indeed.

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Medlem

Ingenting oväntat precis. Skulle varit perfekt att både Windows 7 och USB 3.0 skulle lanseras samtidigt. Då skulle alla svenssons märka rejäl prestanda med alla sina USB-minnen och hela köret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cable
Ingenting oväntat precis. Skulle varit perfekt att både Windows 7 och USB 3.0 skulle lanseras samtidigt. Då skulle alla svenssons märka rejäl prestanda med alla sina USB-minnen och hela köret.

USB-minnet måste stöda USB 3.0
SATA3 känns viktigare, när ska det integreras i chipset?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
USB-minnet måste stöda USB 3.0
SATA3 känns viktigare, när ska det integreras i chipset?

precis

känns som att usb 3 kommer inte slå så hårt iaf förräns det finns lite hårdvara som använder usb 3 standarden iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mer ström bör väl leda till att man t.ex. slipper extra kontakt till alla usb 3 externa hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är beredd på att betala en liten slant extra för SATA 3 och USB 3.0 på ett moderkort? Företagen verkar aldrig få tummen ur röven och lansera sina nya tekniker.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
precis

känns som att usb 3 kommer inte slå så hårt iaf förräns det finns lite hårdvara som använder usb 3 standarden iaf

Jävlar, smarta killen! Det är ju rätt uppenbart att det är värdelöst om man inte kan använda det...

Permalänk
Medlem

Denna nyhet gör mig harmsen. USB3 hade varit supertrevligt att ha, helst igår..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Ska inte USB 3.0 också stödja att man kan koppla in utrustning även om datorn är avstängd och på så vis kunna ladda dessa m.m. eller är detta snarare en kretsspecifik sak som vissa tillverkare implementerar som funktion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Ska inte USB 3.0 också stödja att man kan koppla in utrustning även om datorn är avstängd och på så vis kunna ladda dessa m.m. eller är detta snarare en kretsspecifik sak som vissa tillverkare implementerar som funktion?

Så fungerar redan vissa USB2.0-portar, men det kanske kommer standardiseras..?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Strul, strul måste ju hända något snart speciellt när ssd-diskarna möjligtvis tar över som externa diskar också. ):(

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Mer ström bör väl leda till att man t.ex. slipper extra kontakt till alla usb 3 externa hårddiskar.

Om du menar 3,5" hårddiskar så tror jag inte att det går. Av informationen som jag har hittat är specifikationerna = maximalt 900mA, 5V.

Räcker inte till en 3,5" hårddisk med andra ord.

För övrigt är det grymt svårt att hitta något om detta i den officiella specifikationen. Fast det kanske är jag som är blind.

http://www.usb.org/developers/docs/

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om du menar 3,5" hårddiskar så tror jag inte att det går. Av informationen som jag har hittat är specifikationerna = maximalt 900mA, 5V.

Räcker inte till en 3,5" hårddisk med andra ord.

För övrigt är det grymt svårt att hitta något om detta i den officiella specifikationen. Fast det kanske är jag som är blind.

http://www.usb.org/developers/docs/

Nä... för en 3,5" hårddisk har en motor som går på 12V har jag för mig...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Nä... för en 3,5" hårddisk har en motor som går på 12V har jag för mig...

Stämmer bra det. Samt att specifikationerna på hårddiskar från de flesta tillverkarna av hårddiskar ligger på 2-3A i peak load. Jobbigt när det gäller både spänning och ström, med andra ord.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
Strul, strul måste ju hända något snart speciellt när ssd-diskarna möjligtvis tar över som externa diskar också. ):(

Dit är väll nog en tid ännu, iom att SSD inte är specielt billiga per lagringsenhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Stämmer bra det. Samt att specifikationerna på hårddiskar från de flesta tillverkarna av hårddiskar ligger på 2-3A i peak load. Jobbigt när det gäller både spänning och ström, med andra ord.

Vänta bara på USB 4.0 12V och 5A... eller nä... känns som att det går åt fel håll då.
När man kan driva en hel skrivare från USB-kontakten.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

"It's hard to commit to an emerging technology like this when the key silicon enablers are not making it a priority. [...] You get into a chicken-and-egg situation."

Känns lite som intel i ett nötskal. Intel är så stora att de inte behöver bry sig om sådant här förrns de själva verkligen är redo - finns ingen anledning till att brådska, och det räcker för att hela marknaden ska stanna upp.

Sen är ju i och för sig USB3 en sån liten fisgrej så har svårt att bry mig, men men...

Permalänk
Avstängd

Var är Intels framåt anda?
Just ja, dom ska pumpa mer pengar med gammalt skit först, när AMD börjar närma sig så blir det eld i röven... men vi får köpa gammalt skräp tills dess

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
"It's hard to commit to an emerging technology like this when the key silicon enablers are not making it a priority. [...] You get into a chicken-and-egg situation."

Känns lite som intel i ett nötskal. Intel är så stora att de inte behöver bry sig om sådant här förrns de själva verkligen är redo - finns ingen anledning till att brådska, och det räcker för att hela marknaden ska stanna upp.

Sen är ju i och för sig USB3 en sån liten fisgrej så har svårt att bry mig, men men...

Frågan är väl om dom förväntar sig ha Light Peak klart i samma tidsrymd så att dom kunde "konkurera" ut USB3 till förmån för sin helt egna standard. Vi får väl se.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Light peak. Varför satsa på något annat?

*Edit*

@Tobbe Nukem haha, du hann före på sekunden skulle jag tro!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir vanligare till vintern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
När man kan driva en hel skrivare från USB-kontakten.

Skulle vilja se en bärbar med usb4! Jävlar vilket batteri den måste ha för att driva den skrivaren;););)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Frågan är väl om dom förväntar sig ha Light Peak klart i samma tidsrymd så att dom kunde "konkurera" ut USB3 till förmån för sin helt egna standard. Vi får väl se.

"Intel hopes to start shipping Light Peak in 2010. "
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8272003.stm

Frågan är väl om tillverkarna av datortillbehör är så villiga att börja hantera ännu en standard. Dock vill ju Light Peak vara det system som ersätter ALLA andra... och det är Intel som står bakom. Kanske kan vi för en gång skull få en kabel för i princip allt.

Det har försökt förr... den som lever får se.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Litar mer på USB än Light Peak. "Trodde det hette Light Scribe"

Permalänk
Medlem
Citat:

något som sätter käppar i hjulet

tror snarare det sitter en hel skog käppar i hjulet på USB 3.0 vid de här laget.

10 ÅR hur svårt kan de va att få fram något nytt. okej de kanske inte har jobbat på de så länge men med sådana monster företag som Intel,Microsoft,IBM och Philips m.m. i ryggen kan man tycka att de skulle gå snabbare. eller kanske de snarare är några av dataindustrins tyngsta ankare de har släpandes efter sig

Permalänk
Medlem

Asus ska ju släppa ett med både usb 3.0 och sata3 inom kort. Dock med egna kretsar men ändå. Kanske vore nått inför nästa uppgradering som nog dock ligger en bit fram i tiden.

http://www.nordichardware.se/nyhet,16652.html

Visa signatur
Permalänk

Usb? känns snart förlegat. känns som Esata kommer ta över tyngre processer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem