Mjukvara från Psystar förvandlar PC till Mac

Permalänk
Melding Plague

Mjukvara från Psystar förvandlar PC till Mac

Rebelliska Psystar ger inte upp kampen mot Apple utan släpper nu mjukvara som gör det möjligt att installera Mac OS X på vanliga persondatorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, detta blir roligt att följa.

Permalänk
Medlem

Oj vad hemskt.. då kan ju folket få tillgång till billiga MAC med ett urval av reservdelar (från olika fabrikörer till och med) som inte kostar som en minde bil.
Milde tid.. ack ack stackars äpple!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Yeeees

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Oj vad hemskt.. då kan ju folket få tillgång till billiga MAC med ett urval av reservdelar (från olika fabrikörer till och med) som inte kostar som en minde bil.
Milde tid.. ack ack stackars äpple!

Eller lyckans äpple. Folk blir mer benägna köpa OSet för OSets skull och det blir på sätt och vis gratisreklam som apple dessutom får betalt för. Sen de som vill ha datorerna för datorernas skull, de köper datorerna för datorernas skull.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Oj vad hemskt.. då kan ju folket få tillgång till billiga MAC med ett urval av reservdelar (från olika fabrikörer till och med) som inte kostar som en minde bil.
Milde tid.. ack ack stackars äpple!

Ja för av de som väljer att köra OSX på en vanlig pc är nog mängden som BETALAR för en licens försvinnande liten. Så självklart är det tråkigt för Apple.

Ett tillägg är ju dock att jag hör till den skaran som gärna hade sett att Apple släpper operativsystemet för generic PC - även om så för begränsad mängd hårdvara. Dock förstår jag också varför de inte gör detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Eller lyckans äpple. Folk blir mer benägna köpa OSet för OSets skull och det blir på sätt och vis gratisreklam som apple dessutom får betalt för. Sen de som vill ha datorerna för datorernas skull, de köper datorerna för datorernas skull.

Fast det vill de (Apple) ju uppenbarligen inte, annars hade de inte satt den där begränsningen och paragrafen i användaravtalet.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Oj vad hemskt.. då kan ju folket få tillgång till billiga MAC med ett urval av reservdelar (från olika fabrikörer till och med) som inte kostar som en minde bil.
Milde tid.. ack ack stackars äpple!

ditto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Fast det vill de (Apple) ju uppenbarligen inte, annars hade de inte satt den där begränsningen och paragrafen i användaravtalet.

Om man tycker att gratisreklam är något hemskt så tycker man det, men det betyder inte att gratisreklam inte fungerar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Detta ska jag skaffa iaf.

Visa signatur

pff

Permalänk
Avstängd

Äpplet behöver snart pengar.. Nokia har lämnat in stämning mot dom på grund av att Äpplet använder sig av Nokias patent i "hör och häpna" iPHONE och vägrar betala.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag förstår varför Apple anser att deras mjukvara skall köras på deras hårdvara.
Allt handlar om "the osx experience" där allting fungerar out of box MEN jag tycker samtidigt att dom borde släppa på paragrafen i EULA:n och låta folk göra vad dom vill med sitt exemplar.

Det är klart, deras kopieringsskydd består av att "låsa" programvaran till deras maskiner så där är ju ett uppenbart problem som måste lösas först.

Psystars produkt är långt ifrån nått nytt och fantastiskt... det enda som är nytt är att ett företag tar betalt av sina användare för att förenkla licensbrott.

Permalänk

Kul ämne, dock är det väll inget nytt och btw vem instalerar inte bara Mac osx rakt av och instalerar linux drivisar?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Det hidrar väll inte Apple att det kanske är tillåtet i Sverige, de bara stämmer häcken av Phystar i USA och skrattar hela vägen till banken.

Trodde faktiskt att Phystar hade kursat på grund av tidigare rättsfall mot Apple men kan komma ihåg fel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tycker apple kan göra som Microsoft, börja sälja en OEM licens utan support samt utan garantier att det fungerar fullt ut. De flesta som använder support idag är väl företag?

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tycker det är skitbra att kunna köra Apple på annan hårdvara, det innebär att MAC inte är så unikt som alla säger, men samtidigt öppnar det för fler användare av MacOS, vilket inte borde vara dåligt för Apple.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Egentligen ser jag ingen anledning för Apple att oroa sig. Visst, idag kostar ju bara operativsystemet 300 kr för att man även köper dyrare hårdvara. Jag tycker en lösning borde vara att man fortfarande säljer OS X för 300 kr i OEM-licens, och höjer priserna i övrigt istället. Jag skulle gärna pröjsa 1500 kr för en fungerande OS X licens på min PC.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Apple är inte så oskyldiga heller om man säger så.

Citat:

Nokia stämmer Apple för patentintrång

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_1637953.e24

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Apple är inte så oskyldiga heller om man säger så.

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_1637953.e24

Du kan ju inte säga att de har gjort patent intrång bara för att nokia säger att de har gjort de, ingenting har gått till domstol än så det är ju som att jag skulle säga till dig att "Du har snott min cykel, för den vart stulen... och nu vill jag ha skadestånd av dig" utan några som helst belägg, nokia har en åsikt i det fallet, apple har en annan, domstolen får avgöra (vilket den inte har gjort än) vem som har rätt, tills dess gäller "Man är oskyldig tills motsatsen bevisats".

OnT, jag tycker varken detta är någonting nytt att psystar försöker med sånt här, men det skulle vara kul om Apple sålde Retail-versoner för "vanliga".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Tycker det är skitbra att kunna köra Apple på annan hårdvara, det innebär att MAC inte är så unikt som alla säger, men samtidigt öppnar det för fler användare av MacOS, vilket inte borde vara dåligt för Apple.

En mac är så mycket mer än bara ett operativsystem, nån som håller med mig?

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

jag skulle kunna tänka mig att köpa en mac och köra win på den... men att köpa en pc och köra MacOS nja skulle inte tro det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz

En mac är så mycket mer än bara ett operativsystem, nån som håller med mig? [/B]

Ja, en mac är ju en image- och statussymbol hos folk och det skulle ju vara kul om OSX släpptes fritt att använda även för PC-användare. Mest för att det skulle reta gallfeber hos mac-användare som ser sig som en högre klass än vanliga pc-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecodot
jag skulle kunna tänka mig att köpa en mac och köra win på den... men att köpa en pc och köra MacOS nja skulle inte tro det..

Jag förstår inte din logik här... En MAC är i grund och botten exakt samma sak som en PC. Du har samma Intel CPU:er, samma minnen, samma hårddisk, samma grafikkort.... Det enda som skiljer en MAC från PC i dagsläget är ett annat OS och lite designmässiga aspekter för att inte glömma att varje MAC är sjukt prissatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
Jag förstår inte din logik här... En MAC är i grund och botten exakt samma sak som en PC. Du har samma Intel CPU:er, samma minnen, samma hårddisk, samma grafikkort.... Det enda som skiljer en MAC från PC i dagsläget är ett annat OS och lite designmässiga aspekter för att inte glömma att varje MAC är sjukt prissatt.

kompabilitet, är inget fanboy av win som du kanske antar.. ska jag börja installera visual studio i MacOS kommer jag inte komma speciellt långt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fortsätter det så får väl apple lägga till något på moderkorten så att man verkligen måste ha en Mac för att kunna köra OS X.
Att folk piratar OS X tyder ju dock på ett intresse och plattformen växer så det är inte enbart negativt. Apple drog ju in 1.67miljarder dollar i vinst förra kvartalet så de klarar sig nog med sina 34 miljarder dollar i cash

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecodot
kompabilitet, är inget fanboy av win som du kanske antar.. ska jag börja installera visual studio i MacOS kommer jag inte komma speciellt långt.

Men varför skulle du få sämre kompabilitet om du kör MacOS på en pc? Det är som sagt samma komponenter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
Men varför skulle du få sämre kompabilitet om du kör MacOS på en pc? Det är som sagt samma komponenter...

För att macosx har bara ett par utvalda komponenter i sina datorer de måste göra drivrutiner till. PC har 1000ggr mer varianter utav hårdvara och därav en uppsjö med felaktiga dåligt skrivna drivrutiner, samt några bra

Permalänk

Om man bygger ihop en pc med exakt samma komponenter som en mac, vad är det då som hindrar osx från att installeras? Är det låst till moderkortet eller något sånt?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
Men varför skulle du få sämre kompabilitet om du kör MacOS på en pc? Det är som sagt samma komponenter...

kan ju va för att programmet inte är skapat för MacOS. komponenterna spelar ingen roll, fortfarande OS som inte stödjer programmet. förstår du?

Permalänk
Medlem

Nån som testat? Jag tänkte testa strax och se vad som händer