Blu-ray upp – fysisk media ner

Permalänk
Medlem

Klart det är skillnad på 1080p och 720p vad är det för skit test dom gjort.
Sitter med en 50" fullhd tv.
Heklt klart skillnad, sen om det är en stor skillnad låter jag vara osagt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har en 46"a och den ser man skillnad på 720p vs 1080p. såklart är detta otroligt subjektivt men det är ju skillnad.

Tycker denna bilden visar det rätt tydligt. ovan ifrån: Xvid, DVD, HD 720p and HD 1080p

Jag drar iaf slutsatsen att steget mellan xvid -> dvd är ganska stort men dvd->720p är utan tvekan det som gör mest skillnad!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Du inser att det är lång väg dit? Att alla springer omkring med USB-minnen alternativt hyr film på USB sticka.
En film är på runt 25-35GB idag.
Hur ska vi få detta till ett USB-minne? Betänk att långt ifrån alla sitter på ett snabbt fiber.

Jag gillar inte tanken, jag vill ha ett fodral

Visst är det en bit bort men jag tror ändå att det är närmare än vad många tror. Det är bara till att inse att optiska skivor inte är framtiden... de har helt enkelt för många nackdelar.

Att hyra film kommer man att kunna göra online (något som man redan kan idag)
Och 25-35GB är ändå lite jämfört med USB stickor på 64 eller t.o.m 128GB.

Sen är det bara att inse att de kommer att bli större, mycket större.

Men visst, det finns väl de som gillar fodral och det får man respektera. Men jag tror knappast att de blir fler

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Den stora fördelen med Bluray är att man får hela bildrutor (progressive scan istf. interlace) och sedan inte är låst till en TV-standard (25 bildrutor för oss med PAL eller 29,97 för jänkarna med NTSC). Högre upplösning per bildruta ser jag som sekundärt.

Alla NTSC TV-serier och biofilmer som någonsin släppts på Region2 (Europa) har man fuskat med eftersom DVD är en åttiotalslösning för nittiotalets behov. Biofilm skapas i 24fps som man sedan spelar i 25fps på en PAL-DVD. Bluray är inte så noga med sånt, formatet låter biofilm vara just 24fps och inget annat. Själv blev jag tidigt bränd och äger 95% Region1 förutom enstaka svensk TV-serie som ändå spelades in med PAL i åtanke.

Nackdelarna är som förut, spelskydd och regionsindelning. Dessa två borde konsumentverket förbjudit för tio år sedan med enkel hänvisning till etnisk diskriminering. Det tar många minuter av pekande och klickande för att få börja spela något, alls.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vi hade fel båda två.

52 tum från 2 meter
"Alla var rörande överens efter testet var klart – man ser ingen skillnad mellan 720p och 1080p, inte ens med optimala förutsättningar på riktigt nära avstånd."

http://www.idg.se/2.1085/1.132631

Där ser man. d: Men vilken expertpanel det var då. Såg inte skillnad mellan 480P och 1080P på 52" xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Att hyra film kommer man att kunna göra online (något som man redan kan idag)
Och 25-35GB är ändå lite jämfört med USB stickor på 64 eller t.o.m 128GB.

Ja, problemet är nog inte att det går att hyra film online och antingen streama eller ladda ner på ett minne. Problemet är att det är ingen som orkar vänta, jag menar 30GB och säg att du har 8mbit ADSL, troligt att man ens försöker...som jag sa, det är fåtal som har snabbt fiber och det är väl just det som måste till för att det ska bli bra isåfall och dit är det lååångt.

Att det finns USB-stickor @128GB är jag medveten om, dessa är idag dock inte speciellt prisvärda och återigen, det är inte storleken på USB som är problemet. Det är ju för fan kanon, litet och smidigt, det säger jag inget om. Men all data ska dit också, via internet. Det gör man inte ens frivilligt med 24mbit...ännu mindre med 8mbit.

Streama full-hd med 24mbit någon?.

Permalänk
Medlem

Har en god vän som har en trerörs CRT-projektor.
Upplösningen när man kör från en HT-PC är 1024*768, högre går inte.
Den ser ut ungefär så här:

Det är en analog bild man tittar på.

Bilden är totalt överträffbar mot alla LCD, Plasma och projektorer.
Bilden är lugn, svart är 100% svart, finns ingen "skärpa" då det inte finns några pixlar i bilden i sig själv. Visst, pixlarna finns ju men det är ju från datorns grafikkort.

Tekniken är dyr och stor. Men det piskar allt i bildväg.
Men har ni pengar och vill ha det bästa i bildväg så skaffa en bra CRT-projektor som klarar av tex 1280*960, då kan ni köra HD-material på den.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Ja, problemet är nog inte att det går att hyra film online och antingen streama eller ladda ner på ett minne. Problemet är att det är ingen som orkar vänta, jag menar 30GB och säg att du har 8mbit ADSL, troligt att man ens försöker...som jag sa, det är fåtal som har snabbt fiber och det är väl just det som måste till för att det ska bli bra isåfall och dit är det lååångt.

Att det finns USB-stickor @128GB är jag medveten om, dessa är idag dock inte speciellt prisvärda och återigen, det är inte storleken på USB som är problemet. Det är ju för fan kanon, litet och smidigt, det säger jag inget om. Men all data ska dit också, via internet. Det gör man inte ens frivilligt med 24mbit...ännu mindre med 8mbit.

Streama full-hd med 24mbit någon?.

Det beror väl på hur det är packad...en full hd film behöver inte vara 30GB. Titta bara på .mkv x264

Men visst är vi i behov av snabbare linor.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Så klart man ser skillnad på 1080p och 720p, älskar alla "idiot" testerna som säger något annat.

Permalänk
Medlem

Jag ser skillnad på 720p och 1080p även på min 24" skärm. Kanske beror på att jag har bättre syn än 9/10 svenskar:P Men allt är relativt. Folk är generellt sett blinda, gäller både TN-skärmar och 1080p etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag ser skillnad på 720p och 1080p även på min 24" skärm. Kanske beror på att jag har bättre syn än 9/10 svenskar:P Men allt är relativt. Folk är generellt sett blinda, gäller både TN-skärmar och 1080p etc.

Har heller inga större bekymmer att se skillnad på min 24" emellan 720P och 1080p, men hur ofta gör man A/B tester och med tillräckligt bra källmaterial.

Är ganska nöjd med 720P då det är betydligt bättre än DVD, och den skillnaden ser man ju väldigt tydligt även på 3-4 meter på en 40" om inte har man grava synproblem.
Dock med 1080P får man det lilla sista som man uppskattar så mycket, ett djup i bilden som inte riktigt finns med 720P samt när man tittar på rejält stor bild är det en hel del skarpare och man ser ganska stor skillnad i upplösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

När tomma bluray skivor kostar 10-20 % mer än en DVD skiva och brännare max 500-800 kr då slår jag till. Än så längre bluray är så oattraktivt det kan bara bli...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd

Alla dom som tror fysisk media kommer dö helt har så fel när det gäller filmer, spel.

Jag kommer aldrig ersätta fysisk media med digitalt shit.
Sammling är kul.

Permalänk
Medlem

Fysisk media kommer att dö helt.

Alla teknologiska förutsättningar finns redan, det är bara en tröghet i utvecklingen som gör att det fortfarande existerar. Det finns helt enkelt inga fördelar med det. Jag tror till och med att Blu-Ray kan bli den sista standarden för fysisk lagringsmedia. Jag tror vidare att tv-sändningar och telefonnät inte har så lång tid kvar heller. Abonnering på internet är allt som behövs, och inom ett decennium eller två så har alla insett det.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Det är en ganska intressant diskussion det här, kan ju säga att jag inte skulle gråta om optisk media gick i graven. Visst minnes chip är kanske inte tillräckligt billiga för att ersätta optisk media än men i framtiden så hoppas jag att de kommer att vara tillräckligt billiga.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Fysisk media kommer att dö helt.

Alla teknologiska förutsättningar finns redan, det är bara en tröghet i utvecklingen som gör att det fortfarande existerar. Det finns helt enkelt inga fördelar med det. Jag tror till och med att Blu-Ray kan bli den sista standarden för fysisk lagringsmedia. Jag tror vidare att tv-sändningar och telefonnät inte har så lång tid kvar heller. Abonnering på internet är allt som behövs, och inom ett decennium eller två så har alla insett det.

Får jag fråga om du varit runt om i Sverige på sista tiden?

Den dag alla kan få 24 Mbitt i HELA Sverige så kanske din teori blir sanning, men än så länge är det lååååååååångt kvar. Är väldigt många som inte ens kan få ADSL fortfarande. Och kan dom få det så är det max 2 Mbitt/s vi pratar om.
Samma gäller mobilnätet, är väldigt många ställen nätet är så dåligt att det knappt går att ringa där.

Min syster som bor ca 1,5 mil från 3-stadsområdet (Vänersborg, Uddevalla och Trollhättan) har så dålig täckning att det ofta inte går att ringa med mobil där.

Så det lär dröja många många år än innan det mobila nätet fungerar i praktiken.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

För oss som motvilligt kompletterade den helt regions fria Toshiba HD DVD spelaren med en SONY Blu-Ray efter att formatkriget ebbat ut så har en nyhet kommit från Kina; CBHD
http://hdgear.highdefdigest.com/news/show/CBHD/China_Blue_HD_...
Finns nu att köpa inom Unionen. Kinamarknaden är ju inte så liten, månne kan det bli ett alternativ till Blu?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Re: Blu-ray upp – fysisk media ner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
I spåret av den globala finanskrisen har försäljningen av fysiskt distribuerad media sjunkit. Undantaget är det högupplösta videoformatet Blu-ray.

Är inte förvånad, har ju hela tiden sagt att Blu-ray skulle bli ett ledande format.

Länken visar att BD växer mycket fortare än DVD och VHS tillsammans, så genomslagskraften är enorm...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Blu-ray upp – fysisk media ner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Är inte förvånad, har ju hela tiden sagt att Blu-ray skulle bli ett ledande format.

Länken visar att BD växer mycket fortare än DVD och VHS tillsammans, så genomslagskraften är enorm...

Bluray som format suger...det e high definiton som är bra

Att Sony med Co ska ha så mycket betalt för bluray gynnar inte mer än bara de.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Det är bara i Sverige Blu-ray är dyrt, skyll på de som gör påslag istället. Importera från UK eller US, gäller både film och spel.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Får jag fråga om du varit runt om i Sverige på sista tiden?

Den dag alla kan få 24 Mbitt i HELA Sverige så kanske din teori blir sanning, men än så länge är det lååååååååångt kvar. Är väldigt många som inte ens kan få ADSL fortfarande. Och kan dom få det så är det max 2 Mbitt/s vi pratar om.
Samma gäller mobilnätet, är väldigt många ställen nätet är så dåligt att det knappt går att ringa där.

Min syster som bor ca 1,5 mil från 3-stadsområdet (Vänersborg, Uddevalla och Trollhättan) har så dålig täckning att det ofta inte går att ringa med mobil där.

Så det lär dröja många många år än innan det mobila nätet fungerar i praktiken.

Och då ska vi tänka på att Sverige är ett av de länder i världen där vi kommit längst med utbyggnaden. Samtidigt har vi otroligt lite med medieföretagen att göra.

Ska man sia om framtiden så får man titta på vad majoriteten av befolkningen har. När alla i USA och Asien kan få 100/100 uppkoppling så kanske den fysiska mediat kommer dö.

Ett USB-minne som man köper förladdat med material är ju också ett fysiskt medium. Sen är ju frågan ifall vi kan komma ner till de priserna att en pressad plastbit är dyrare än ett USB-minne. Först då skulle skivorna kunna få dö.
För egentligen spelar det ju ingen roll hur stora minnena är de behöver ju inte vara större än filmen man köper. Och precis som USB-minnen, hårddiskar och internetuppkoppling utvecklas så utvecklas också skivorna. 5.25" blev till 3,5" som blev till CD som blev till DVD som blev till bluray/HD-DVD.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Fysisk media kommer att dö helt.

Fysisk media? Är inte det USB-minne, hårddiskar etc?
Att det skulle försvinna ser jag som omöjligt under detta århundrade eller ska data bara sväva omkring i luften?

Ni som är så anti, beror det på att ni inte själva har tillgång till rätt utrustning för att utnyttja det, det krävs ju sin anläggning för att detta ska komma till sin rätt, så visst fan kostar det. Eller vad handlar det om egentligen?

VHS > DVD var ju helt sjukt bra. Och jag anser att DVD > BD är nästan lika imponerande.(Tyvärr kräver det sin anläggning, så gemene man kan inte riktigt förstå och ta del av det)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vi hade fel båda två.

52 tum från 2 meter
"Alla var rörande överens efter testet var klart – man ser ingen skillnad mellan 720p och 1080p, inte ens med optimala förutsättningar på riktigt nära avstånd."

http://www.idg.se/2.1085/1.132631

Testen genomfördes för två år sedan, och

Citat:

Vi siktade på att få in Panasonics PZ700, den enda full-hd-modellen i storleksklassen, men Panasonic ville inte låna ut sitt sista exemplar så här inför julruschen. Den vassaste 42-tums plasman vi har testat är dock Pioneers PDP-4280XD, så den fick bli en värdig representant för plasmalägret.

Alltså, en plasma med upplösningen 1024x768 används för att avgöra skillnaden mellan 1080p, 720p och 480p. Tacka fan för att man inte ser skillnad när panelen inte har den upplösning som krävs för att återge de finaste detaljerna.

IDGs så kallade 'blindtester' har alltför många udda val och oklarheter för att kunna tas på allvar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Ja, problemet är nog inte att det går att hyra film online och antingen streama eller ladda ner på ett minne. Problemet är att det är ingen som orkar vänta, jag menar 30GB och säg att du har 8mbit ADSL, troligt att man ens försöker...som jag sa, det är fåtal som har snabbt fiber och det är väl just det som måste till för att det ska bli bra isåfall och dit är det lååångt.

Att det finns USB-stickor @128GB är jag medveten om, dessa är idag dock inte speciellt prisvärda och återigen, det är inte storleken på USB som är problemet. Det är ju för fan kanon, litet och smidigt, det säger jag inget om. Men all data ska dit också, via internet. Det gör man inte ens frivilligt med 24mbit...ännu mindre med 8mbit.

Streama full-hd med 24mbit någon?.

Det är så spännande med utvecklingen av 4G, vilket faktiskt på ett kostnadseffektivt sätt skulle kunna distribuera 100mbit. Iaf ner, kommer inte ihåg vad dom förväntade hastigheterna upp är men dom är om jag inte missminner mig mer än fullgoda, dessutom behöver oftast inte så snabbt upp som ned i realiteten, tekniker som torrent tex. har ju lyckats lösa det ganska smidigt.

Inom storstäderna i Sveriga lär 4G finnas relativt hyggligt utbyggt om 2-3 år, dvs. merparten av Sveriges befolkning kommer antagligen ha god tillgång till 100mbit, om 5-10 år lär 4G vara vad man förväntar sig i en vanlig mobil i en liten stuga i norrland, det är då som streamingen kan få sin riktigt stora genomslagskraft. Dvs. det lär hända ganska mycket på streamingfronten framöver, se bara vad som hänt med musik. Vem minns inte när man tankade hem en låt på 30 min på 56K? Nu lackar man om Spotify laggar 4 sekunder när man klickar på knappen även ifall man har det sunkigaste ADSLt, då hade inte ens nedladdningen startat för 10-15 år sedan.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk

Förresten, det är ingen som ligger inne på en enkel uppspaltning på "skillnaderna" mellan Blue-ray och de olika HD-formaten? Vet att det lite är som att jämföra äpplen och päron men hade varit intressant med en mera utförlig beskrivning av hur hela den här format-soppan ligger till egentligen.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fortfarande sitter och väntar på att DVD-filmerna skall börja leverera det som utlovades vid lanseringen?

Alternativa ljud- och textspår i all ära, men hur många filmer levereras med alternativa bildvinklar? Det är en standardfunktion för DVD.

Vidare har jag upplevt att extramaterialet tunnats ut betydligt det senaste halvåret. Nu verkar det vara legio att bara skicka med en eller ett par trailers för filmen man redan köpt.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
För oss som motvilligt kompletterade den helt regions fria Toshiba HD DVD spelaren med en SONY Blu-Ray efter att formatkriget ebbat ut så har en nyhet kommit från Kina; CBHD
http://hdgear.highdefdigest.com/news/show/CBHD/China_Blue_HD_...
Finns nu att köpa inom Unionen. Kinamarknaden är ju inte så liten, månne kan det bli ett alternativ till Blu?

Det roligaste är att den tekniken baserar sig på just HD-dvd tekniken, kineserna köpte upp när det blev billigt. Dock är det största problemet med blu-ray de många dåliga utgåvorna med pixelfel, DNR etc. I de flesta fall är HD-dvd versionen av en film klart bättre än blu-ray ännu (skrämmande) och skillnaden är i många fall ganska stor, typ 720p VS 1080p och i vissa fall värre.

Dock har blu-ray börjat bli ett stabilt format, färre av de s.k. Noble-utgåvorna, dvs dåliga utgåvor som just Noble hade klar majoritet av. Dock har även WB och många andra släppt dåliga utgåvor, men så är det alltid med ny teknik. Vill man ha det senaste får man stå ut med att man inte kan få det bästa
På nått år när filmerna/spelarna blivit billiga kan man satsa, tills dess väntar jag iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Testen genomfördes för två år sedan, och

Alltså, en plasma med upplösningen 1024x768 används för att avgöra skillnaden mellan 1080p, 720p och 480p. Tacka fan för att man inte ser skillnad när panelen inte har den upplösning som krävs för att återge de finaste detaljerna.

IDGs så kallade 'blindtester' har alltför många udda val och oklarheter för att kunna tas på allvar.

pricken över i

Citat:

52 tum från 2 meter
Exempelvis var det flera som hade svårt att hålla isär 480p och 1080p

"experter" Ja !/@vlar va dumt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Skillnaden mellan 1080p och 720p på 42" är rätt stor. Jag som har dålig syn kan tom. se skillnad utan glasögonen i detaljerade filmer som Madagascar 2 osv.
Med glasögonen på skulle jag inte klaga på om det var lite bättre upplösning på min 42".

Rätt intressant då ögat inte klarar av att urskilja så hög pixeltäthet.
Ögat klarar se 1080p vid högst 1.8 meter på 42".

Betänk då att man (svensson) sitter 3+ meter ifrån en 42" tv vilket skulle ge runt 30* och normal synskärpa CFD ligger mellan 30-50 linjer per grad. Vilket skulle ge 900-1500 linjers upplösningsförmåga.

Vidare läsning i ämnet så säger:
THX: 40" Rekommenderad: 1.2 meter, Max: 1.95m
SMPTE: 40" 1.8m
Ögats urskiljningsgrad vid bäst syn: ~1.8m

Men det är rätt vanligt med folk som ser mycket bättre än vad som är fysiskt möjligt bara det är guld, något märke/modell man har själv eller andra roliga fenomen.

*edit
Även om det är möjligt att se skillnad om man har ögon som klarar av extremt höga möjligheter att se skillnad på kontrast (CSF) som är högre än normalt (har påvisats hos fps-spelare t.ex.).

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Rätt intressant då ögat inte klarar av att urskilja så hög pixeltäthet.
Ögat klarar se 1080p vid högst 1.8 meter på 42".

Betänk då att man (svensson) sitter 3+ meter ifrån en 42" tv vilket skulle ge runt 30* och normal synskärpa CFD ligger mellan 30-50 linjer per grad. Vilket skulle ge 900-1500 linjers upplösningsförmåga.

Vidare läsning i ämnet så säger:
THX: 40" Rekommenderad: 1.2 meter, Max: 1.95m
SMPTE: 40" 1.8m
Ögats urskiljningsgrad vid bäst syn: ~1.8m

Men det är rätt vanligt med folk som ser mycket bättre än vad som är fysiskt möjligt bara det är guld, något märke/modell man har själv eller andra roliga fenomen.

*edit
Även om det är möjligt att se skillnad om man har ögon som klarar av extremt höga möjligheter att se skillnad på kontrast (CSF) som är högre än normalt (har påvisats hos fps-spelare t.ex.).

Tänk på att pixeltätheten inte är stor nog och tvn bra nog om du kan skilja mellan verklighet och film.

Så när jag tittar ut genom fönstret kan jag se flera träd och möjligheten att räkna grenar och kvistar och om jag ville skulle jag kunna räkna antal löv det finns kvar på buskarna. Men tar jag en högupplöst bild på träden så täcker jag långt ifrån ens 1/6 av mitt synfält, men the intressanta är att bilden inte är nog högupplöst för att jag ska kunna räkna löven i buskarna.

Om din teori skulle stämma borde jag inte kunna se skillnad på bilden och verkligheten.

EDIT: Jag förstår inte var du fick information om att ögat inte kan se mer än 2 megapixlar. Men den här länken beskriver rätt bra varför min kamera ser mindre detaljer än jag även om pixeltätheten är flera gånger större än i ditt exempel.
http://www.clarkvision.com/imagedetail/eye-resolution.html

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken